به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۲۲۵۳۷

هشدار چین به آمریکا و ژاپن

گروه بين​الملل: روابط چین و ژاپن بار دیگر درپی اعلام منطقه ویژه هوایی در دریای شرقی چین و اعتراضات توکیو به پکن تیره شد.
هشدار چین به آمریکا و ژاپن
سخنگوی وزارت دفاع چین با هشدار به واشنگتن و توکیو، اعلام کرد ژاپن حق تعیین تکلیف در این زمینه برای پکن ندارد. آمریکا هم نباید دخالت کند. تصمیم چین برای ایجاد منطقه هوایی دفاعی بر فراز جزیره های مورد ادعای ژاپن در شرایطی است که تنش ها بر سر مالکیت این جزیره ها بین دو کشور در ماه های اخیر به اوج خود رسیده است. براساس تصمیم چین، تمامی هواپیماهایی که وارد محدوده دفاعی می شوند موظف به اعلام فوری کلیه مشخصات خود به مقامات چین خواهند بود. در مقابل توکیو نیز اقدام چین را مورد انتقاد قرار داد و به آن شدیدا اعتراض کرد. کنترل مجمع الجزایر مورد مناقشه که توسط ژاپن ˈسنکاکوˈ و از سوی چین ˈدیائویوˈ خوانده می شود را هم اکنون توکیو در اختیار دارد.یان یوجين سخنگوی وزارت دفاع چین در مصاحبه روز دوشنبه در پکن گفت که اعتراضات ژاپن به در نظر گرفتن منطقه دفاعی هوایی در دریای شرقی بی اساس و غیرقابل قبول است. وی گفت که ما در خصوص این منطقه توضیحات کافی داده ایم و اعتراضات توکیو را هم مورد توجه قرار نمی دهیم و اصلا قبول نداریم.

دولت ژاپن به تصمیم چین در خصوص ایجاد این منطقه که جزایر دیائویو در دریای شرقی را هم در بر می گیرد اعتراض کرده است. سخنگوی وزارت دفاع چین گفت که اعتراضیه ای هم در باب مداخله های ژاپن تسلیم سفارت این کشور در چین شده است. وی گفت که ایجاد این منطقه بر اساس هنجارهای بین المللی است و ژاپن حق تعیین تکلیف در این زمینه برای پکن ندارد. آمریکا هم نباید در این زمینه دخالت کند. وی با اشاره به اینکه آمریکا هم از این تصمیم چین انتقاد کرده است، گفت : یادداشت اعتراضی هم تسلیم وابسته نظامی آمریکا در چین شده است. ایجاد منطقه دفاعی هوایی حق چین است و کسی نمی تواند این حق را از این کشور بگیرد. وی تصریح کرد که آمریکایی ها نباید در این راستا از ژاپن طرفداری کنند، زیرا این ژاپنی ها هستند که باعث تشدید تنش ها در دریای شرقی شده اند. وی خواستار آن شد که آمریکا به حق حاکمیت چین احترام گذاشته و جانبداری نکند.

۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۱:۰۷
جالب هست که این جزایر از نظر محدوده ابی و قانونی متعلق به ژاپن هست انوقت چین اینقدر بیشرم هست همان طور که تبت را اشغال کرده و تایوان را تهدید می کند جالب هست این کشور دیکتاتوری از نظر ما رژیم جعلی نیست (177285)