به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۲ ساعت ۱۷:۴۲
کد مطلب : ۲۲۵۷۲۶

اقتصاد اسپانیا ۱۸.۵ درصد کوچک شد

اقتصاد اسپانیا ۱۸.۵ درصد کوچک شد
گروه اقتصادی: بر اساس گزارش یوروستات، روند صعودی آمار مبتلایان به ویروس کرونا و خسارات اقتصادی وارد شده بر اثر تعطیلی مشاغل و کاهش فعالیتهای کسب و کار در منطقه یورو، موجب شد تا تولید ناخالص داخلی این منطقه برابر ۱۲.۱ درصد سقوط کند که این میزان پایین‌ترین سطح از سال ۱۹۹۵ بوده است.داده های آماری نشان می دهد که این پاندمی موجب شده تا بیشترین افت تولید ناخالص داخلی برای ۱۹ کشور اتحادیه اروپا به ثبت رسد به طوری که مقامات اتحادیه اروپا در تخمین های اولیه منتشر شده در روز جمعه اعلام کردند که اقتصاد منطقه یورو به دلیل این همه گیری متحمل ضربه ای بی سابقه ای شده است.در واقع، اقتصادهای بزرگ این منطقه، بر اثر اقدامات قرنطینه ای به دلیل شیوع این بیماری، انقباضی دو رقمی را تجربه کرده‌ اند که البته این انقباض اندکی بیشتر از انتظارات بازار و افت ۱۲.۰ درصدی و افت ۳.۶ درصدی تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول سال بوده است.  این آمار در سه ماهه دوم سال جاری معادل ۱۱.۹ برای اتحادیه اروپا بوده او در سه ماه اول سال برابر ۳.۲ درصد کاهش یافته است.همچنین بر اساس پیش بینی بانک مرکزی اروپا،  در ماه ژوئن تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سال جاری معادل ۸.۷ درصد کاهش یافت در حالی که بانک مرکزی انتظار دارد فعالیت های اقتصادی در سه ماهه سوم نسبت به شش ماه نخست سال جاری، بازگشت بهتر و چشمگیری داشته باشد.
اقتصاددان ارشد اروپا نیز بر این باور است که در حالی که بخش‌هایی از اقتصاد طی دو ماه گذشته دوباره به حیات خود بازگشته، آسیب‌هایی که از گذشته وارد شده به همراه اثرات فعلی و آینده ویروس به این معناست که روند بازیابی به میزان قابل توجهی کند خواهد بود.

در میان کشورهای این منطقه، پاندمی کرونا بیشترین تاثیر را بر اسپانیا داشت و چهارمین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا را متحمل سقوط ۱۸.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی کرد به طوری که این کشور بدترین رکود تولید را پس از گذر از بحران شش سال گذشته تجربه کرد و شاهد بدترین عملکرد اقتصادی  در طول سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ بود.
در واقع فعالیت های اقتصادی در این کشور در سال جاری بیش از یک پنجم کاهش یافته و صنایع خدماتی از جمله حمل و نقل، رستوران ها و اقامتگاه ها به شدت تحت تأثیر قرار گرفته اند، زیرا بیشترین تاثیر در رابطه با محدودیت های تحمیل شده برای مبارزه با این بیماری همه گیر بوده است.طبق گزارش دبیر بخش خدمات بی بی سی، اسپانیا در جریان بحران سلامت آمار بالای مرگ و میرها را به ثبت رسانده و تأثیرات چشمگیر آن بر اقتصاد اجتناب ناپذیر بوده است.  اگرچه اکنون بسیاری از محدودیت های مربوط به فعالیت تجاری در اسپانیا کاهش یافته، اما هرگونه بازگشت به این معناست که با توجه به تجدید حیات اخیر این ویروس و موج جدید شیوع آن در برخی مناطق،  هر بازگشتی قطعا مختل خواهد شد.تولید ناخالص داخلی در ایتالیا،  فرانسه و پرتغال نیز به ترتیب با ۱۲.۴ درصد، ۸/۱۳ درصد و ۱۴.۱ درصد به شدت کاهش یافت و آلمان،  بزرگترین اقتصاد این بلوک،  در سه ماهه دوم سقوط ۱۰.۱درصدی و بدتر از انتظار برابر ۹.۰ درصد را تجربه کرده است.   ای اف پی گزارش داد که در همین اثنا، تورم در عوض روند صعودی خود را ادامه داد و با سرعت تمام روند کاهشی را طی کرد به طوری که بر اساس اعلام یوروستات،  تورم در ماه ژوئیه به میزان ۰.۴ درصد افزایش یافته در حالی که در ماه مه ۰.۱ در صد و در ژوئن ۰.۳ درصد گزارش شده است.این نرخ از نظر اقتصاددانان رویترز در یک نظر سنجی پیش بینی ۰.۲ درصدی در ماه ژوئیه بوده است.  همچنین بی بی سی در گزارش خود از منطقه یورو اعلام کرده که فشار اساسی قیمت نیز تسریع شده است. به استثنای قیمت های ناپایدار مواد غذایی و انرژی، یک اقدام اساسی که توسط بانک مرکزی اروپا (ECB) مشاهده شده تورم از ۱.۱ درصد در ماه ژوئن به میزان ۱.۳ درصد افزایش یافته است.نخست وزیر اسپانیا، پدرو سانچز قرار بود که در روز جمعه با رهبران اقتصادی این کشور دیدار کند تا در رابطه با بازسازی اقتصاد و توزیع صندوق های مالی بازیابی اتحادیه اروپا به گفتگو بپردازد زیرا بر اساس آخرین آمار، اسپانیا در رکود رسمی قرار گرفته و در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ نیز شاهد افت ۵.۲ درصدی بوده است.  

آغاز بخش سخت بهبود اقتصاد 
 پائولو جنتیلونی،  نماینده اقتصاد اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده که همه کشورهای اروپایی متحمل عواقب بی سابقه ای شده که راه را برای بازگشت مجدد اقتصاد دشوار کرده است. با اظهارنظر درباره آمارهای اتحادیه اروپا، اقتصاددان ارشد بانک ING مستقر در فرانکفورت در گفتگو با خبرگزاری فرانسه هشدار داد که این سقوط تولید ناخالص داخلی در منطقه یورو به دلیل شرایط غیر معمول، مطالب زیادی در رابطه با وضعیت عمومی اقتصاد به ما نمی گوید. این یک سقوط تکان دهنده است، اما کاملا قابل درک است زیرا اقتصاد برای مدت قابل توجهی در طول سه ماه تعطیل شده است و بخش سخت این بهبود از هم اکنون شروع شده است.تاثیر این بیماری همه گیر در ماه آوریل، مه و ژوئن برای اتحادیه اروپا از ایالات متحده بدتر بوده به طوری که از افت ۹.۵ درصدی خبر داده است.   با این حال، اروپا همچنین چند هفته قبل از آمریکای شمالی با تشدید ویروس کرونا روبرو شده است.آلمان روز پنجشنبه بزرگترین افت تولید ناخالص داخلی خود را از سال ۱۹۷۰ اعلام کرده است. این کشور که به عنوان یک نیروگاه برای اتحادیه اروپا اعلام کرده که اقتصاد این کشور با ۱۰.۱ درصد کاهش روبرو شده است، در حالی که در نتیجه بحران ۲۰۰۹ این میزان برابر ۵.۷ درصد است. آلمان به تنهایی مسئول تولید تقریبا یک چهارم تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا می باشد.اقتصاد این کشور در دوره ماه آوریل تا ژوئن ۱۸.۵ درصد کاهش یافته و در حال حاضر ۵.۲ درصد در سه ماه اول سال سقوط کرده است. این کشور رکورد ۱۲.۱ درصد را نیز تجربه کرده است.ای اف پی در گزارش خود نوشت که اقتصاد فرانسه نیز به شدت آسیب دیده به طوری که آژانس آمار فرانسه اعلام کرد که این افت در ماه آوریل رخ داده و با بهبود تدریجی در ماه مه و ژوئن که محدودیت های قرنطینه ای کاهش یافته است، فعالیت های اقتصادی هنوز بسیار پایین تر از حد معمول است.ایتالیا که جزو اولین کشورهای اروپایی بوده که با این بیماری روبرو شده است، با افت مشابه ای روبرو شده و اقتصاد  آن به میزان ۱۲.۴ درصد  منقبض شده است. با این حال، سقوط کمتر از حد انتظار بوده است.در کل بر اساس داده های آماری اتحادیه اروپا،  انقباض اقتصادی ۱۱.۹ درصد در سراسر این اتحادیه گزارش شده است.
برچسب ها: اسپانیا