به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۲۳ ساعت ۲۱:۳۷
کد مطلب : ۲۲۷۲۸۱
سومین کشور مسلمان هم اسرائیل را به رسمیت شناخت

عادی‌سازی روابط اسرائیل با یك كشور خلیج فارس

گروه بین الملل: رئیس‌جمهور آمریکا از توافق تاریخی اسرائیل و امارات برای «عادی‌سازی کامل روابط» خبر داد.دونالد ترامپ در کنفرانس خبری در کاخ سفید تاکید کرد این «گامی مهم» برای صلح در خاورمیانه است. ترامپ همچنین گفت که در هفته‌های آینده مراسم رسمی امضای توافق رهبران اسرائیل و امارات در واشینگتن برگزار خواهد شد.
عادی‌سازی روابط اسرائیل با یك كشور خلیج فارس
نخست وزیر اسرائیل، هم در توییتر خود نوشت که امروز، «یک روز تاریخی» است.یوسف العتیبه، سفیر امارات در واشینگتن، در بیانیه‌ای تاکید کرد که سخن از مناسبات کامل سیاسی بین کشورش با اسرائیل و ایجاد روابط عادی است.این امر به مفهوم به رسمیت شناختن موجودیت اسرائیل از سوی امارات و برقراری مناسبات سیاسی بین دو کشور است.بدین ترتیب، امارات سومین کشور عربی و مسلمان، پس از مصر و اردن خواهد بود که اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد و با آن رابطه رسمی برقرار می‌کند.امارات نخستین کشور حوزه خلیج فارس، در همسایگی جنوب ایران است که با دولت اسرائیل به توافق صلح رسیده است.توافق میان دولت تل آویو با دولت ابوظبی شامل گشایش سفارت در کشور مقابل، برقراری پروازهای مستقیم، همکاری در عرصه گردشگری، سرمایه‌گذاری مشترک و همچنین همکاری امنیتی خواهد بود.بر اساس بیانیه کاخ سفید، هیات‌های نمایندگی اسرائیل و امارات در هفته‌های آینده با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا توافق لازم در زمینه‌های یاد شده را تهیه کنند.کاخ سفید، اسرائیل و امارات را دو کشوری که دارای جامعه پویا، اقتصاد کاملا پیشرفته و از صادق‌ترین متحدین آمریکا در خاورمیانه هستند، نامیده است.کاخ سفید تاکید دارد که برقراری ارتباط میان این دو کشور نیز رشد اقتصادی، پیشرفت فن‌آوری مشترک و ایجاد ارتباط بین ملت‌های آنها را ارتقا خواهد بخشید.کاخ سفید ابراز اطمینان کرده که این گشایش دیپلماتیک به برقراری رابطه میان امارات با اسرائیل محدود نخواهد شد بلکه کشورهای دیگری نیز احتمالا به این مسیر خواهند پیوست.
بیانیه کاخ سفید خبر داده که در نتیجه این دستاورد دیپلماتیک و به درخواست دونالد ترامپ و با حمایت امارات متحده عربی، اسرائیل اعلام حاکمیت خود بر کرانه باختری را متوقف خواهد کرد و بر گسترش روابط با سایر کشورها در دنیای عرب و اسلامی متمرکز خواهد شد.رسانه‌های اسرائیل نیز تایید کرده‌اند که بنیامین نتانیاهو پذیرفته است در برابر توافق تاریخی با امارات، دولت او از الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری عدول کند.بنیامین نتانیاهو مایل بود از ۱۱ تیر امسال الحاق حدود ۳۰ درصد از اراضی کرانه باختری رود اردن را که یهودی‌نشین‌ها به روی آن ساخته شده‌اند، آغاز کند.اسرائیل و امارات دو ماه پیش توافق‌هایی برای همکاری در زمینه مبارزه با ویروس کرونا امضا کردند.
تا پیش از همه گیری ویروس کرونا، دیدارهای مقامات اسرائیل از امارات متحده عربی به میزان چشم‌گیری افزایش یافته و امارات رسما به اسرائیل مجوز داده بود در نمایشگاه عظیم اکسپوی آن کشور شرکت کند اما به دلیل کرونا، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی به تعویق افتاد.
مقامات اسرائیل در سال‌های گذشته پیوسته گفته بودند بودند که با شماری از کشورهای عربی به ویژه در زمینه اجماع در مخالفت با سیاست‌های هسته‌ای و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، به همکاری‌ روی آورده‌‌اند زیرا «منافع مشترک» در برابر ایران دارند.
رسانه‌های اسرائیل این هفته نیز فاش کردند که یک هواپیمای اسرائیلی در روزهای گذشته یک شبانه روز در فرودگاه دوحه بود تا ظاهرا پول‌های قطر را برای کمک مالی به فلسطینیان به غزه منتقل کند.یوسی کوهن، رییس سازمان جاسوسی اسرائیل، نماینده ویژه بنیامین نتانیاهو در ماموریت گشایش روابط دیپلماتیک با کشورهای عرب به ویژه در حوزه خلیج فارس بوده است.
سلطان قابوس، سلطان فقید عمان، سه سال پیش، با بنیامین نتانیاهو و یوسی کوهن در مسقط دیدار کرد. اما عمان که در چند دهه گذشته به اسرائیل اجازه داده بود دفتر حفظ منافع اقتصادی در مسقط باز کند، این دفتر را بسته و دو کشور دیگر ظاهرا روابطی ندارند.مقامات اسرائیل در دوره اخیر به طور تلویحی از تماس‌هایی با عربستان سعودی نیز سخن گفته‌اند؛ عربستان به شماری از شرکت‌های هواپیمایی از جمله خطوط هوایی هند اجازه داده است در پروازهای خود به سوی اسرائیل و از آن کشور، وارد حریم هوایی عربستان شوند.
مصر ۴۲ سال پیش و اردن ۲۶ سال پیش با اسرائیل روابط کامل سیاسی برقرار کردند که هنوز به قوت خود باقی است اما صلحی سرد محسوب می‌شود.
این سومین توافقنامه صلح بین اسرائیل و اعراب از زمان اعلام استقلال اسرائیل در سال ۱۹۴۸ است. مصر در سال ۱۹۷۹ و اردن در سال ۱۹۹۴ با اسرائیل توافقاتی را امضا کردند.
بیانیه مشترک ایالات متحده، اسرائیل و امارات متحده عربی
پرزیدنت دونالد جی.ترامپ، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، و شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده عالی امارات متحده عربی، با یکدیگر گفت‌وگو کرده و موافقت کردند که روابط عادی میان اسرائیل و امارات متحده عربی به طور کامل برقرار گردد. این دستاورد دیپلماتیک تاریخی موجب پیشبرد صلح در منطقه خاورمیانه خواهد شد، و گواهی بر دیپلماسی و دیدگاه شاخص این سه رهبر و شجاعت امارات متحده عربی و اسرائیل جهت ترسیم مسیری تازه است که درها را به روی توانایی بالقوه عالی این منطقه باز می‌کند. هر سه کشور با چالش‌های مشترک فراونی رو‌به‌رو هستند و از دستاورد تاریخی امروز به اتفاق بهره می‌برند.
هیات‌هایی از اسرائیل و امارات متحده عربی طی هفته‌های آینده با یکدیگر ملاقات خواهند کرد تا توافقنامه‌های دوجانبه‌ای را در رابطه با سرمایه‌گذاری، گردشگری، پروازهای مستقیم، امنیت، ارتباطات، فناوری، انرژی، بهداشت و درمان، فرهنگ، محیط زیست، تاسیس سفارتخانه‌های متقابل، و سایر موضوعات حائز منافع مشترک امضاء کنند. آغاز روابط مستقیم بین این دو کشور، که پویاترین جوامع و پیشرفته‌ترین اقتصادهای خاورمیانه محسوب می‌شوند، با شتاب دادن به رشد اقتصادی، تقویت نوآوری در عرصه فناوری، و ایجاد روابط نزدیک‌تر میان مردم دو کشور، منطقه را متحول خواهد کرد.در نتیجه این دستاورد دیپلماتیک و به درخواست پرزیدنت ترامپ و با حمایت امارات متحده عربی، اسرائیل اعلام حاکمیت خود بر مناطق مشخص شده در دیدگاه پرزیدنت ترامپ برای صلح را متوقف خواهد کرد و اکنون تلاش‌هایش را بر گسترش روابط با سایر کشورها در جهان عرب و اسلام متمرکز خواهد کرد. ایالات متحده، اسرائیل، و امارات متحده عربی اطمینان دارند که دستارودهای دیپلماتیک بیشتر با کشورهای دیگر امکان‌پذیر است و به اتفاق برای دستیابی به این هدف کار خواهند کرد.
امارات متحده عربی و اسرائیل بلافاصله همکاری‌های مشترک‌شان در زمینه شیوه مداوا و تهیه یک واکسن برای ویروس کرونا را گسترش داده و شتاب خواهند بخشید. این تلاش‌های مشترک به نجات جان مسلمانان، یهودیان، و مسیحیانی که در سراسر منطقه زندگی می‌کنند، کمک خواهد کرد.
این عادی‌سازی روابط و دیپلماسی صلح، دو کشور که قابل اعتمادترین و تواناترین شرکای منطقه‌ای آمریکا هستند را به یکدیگر نزدیک می‌کند. اسرائیل و امارات متحده عربی به ایالات متحده آمریکا خواهند پیوست تا یک برنامه کار راهبردی درباره خاورمیانه را برای گسترش همکاری‌های دیپلماتیک، بازرگانی، و امنیتی آغاز کنند. اسرائیل و امارات متحده عربی نیز همانند ایالات متحده دیدگاه‌های مشابهی درباره تهدیدها و فرصت‌ها در منطقه، و همچنین تعهد مشترکی نسبت به ترویج ثبات از طریق مشارکت دیپلماتیک، یکپارچگی اقتصادی بیشتر، و هماهنگی امنیتی نزدیک‌تر،‌ دارند. توافق امروز به زندگی بهتر مردم امارات متحده عربی، اسرائیل، و منطقه می‌انجامد.ایالات متحده و اسرائیل با قدردانی، حضور امارات متحده عربی در میهمانی کاخ سفید را، که در تاریخ ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ برگزار شد و طی آن پرزیدنت ترامپ طرح چشم‌انداز صلح خود را ارائه کرد و مراتب تقدیر خود را نسبت به بیانیه‌های امارات متحده عربی در حمایت از این امر ابراز داشت، به یاد می‌آورند. طرف‌های این توافق به تلاش‌هایشان در این رابطه برای دستیابی به یک راه حل منصفانه، فراگیر، و پایدار در مورد مناقشه اسرائیلی-فلسطینی ادامه خواهند داد. همان گونه که در طرح چشم‌انداز صلح آمده است، همه مسلمانانی که از در آشتی و صلح وارد شوند، می‌توانند از مسجدالاقصی بازدید کرده و در آن نماز بخوانند، و سایر اماکن مقدسه بیت المقدس نیز به روی عبادت‌کنندگان پیرو همه ادیان باز خواهد ماند.نخست وزیر نتانیاهو و ولیعهد شیخ محمد بن زاید آل نهیان مراتب قدردانی عمیق خود را نسبت به پرزیدنت ترامپ به خاطر تعهد او نسبت به صلح در منطقه و رویکرد عمل‌گرایانه و منحصر‌به‌فرد او برای دستیابی به این مهم، ابراز می‌دارند.