به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۱ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۲۲۵۵۴۷

رویدادهای ۲۰۲۰ جهان که با کرونا لغو شد

رویدادهای ۲۰۲۰ جهان که با کرونا لغو شد
گروه ورزشی:  سال ۲۰۲۰ سالی پر از رویدادهای مهم جهانی و قاره‌ای بود و ورزشکاران رشته‌های مختلف دنیا خود را برای حضور در آوردگاه مختلف از جمله المپیک آماده می‌کردند اما با بروز و ظهور ویروس کرونا همه رویدادها را تحت‌الشعاع قرار داد.در این رهگذر نگاهی خواهیم داشت به رویدادهای مهم جهانی و قاره‌ای که امسال باید به میزبانی کشورهای های مختلف برگزار می‌شد اما به یک سال دیگر به تعویق افتاد.

المپیک و پارالمپیک توکیو  
ورزشگاه ملی شهر توکیو پایتخت ژاپن که رقابت‌های المپیک ۱۹۶۴ را در همین شهر برگزار کرده بود این بار با نمایی مدرن برای سال ۲۰۲۰ ساخته شد تا میزبان مهمترین رویداد ورزشی جهان باشد. رویدادی که قرار بود پذیرای حدود ۱۱ هزار ورزشکار برای کسب ۳۳۹ مدال در ۳۳ رشته ورزشی باشد اما ویروس کرونا این رویداد را لغو و به سال آینده موکول کرد. ژاپن که تجربه لغو در  برگزاری المپیک را به دلیل وقوع جنگ داشته است این بار کرونا عامل برگزاری این رویداد شد. این رویداد که قرار بود مرداد ماه امسال برگزار شود به مرداد ماه سال آینده موکول شد.همچنین بازی‌های پارالمپیک که این بار در تعداد ورزشکاران و هم از نظر محبوبیت در سراسر جهان  افزایش یافته بود و می‌رفت تا رقابت بیش از چهار هزار  ورزشکار در ۲۲ رشته ورزشی و ۵۴۰ مسابقه را نظاره‌گر باشد به سال آینده موکول شد. رویدادهای که تاکنون در طول برگزاری با لغو روبرو نشده است.

لغو رقابت‌های بین‌المللی کسب سهمیه توکیو
در پی لغو المپیک توکیو رقابت‌های بین‌المللی کسب سهمیه هم به تعویق افتاد و بسیاری از کشورها هنوز سهمیه المپیک کسب نکردند. در اوایل شروع بیماری کرونا فینال مسابقات جام جهانی ژیمناستیک که قرار بود پایان اسفندماه  ۹۸ برگزار شود نیمه کاره ماند و جام جهانی تیرو کمان در چین  هم با اعلام رسمی فدراسیون جهانی در اسفندماه سال ۹۸  لغو شد که تاکنون زمان جدیدی را با توجه به برگزاری المپیک توکیو در ۲۰۲۱ اعلام نکرده است.در جودو انتخابی المپیک ۲۰۲۰، فدراسیون جهانی اسفند سال ۹۸ هم اعلام کرد با تصمیم هیات رییسه و به علت پیشگیری از شیوع کرونا ویروس، تمامی رقابت‌های انتخابی المپیک ۲۰۲۰ تا اطلاع ثانوی برگزار نخواهد شد. لغو  انتخابی المپیک در حالی است که فدراسیون جودو ایران تعلیق شده و اجازه حضور در هیچ کدام از رویدادهای بین‌المللی را ندارد.رقابت‌های گزینشی قاره‌های آسیا، اروپا و آفریقا، اقیانوسیه و سایر رقابت‌های بین‌المللی گزینشی المپیک در رشته وزنه‌برداری هم در پی گسترش کرونا به تعویق افتاد که در اسفندماه از احتمال برگزاری در اواسط خرداداد ماه امسال خبر داده بودند که هنوز زمان دقیق اعلام نشده است. ایران هم در این رویدادها باید ۲ سهمیه المپیک کسب کند.

لغو همه رقابت‌های جهانی ناشنوایان در ۲۰۲۰
کمیته بین‌المللی ورزش‌های ناشنوایان هم در پی شیوع موج دوم کرونا تمام مسابقاتی که در سال ۲۰۲۰  را پیش‌بینی کرده بود، لغو و به زمان دیگری موکول کرد و رقابت‌های جهانی فوتبال، کشتی، کاراته و تکواندو هم که قرار بود نیمه دوم سال برگزار شود به ۲ سال تعویق افتاد.

لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۰  
این رقابت‌ها که در بخش بانوان از ۱۹ ماه مِی (۳۰ اردیبهشت) و در بخش مردان ۲۲ مِی (دوم خرداد) زمان‌بندی شده بود لغو شد.  نظر به تعهد سلامت شرکت‌کنندگان و با توجه به تکامل طبیعی این ویروس، مسوولان برگزاری این رویداد تصمیم به لغو این دوره از رقابت‌ها گرفته‌اند. فدراسیون جهانی اعلام کرده با طرف‌های قرارداد خود، در ارتباط نزدیک خواهد بود تا برنامه این مسابقات در سال ۲۰۲۱ را زمان‌بندی کند.

بازی‌های ساحلی ۲۰۲۰ آسیا
با توجه به تصمیم دولت چین برای لغو تمام رویدادهای بین‌المللی در ادامه سال ۲۰۲۰، بازی‌های ساحلی آسیا که قرار بود بین ۲۸ نوامبر تا ۶ دسامبر (از ۸ تا ۱۵ آذر ماه) امسال در شهر سانیا این کشور برگزار شود، لغو و به زمان دیگری موکول شد. این رویداد در ۱۰ رشته فوتبال ساحلی، والیبال ساحلی، هندبال ساحلی، کشتی ساحلی، سنگ‌نوردی، کبدی ساحلی، دوومیدانی، شنا، واترپلو  و بسکتبال سه نفره است که هنوز چین مهد ویروس کرونا زمان جدیدی را برای برگزاری این رویداد اعلام نکرده است.با وجود موج دوم کرونا هنوز مشخص نیست که بزرگترین رویداد تاریخ ورزشی همان المپیک آیا برگزار می شود یا خیر؟ گرچه کمیته بین‌المللی المپیک ۲ هفته اخیر به ۲۰۶ کشور اعلام کرده که سال آینده برگزار می‌شود اما هنوز زمان رقابت‌های انتخابی المپیک اعلام نشده است.