به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۲۲ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۲۲۷۱۱۹

آمار بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان

آمار بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان
گروه جامعه: نماینده مردم سراوان، سیب و سوران و مهرستان در مجلس با اشاره به کمبود فضای آموزشی و معلم در این سه شهرستان استان سیستان و بلوچستان، گفت: طبق آمار بازماندگان از تحصیل در این مناطق بین 5 تا 15 درصد هستند که اغلب آنها را دختران تشکیل می دهند.به گزارش ایلنا، ملک فاضلی با اشاره به مشکلات تحصیلی دانش آموزان شهرستان سراوان اظهار داشت: قبل از ورود به مجلس پیگیر مشکلات دانش آموزان بازمانده از تحصیل بودم. طبق آمار به دست آمده در مناطق مختلف سه شهرستان سراوان، سیب و سوران و مهرستان بازماندگان از تحصیل این مناطق بین 5 تا 15 درصد است.

کمبود آموزگار و فضای آموزشی در سراوان
وی افزود: در شهرستان سراوان با کمبود معلم مواجهیم و همان تعدادی که هستند نهایت تلاش خود را به کار می گیرند که دانش آموزان از تحصیل باز نمانند. ولی باز هم امکان اینکه بتوانند تمامی مناطق را پوشش دهند وجود ندارد. مشکل بعدی کم توجهی به این مناطق از گذشته‌ها بوده و همیشه نسبت به ساخت فضاهای آموزشی کوتاهی شده است. میانگین سرانه فضای تحصیلی در برخی از مناطق سراوان یک و نیم متر مربع است و این میانگین در شهرستان دو و نیم، استان سه و نیم و در کشور پنج و نیم است که البته در برخی مناطق نیز تا 20 متر مربع از این فضا برخوردارند. نماینده مردم سراوان در مجلس: کم توجهی به این مناطق از گذشته ها بوده و همیشه نسبت به ساخت فضاهای آموزشی کوتاهی شده است. میانگین سرانه فضای تحصیلی در برخی از مناطق سراوان یک و نیم متر مربع است و این میانگین در شهرستان دو و نیم، استان سه و نیم و در کشور پنج و نیم که البته در برخی مناطق نیز تا 20 متر مربع از این فضا برخوردارند.نماینده مردم سراوان در مجلس ادامه داد: در مناطقی از کشور آنقدر فضای آموزشی ساخته شده که بلااستفاده مانده و در جاهای دیگر به دلیل نبود فضای آموزشی با وجود دانش آموزانی با هوش فوق العاده که در مناطق صفر مرزی رتبه 2 کنکور دانشگاه سراسری را کسب می کنند، امکان تحصیل وجود ندارد.

استعدادهایی که از دست می روند
فاضلی عنوان کرد: سابقه 38 ساله کاری که در این شهرستان سراوان داشته‌ام و به عنوان پزشک خدمتگذار مردم بوده‌ام؛ همه مشکلات‌شان را می‌دانم و پیگیر مطالبات شان هستم. بزرگترین مشکل این مردم تربیت نیروی انسانی است چرا که باهوش ترین و توانمندترین دانش آموزان را در سراوان داریم و به علت کمبود فضا و نیروی آموش دهنده این استعدادها شناسایی و در مسیر درست قرار نمی گیرد.

ساخت مدارس در سراوان توسط خیرین
وی گفت: خوشبختانه با تلاش‌هایی که انجام داده‌ایم تعدادی خیر مدرسه ساز در منطقه سراوان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که از تمامی این عزیزان که گامی در رفع محرومیت منطقه برمی‌دارند سپاسگزاری می‌کنم. از طریق مجلس برای ارتقا سطح آموزشی دانش آموزان از وزارت آموزش و پرورش درخواست بررسی صورت گرفته و این وزارتخانه با نظارت خوبی که در بخش نوسازی دارد اقداماتی در بحث ارتقا وضعیت فضاهای آموزشی انجام داده است. امیدواریم که بتوانیم با کمک مسئولان آنچه را که نیاز مناطق محروم است انجام دهیم که فردا شرمنده این آینده سازان مملکت مان نباشیم.

در گذشته با تحصیل دختران موافق نبودند
این پزشک چشم تصریح کرد: بازماندگان از تحصیل سراوان شامل هر دو گروه دختر و پسر می‌شود ولی در گذشته و به خصوص اوایل دهه 60 در مناطق بلوچ نشین چندان موافق تحصیل دختران نبودند و از سوی والدین با تحصیل دختران مخالفت می شد. اما خوشبختانه روز به روز وضعیت تحصیل دختران ما بهتر می‌شود و تا زمانی که ما مادران با سوادی نداشته باشیم جامعه روبه بهبودی نخواهد رفت.

مشکلات جاده‌ای بزرگترین دغدغه مردم
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وضعیت زیرساخت نامناسب جاده‌ای شهرستان سراوان اشاره کرد و گفت: وضعیت جاده‌ها در این شهرستان به معضل جدی تبدیل شده به طوری که هفته گذشته در این باره جلسه‌ای با مسئولان وزارت راه و شهرسازی داشتیم. در حال حاضر دغدغه اصلی مردم این منطقه راه و به خصوص راه های روستایی است.نماینده مردم سراوان در مجلس عنوان کرد: میزان توسعه راه های روستایی ما در برخی از مناطق مانند بمپور 15 درصد است. 28 درصد جاده‌های روستایی شهرستان سراوان، مهرستان و سیب و سوران آسفالت است و در کل هر سه شهرستان از نامناسب ترین جاده های روستایی برخوردارند. نماینده مردم سراوان: در بیمارستان شب ها گاهی 30 بیمار تصادفی منتقل می شد که از 8 شب تا 8 صبح با همکارانم در اتاق عمل بودیم و بیماران را جراحی می کردیم و به رغم تلاش های فراوان کادر درمان بسیاری از جوانان براثر تصادف جلوی چشم مان جان می‌باختند. اگر هزینه های درمانی صرف راه سازی و بهسازی جاده ها می شد و از سوی دیگر وزارت صمت خودروهای استانداردی را تولید می کرد دیگر شاهد این همه اتفاق تلخ در منطقه نخواهیم بود.فاضلی ادامه داد: درست است که اسم شهرستان روی سراوان است اما تمامی راه‌های مواصلاتی‌اش روستایی‌اند در حالی که مسیر ترانزیتی نیز از این منطقه می گذرد که به دلیل ترددهای زیاد خودروهای سبک و سنگین مدام تصادفات خطرناکی به وقوع می پیوندد.

جوانانی که بر اثر تصادفات جاده ای جان می بازند
وی گفت: زمانی که به عنوان پزشک در این شهرستان خدمت می‌کردم در بیمارستان شب‌ها گاهی 30 بیمار تصادفی منتقل می شد که از 8 شب تا 8 صبح با همکارانم در اتاق عمل بودیم و بیماران را جراحی می کردیم و به رغم تلاش های فراوان کادر درمان بسیاری از جوانان بر اثر تصادف جلوی چشم مان جان می‌باختند. اگر این هزینه‌های درمانی‌صرف راهسازی و بهسازی جاده‌ها می‌شد و از سوی دیگر وزارت صمت‌خودروهای استانداردی را تولید می‌کرد دیگر شاهد این همه اتفاق تلخ در منطقه نبودیم.

28 هزار کیلومتر جاده بدون استانداردهای لازم
فاضلی افزود: یک متر راه استاندارد در 3 شهرستان سراوان، سیب و سوران و مهرستان با وسعت 28 هزار کیلومتر مربع نداریم. امیدوارم که مسئولان وزارت راه دغدغه سلامت جانی مردم را در این جاده‌ها داشته باشند. کمبود اعتبار و تحریم ها جای خود اما باید قبول کنیم عدم مدیریت نیز وجود داشته و دارد.

استفاده از ماشین آلات بلااستفاده دیگر مناطق برای مناطق محروم
وی عنوان کرد: در سراوان شاید با کمبود منابع روبه رو باشیم ولی در تهران این همه دستگاه در جاهایی که قبلا راه سازی داشتند و توسعه پیدا نکرده و الان ماشین آلات شان بلااستفاده مانده که وزارت راه می تواند این ماشین آلات را در مناطقی که با کمبود تجهیزات روبرو هستیم توزیع کند تا در این مناطق هم به جاده های مناسب و امن دست پیدا کنیم.