کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بیشترین شیوع کرونا در چهار منطقه تهران

16 مرداد 1399 ساعت 12:02


گروه جامعه: روزنامه شهروندنوشت: تعداد بستری بیماران بدحال بالا رفته و تعداد تخت‌های ویژه و ‌آی‌سی‌یو کم شده است. چهارده استان در وضع قرمز و دوازده استان در وضع هشدار به سر می‌برند.

براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، تا روز گذشته، استان‌های مازندران، تهران، گلستان، خراسان‌شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان‌رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان‌ شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضع قرمز قرار دارند، استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان‌غربی، بوشهر، همدان، قم، چهارمحال‌وبختیاری و کهگیلویه‌وبویراحمد هم وضع هشدار را تجربه می‌کنند.
تهران از هفتم مرداد تاکنون، از شرایط قرمز خارج نشده و همین وضع منجر شد تا طرح ترافیک برای دومین هفته پی درپی، اجرا نشود. معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران، گفت که براساس تصمیم کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا، لغو طرح ترافیک برای هفته آینده هم تمدید شد. هرچند که به گفته مناف‌‌هاشمی، لغو طرح ترافیک، کاهش چندانی بر تعداد مسافران مترو و اتوبوس نداشته و حدود ٣ یا ٤درصد بوده است. او آمار استفاده از ماسک در مترو و بی‌آر‌تی را هم ٩٨‌درصد اعلام کرد.
روز گذشته گزارشی از پراکندگی شیوع کرونا در مناطق تهران براساس ردیابی محل زندگی و اشتغال بیماران ترخیص و فوت‌شده در هفته گذشته منتشر شد که نشان داد منطقه چهار تهران با نزدیک به یک‌میلیون نفر جمعیت، بیشترین میزان ترخیص، ابتلا و فوت‌شده کرونا را در این مدت داشته است. همچنین منطقه دو با نزدیک به ٨٠٠‌هزار نفر جمعیت و مناطق چهارده و پانزده به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند و مناطق چهار، چهارده و پانزده، بیشترین آمار فوتی را ثبت کرده‌اند. بررسی‌های انجام‌شده همچنین نشان می‌دهد که میزان ابتلا و مرگ‌ومیر نسبت به هفته قبل در منطقه ٢٢ افزایش پیدا کرده است. اینها بخشی از گزارش فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران است. براساس اعلام علیرضا زالی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ٦٠‌درصد شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مراکز دولتی و عمومی غیردولتی درحال اجراست: «٨٦,١١‌درصد از شاغلان اداری ماسک می‌زنند و تا ۸۰‌درصد فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند.»
افزایش تعداد بیماران بدحال در بیمارستان‌ها
خبرها حکایت از بالارفتن تعداد بیماران بدحال در بیمارستان‌ها دارد و این درحالی است که مراکز درمانی با کمبود تخت‌های ‌آی‌سی‌یو مواجه شده‌اند. بنابر اعلام علیرضا سلیمی، معاون سازمان نظام‌پزشکی، در اسفند ‌سال گذشته تعداد زیادی از بیماران حال عمومی خوبی داشتند و به خانه ارجاع داده می‌شدند اما حالا بیمارانی که مراجعه می‌کنند، بدحالند و عمدتا هم نیاز به بستری در‌ آی‌سی‌یو و بخش مراقبت‌های ویژه دارند. همه اینها درشرایطی است که تخت‌های مراقبت‌های ویژه پر شده و نیاز بیمارستان‌ها از تخت‌های معمولی به تخت‌های ویژه رفته. همین مسأله فشار زیادی روی برخی از تخصص‌ها به‌ویژه متخصصان بیهوشی وارد کرده است. به گفته او، تاکنون ٩ متخصص بیهوشی جان‌شان را از دست داده‌اند. او تعداد مبتلایان از کادر پزشکی را هم ٦هزار نفر اعلام کرد و گفت که از این گروه، ١٥٠نفر هم شهید شدند.
همین هم شد تا او نسبت به خستگی کادر درمان با طولانی‌شدن روند شیوع هشدار دهد: «در هرحال لحظات سختی را برای پیداکردن و خالی‌کردن تخت می‌گذرانیم. نیروی انسانی که در آی‌سی‌یو کار می‌کنند؛ اعم از پرستاران، همکاران پیراپزشک و متخصصان خسته شده‌اند که این موضوع پیامدهای زیادی دارد؛ اول اینکه خستگی، ایمنی بدن را کاهش داده و حساسیت را برای محافظت شخصی پایین آورده و در نتیجه شانس بیماری در همکاران‌مان را افزایش می‌دهد. همچنین ممکن است به تدریج کارایی و کیفیت درمانی را که ارایه می‌دهند، تحت‌تأثیر قرار دهد.»
دو شهر خوزستان در وضع قرمز
با اینکه براساس اعلام روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت، خوزستان در فهرست استان‌های با وضع قرمز قرار ندارد، اما سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز دیروز اعلام کرد که دو شهر آغاجاری و رامهرمز هنوز در وضع قرمز به سر می‌برند. به گفته فرهاد ابول‌نژادیان در اعلام خروج خوزستان از وضع قرمز و هشدار، آمارسازی نشده است، بلکه اعلام وضع هر شهر یا استان براساس تعریف‌هایی درباره تعداد بیماران بستری به‌ازای جمعیت انجام می‌شود. او این را هم گفت که در دوره‌ای در اهواز ٦ بیمارستان به کرونا اختصاص داده شد، اما حالا تنها در بیمارستان رازی این بیماران بستری شده‌اند. در بیمارستان سینا هم صرفا حدود هشت بیمار در‌ آی‌سی‌یو و در بیمارستان فاطمه‌الزهرا(س) دو بیمار در بخش‌های عادی و هفت بیمار در بخش ویژه بستری‌اند.
او شرایط را از نظر شیوع کرونا در استان خوزستان مطلوب توصیف کرد، با این توضیح که وضع شکننده است، اگر مردم تصور کنند که با اعلام وضع سفید همه چیز تمام شده است و ماسک را کنار بگذارند، در کمتر از ١٠ روز ابتلا بالا می‌رود. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌‌شاپور که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت که میزان استفاده از ماسک در این استان ٦٥ تا ٧٠‌درصد است.
ممنوعیت برگزاری برخی مراسم در محرم
کمتر از دو هفته به آغاز محرم و مراسم عزاداری باقی مانده است که معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد برگزاری برخی مراسم در استان‌ها ممنوع است. بر همین اساس برخی مراسم مثل قالی‌شوران، نخل‌گردانی، دسته‌جات بوشهر و مراسم تشت‌گذاری در اردبیل و زنجان امسال برگزار نمی‌‌شود. به گفته ایرج حریرچی، اصل تجمع، خلاف دستورالعمل‌های مقابله با کروناست، اما قرار است موارد رعایت شود. شیوه‌‌نامه‌های تهیه‌شده درباره عزاداری‌های محرم بومی و قابل اجراست. بر همین اساس هشت‌هزار ناظر از وزارت بهداشت روند نظارت را عهده‌دار شده‌اند.
سفر نروید
در شرایطی که آمار ابتلا، بستری و فوت در حال افزایش است، رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی از افزایش ٥٨‌درصدی تردد در جاده‌ها در روز سه‌شنبه خبر داد. کمال ‌هادیانفر گفت: «در تعطیلات تابستانی به سر می‌بریم، اما شرایط کرونایی است و برای سفر مهیا نیست، بنابراین برای جلوگیری از شیوع کرونا که به گفته مسئولان احتمال ابتلا را در سفر ١٤‌درصد بیشتر می‌کند، لازم است شهروندان سفر نکنند.» سخنگوی وزارت بهداشت هم از مردم خواست تا به استان‌های با وضع قرمز و هشدار سفر غیرضروری نداشته باشند. از آن طرف، احمدصادقی، مشاور شهردار تهران در مدیریت بحران به ایسنا گفت که سفر نکردن در این شرایط، مسئولیت اجتماعی است. به گفته او سفر احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد و متاسفانه این ابتلا به کرونا هم به خود فرد و هم به جامعه آسیب می‌زند. پس اقدام برای پرهیز از سفر و در مجموع هر اقدامی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در شرایط فعلی مسئولیت اجتماعی است که یک شهروند در قبال جامعه‌اش و کادر درمان دارد.
صادقی گفت که کلانشهرها و شهرهای توریستی بیشترین آسیب را از کرونا می‌بینند: «خودرو فضای بسته است که اگر یک نفر ناقل بی‌علامت باشد، می‌تواند به دلیل چندین ساعت حضور مداوم در مسیر و در فضای بسته آن را به دیگران منتقل کند. آیا این افراد در طول مسیر به سرویس بهداشتی مراجعه نخواهند کرد و اگر به دلیل ترافیک و افزایش زمان سفر مجبور به استفاده از سرویس بهداشتی شوند، چه کار خواهند کرد؟ ضمن اینکه متاسفانه مقصد بیشتر مسافرت‌های کوتاه مدت در کشور شمال است، طوری که حتی پلیس نیز اعلام کرد که حدود ۷۰‌درصد ترددهای جاده‌ای مربوط به جاده‌های شمالی بوده است. این تراکم جمعیت در استان‌های شمالی خطر ابتلا را به شدت افزایش می‌دهد و نتیجه‌اش می‌شود افزایش شدت بحران کرونا در کشور.»


کد مطلب: 226279

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/226279/بیشترین-شیوع-کرونا-چهار-منطقه-تهران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir