کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

درس‌هایی که می‌توان از کرونا آموخت

11 مرداد 1399 ساعت 19:16

گروه علمی و فناوری: اقداماتی که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا توصیه می‌شوند، می‌توانند در پیشگیری از سایر بیماری‌های ویروسی نیز موثر واقع شوند. استفاده از ماسک و رعایت فاصله می‌توانند از جمله مانع از شیوع گسترده آنفلوانزا و گریپ گردند.


انستیتو ربرت کخ از راهکارهای مقابله با شیوع کرونا به عنوان راهکارهای موثر برای جلوگیری از دیگر بیماری‌های واگیردار تنفسی یاد کرده است. به عنوان نمونه، استفاده از ماسک که برای مقابله با ویروس کرونا پیش بینی شده است، از موارد ابتلا به سرماخوردگی‌ و آنفلوانزا در آلمان کاسته است.
پزشکان این انستیتو اعلام کرد‌ه‌اند که فصل ابتلا به آنفلوانزا در زمستان سال جاری دو هفته زودتر از آنچه انتظار می‌رفت به پایان رسید و دیگر موارد ابتلا به بیماری‌‌های تنفسی نیز ظرف ماه‌های گذشته به طرز غیرمعمولی کاهش یافته است.کاهش موارد ابتلا به آنفلوانزا و گریپ به‌ویژه برای شهروندان مسن‌تر از ۶۰ سال از اهمیت بسیاری برخوردار است. از این رو، پژوهشگران و پزشکان فعال در انستیتو یاد شده خواستار استفاده از ماسک و رعایت فاصله حتی پس از غلبه یافتن بر ویروس کرونا شده‌اند.
قربانیان اصلی موج سرماخوردگی و آنفلوانزا در آلمان همچون کرونا افراد مسن‌تر از ۶۰ سال هستند. آمار منتشر شده درباره بیماری کووید-۱۹ حکایت از آن دارد که ۹۵ درصد از کسانی که در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند، مسن‌تر از ۶۰ سال بوده‌اند.این در حالی است که شمار قربانیان آنفلوانزا و گریپ در آلمان حتی بدون در نظر گرفتن بیماری کووید-۱۹ در بین سالمندان آلمان بسیار بالا است.در سال ۲۰۱۸ حدود ۸۶ درصد کسانی که در اثر ابتلا به آنفلوانزا در آلمان جان خود را از دست داده بودند، متعلق به گروه سنی بیش از ۶۰ سال بوده‌اند. در سال پیش از آن این رقم حتی ۸۷ درصد اعلام شده است.
بدیهی است که خطرات ناشی از ابتلا به ویروس کرونا بیش از ابتلا به بیماری آنفلوانزا و گریپ است، اما شمار کسانی که در اثر شروع موج ابتلا به آنفلوانزا در آلمان جان خود را از دست می‌دهند، بیش از شمار قربانیانی است که کووید-۱۹ تا کنون در آلمان بر جای گذاشته است. در برخی از سال‌ها در فصل ابتلا به آنفلوانزا حدود ۲۵ هزار نفر جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست می‌دهند.توماس مرتنز، ویروس‌شناس دانشگاه اولم بر این باور است که می‌توان از راهکار‌های پیشنهاد شده برای مقابله با ویروس کرونا دست‌کم در فصل شیوع آنفلوانزا و موج سرماخوردگی نیز استفاده کرد.به باور او، می‌توان در چنین دوره‌هایی از پرستاران و شاغلان خانه سالمندان و بیمارستان‌ها خواست تا از ماسک استفاده کنند.
برخی از ویروس‌شناسان و پزشکان حتی خواستار آن شده‌اند که کادر درمانی و همچنین شاغلان خانه‌های سالمندان علیه ابتلا به آنفلوانزا و گریپ واکسینه شوند.
توماس مرتنز فراتر از آن خواستار الزامی شدن استفاده از واکسن آنفلوانزا برای این دسته از شاغلان خانه‌های سالمندان و کادر فعال در امور درمانی شده است.
به باور او، باید چنین الزامی در قرارداد استخدام این افراد منظور شود. برخی دیگر از پزشکان نیز خواستار رعایت فاصله و همچنین ماسک از سوی بازدیدکنندگان بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان در دوره‌های ابتلا به آنفلوانزا و گریپ شده‌اند.توماس مرتنز گفته است که در کشورهای خاوردور استفاده از ماسک در اتوبوس‌ها و متروها به امری روزمره تبدیل شده است. او توصیه می‌کند در ایام شیوع آنفلوانزا و دیگر بیماری‌های واگیردار تنفسی از چنین راهکاری در آلمان نیز استفاده شود.


 


کد مطلب: 225613

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/225613/درس-هایی-می-توان-کرونا-آموخت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir