به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۲۲۶۵۴
موافقان و مخالفان توافقنامه امنيتي کابل-واشنگتن

طالبان: پذیرش توافقنامه وطن‌فروشی است

گروه بین الملل: امضای توافقنامه امنیتی افغانستان-آمریکا، مخالفان و موافقان زیادی دارد، برخی از مردم، هیچ باوری به این قرارداد و تعهد آمریکا در قبال افغانستان ندارند اما برخی دیگر این قرارداد را تضمینی برای بهبود وضعیت افغانستان می‎دانند.
طالبان: پذیرش توافقنامه وطن‌فروشی است
«سید داوود» کارشناس افغان در گفت‌وگو با رسانه‌ها در موافقت با پیمان امنیتی از گفته‎های اخیر حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان مبنی بر تاخیر امضای این سند انتقاد کرد و اظهار داشت که هدف حامد کرزای از تاخیر در امضای پیمان امنیتی، فشار برای تایید کاندید مورد نظرش از سوی آمریکایی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آینده است.
از سوی دیگر، دولت آمریکا اعلام کرده که این توافقنامه امنیتی بایستی تا پایان سال جاری میلادی امضا شود اما رییس جمهور افغانستان با وضع شروط تازه‌ای گفته که این قرارداد را پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور امضا خواهد کرد.

حامد کرزای، داخل نشدن نظامیان آمریکایی به خانه‎های مردم، شفافیت انتخابات، تأمین امنیت و پشتیبانی از گفت‎وگوهای صلح را 3شرط مهم خود برای امضای توافقنامه قرار داده است. «کبیر رنجبر» از حقوقدان افغان نیز امضای این قرارداد را به نفع افغانستان دانسته و اظهار داشت که برخی از همسایگان افغانستان در سال‌های گذشته صادرکننده تروریسم به این کشور بودند و با امضای این توافقنامه ما یک متحد قوی در منطقه خواهیم داشت که فواید زیادی برای افغانسان دارد. امضای توافقنامه موجب ادامه کمک‌های نظامی و اقتصادی این کشور به افغانستان خواهد شد.

«عبدالقیوم سجادی» نماینده پارلمان افغانستان نیز گفت: مهمترین مسئله در امضای این توافقنامه، تعهد آمریکا به مبارزه صادقانه با تروریسم و تأمین صلح و ثبات در افغانستان است.وی تاکید کرد که در متن فعلی این قرارداد چنینی تعهدی را از سوی آمریکا نمی‎بینم. «بلقیس روشن» عضو مجلس سنای افغانستان که در مراسم افتتاحیه لویه جرگه مشورتی به شدت مخالفتش را با امضای این قرارداد اعلام کرده بود، گفت: هر کس این قرارداد را بپذیرد، وطن‎فروش است. برخی از آگاهان امور سیاسی نیز گفت‎وگوهای صلح را بهترین راه حل بحران فعلی این کشور دانسته و می‎گویند که آمریکا نتوانسته به اهداف از پیش اعلام شده‌اش مانند مبارزه با تروریسم، مبارزه با مواد مخدر و تأمین امنیت دست یابد.

این در حالی است که گروه طالبان با ارسال بیانیه‌ای به رسانه‎ها، تأیید قرارداد امنیتی را محکوم کرده و ضمن بی‎ارزش خواندن قطعنامه پایانی لویه جرگه، اعلام کرده‌اند که این جرگه برای تأمین منافع آمریکا برگزار شده است. طالبان در این بیانیه نوشته‎اند: تمام کسانی که در این جرگه شرکت کرده بودند، کارمندان دولتی و حقوق‎بگیران آمریکا بودند و هیچ آزادی در تصمیم‎گیری‎شان نداشتند. این گروه تأکید کرده که امضای این قرارداد، صفوف جنجگویان طالبان را فشرده‎تر می‎کند و پایگاه‎های نظامیان آمریکایی در افغانستان را به قبرستان تبدیل خواهند کرد.

«عبدالستار خواصی» نماینده پارلمان افغانستان نیز با انتقاد شدید از این توافقنامه گفت: این قرارداد مخالف نص صریح قرآن است. وی افزود: با کسانی پیمان می‎بندیم که متجاوزند، چگونه چنین پیمانی می‎تواند جواز شرعی داشته باشد؟خواصی با انتقاد از اعطای صلاحیت قضایی به نظامیان آمریکایی اظهار داشت: چگونه ممکن است که دعاوی‎ را در دادگاه‌های اسلامی انجام نداده و به دادگاه‌ کفر بسپاریم؟ نماینده پارلمان افغانستان همچنان این توافقنامه را مخالف حاکمیت ملی افغانستان دانست و گفت که امضای این توافقنامه حاکمیت ملی افغانستان را زیر سؤال می‎برد.
مرجع : فارس

۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۱:۲۸
چرا آمریکا هواپیما و تانک . نجهیزات سنگین به دولت افغانستان نمیده؟؟؟؟
مطمئن باشید اگر بده خود دولت طالبان رو 6 ماهه در هم میپیچه
آمریکا خیلی راحت میتونه تو افغانستان و پاکستان امنییت برقرار کنه ولی هیچوقت این کار رو نمیکنه تا یک ایران دیگه بوجود نیاد
فعلا افغانیها و ایرانیها و پاکستانیها رو به جون هم انداخته و اگر راحت بزاره هم خیلی راحت هم امنیت برقرار میشه هم اینکه با اتحاد کشورهای فارسی زبان و مسلمان قدرت آمریکا در منطقه کمرنگ میشه // (178148)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۱:۳۰
اولا این طالبان اگر میتونست کاری بکنه و به عبارتی پایگاه‎های نظامیان آمریکایی در افغانستان را به قبرستان تبدیل بکنه چرا نکرده؟؟؟؟
چرا وقتی حمله میکنن خودشون خیلی بیشتر تلفات میدن؟؟
اینا مثل اینکه فکر کردن واقعا خودشون ضامن بقای خودشون هستن

نخیر ، آمریکا شما رو پشت پرده نگه داشته اون هم فقط به خاطر مقابله با ایران و حزب الله
نمونه اش در سوریه (178150)