به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۲ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب : ۲۲۵۶۸۹

خواننده‌هایی که صدایشان را دستکاری می‌کنند

خواننده‌هایی که صدایشان را دستکاری می‌کنند
گروه فرهنگی:امید اصغری صدابردار موسیقی کشورمان معتقد است که بسیاری از خوانندگان مدیون صدابردارانی هستند که ایرادهای کارشان را اصلاح می‌کنند.پای صحبت‌های امید اصغری نشستیم تا با او و هنرش در عرصه صدابرداری آشنا شویم. 
 
این ادعا درست است که صدابردار می‌تواند صدای خواننده‌ای که اصلاً صدای خوب ندارد را، زیبا و شنیدنی کند؟
به تازگی دستگاه‌هایی به مجموعه میکس و مسترینگ اضافه شده است که می‌تواند کیفیت صدا را بهتر کند، اما این تجهیزات نمی‌توانند ذات صدا را تغییر دهند. وقتی صدای خوبی می‌شنوید به این معناست که آن صدا ذاتِ خوبی دارد و صدابردار فقط به بهتر شنیده شدنش کمک کرده است.در صدابرداری و میکس و مسترینگ، نمی‌توان یک صدای بد را خوب کرد، اما می‌شود صدایی خوب را بد کرد. کیفیت کار ما به شدت روی موسیقی تاثیرگذار است. خواننده‌ای که از نظر تکنیک مشکل دارد را به یکی از بهترین استودیوها که می‌بریم و ضبط را شروع می‌کنیم، هرگز نمی‌توان نتیجه خوبی از این اتفاق گرفت.

درباره اشتباه‌های خواننده در هنگام خوانندگی یا به اصطلاح وقتی خواننده «فالش» می‌خواند چطور؟ آیا صدابردار این ضعف‌ها را می‌تواند پوشش دهد؟
فالشی‌های هر اجرا را صدابردار می‌تواند درست کند. خیلی از خوانندگانی که امروز مشغول کارند، به شدت به ما صدابرداران مدیون‌اند. ما همیشه پشت پرده‌ایم و آرام کارمان را انجام می‌دهیم.صدابردار هم ارکستراسیون را معنا می‌دهد و هم اینکه بسیاری از فالشی‌های اجرا را درست می‌کند تا صدا به درستی به گوش مخاطب برسد. البته این کار در هر اجرایی امکان پذیر نیست. برای اینکه بتوان صدایی را ژوست کرد، باید در استودیو ضبط شده باشد. صدایی که در کنسرت ضبط می‌شود، به خاطر وجود دیگر صداها امکانِ ژوست شدنش نیست. در اجراهای گروهی هم امکانِ اصلاح صدای خواننده وجود ندارد چون صدای محیط و دیگر سازها در صدای خواننده شنیده می‌شود.
برچسب ها: خواننده موسیقی