به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۲۲۶۵۱
ساخت نمایشگری با نام 2 در 3 بعدی

مشاهده همزمان تصاویر بصورت 2 و 3 بعدی

گروه علمی و فناوری: محققان آزمایشگاه شیرای در موسسه فناوری کاناگاوا در ژاپن نمایشگری با نام دو در سه بعدی (2x3D) ساخته‌اند که به کاربران خود این امکان را می‌دهد که به طور همزمان تصاویر را به صورت دو بعدی یا سه بعدی مشاهده کنند.
مشاهده همزمان تصاویر بصورت 2 و 3 بعدی
درحالی که سیستمهای سه بعدی معمولی از فیلترهای پلاریزه برای چشم راست و چپ استفاده می‌کنند این سیستم از یک الگوریتم ویژه تولید تصویر بهره برده است. تصاویر برای چشم چپ را می‌توان با چشم غیر مسلح و تصاویر در چشم راست را باید با فیلتر پلاریزه مشاهده کرد.براساس اظهارات محققان، در سیستمهای سه‌بعدی کنونی وقتی عینک ویژه را از چشم خود بیرون می‌آورید تصاویر را به شکل تصاویر مضاعف و تار مشاهده می‌کنید، این سیستم با محاسبه زمان واقعی GPU این مشکل را رفع کرده است.

این سیستم دارای کاربردهای متعددی است که یکی از آنها تصاویر چند زبانه است. برای مثال ارائه یک مقاله به زبان ژاپنی را در نظر بگیرید، هنگامی که مخاطبان انگلیسی‌زبان هم در سالن نشسته‌اند. اطلاعات این مقاله را علاوه بر ژاپنی می‌توان به انگلیسی هم عرضه کرد. آنچه مهم تلقی می‌شود این است که همه به یک صفحه نگاه کنند و اطلاعات نمایش داده شده برای افرادی که عینک به چشم زده‌اند و افرادی که این عینکها را به چشم ندارد می‌تواند متفاوت باشد.



در رابطه با سخت افزار در این دستگاه دو پروژکتور عادی وجوددارد که باهم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر دو تصویر نمایش دهید هر دو تصویر را مشاهده می‌کنید. اگر این تصاویر از یک فیلتر عبور کند شما یک تصویر مشاهده می‌کنید.در این نمایشگر به عنوان یک فناوری نوید بخش و رو به بهبود می‌توان رنگهای پررنگ را مورد استفاده داد و کیفیت تصویر را بهبود بخشید.
مرجع : مهر