به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۲۵ ساعت ۲۲:۴۷
کد مطلب : ۲۲۷۵۹۰

انتقاد از رواجِ داروی ضد بارداری در کشور

انتقاد از رواجِ داروی ضد بارداری در کشور
گروه جامعه: رئیس شورای اجتماعی زنان گفت: در دهه اخیر غربالگری مادران باردار در کشور به طرز عجیبی فراگیر شده است! این در حالی است که در آمار معلولین کشور تغییری به وجود نیامده است؛ در این رابطه پزشکانی که به سقط توصیه نکنند تحت فشار قرار گرفته و در ادامه کارشان به دادگاه کشیده می‌شود! به پزشکان می‌‌گویند یا باید اقدام به سقط کنند و یا مادران را برای پیگیری مراحل سقط به بخش‌های دیگری معرفی کنند تا به مرحله سقط درمانی منجر شود وگرنه پزشک به پرداخت همه هزینه‌های فرزند مجازات خواهد شد!
کبری خزعلی تاکید کرد: مبتلایان سندروم داون هم جزئی از جامعه هستند و اتفاقاً در بسیاری از عرصه‌ها موفقند؛ تاکنون بیش از ۷۰ شکایت از مادرانی که برای سقط تحت فشار قرار گرفته بودند، به دست ما رسیده است؛ این مادران اعلام کرده‌اند که از ترس خدا به این کار اقدام نکرده‌اند و در حال حاضر فرزندانشان نرمال و تیزهوش هستند!
خزعلی گفت: روش غربالگری که در ایران به کار برده می‌شود از تشخیص دقیق برخوردار نیست و نباید از آن استفاده شود؛ سیاست‌های کاهش جمعیت کشور ما در هیچ جای دیگر دنیا سابقه ندارد و در حال حاضر همه کشورها فرزندآوری را ترویج می‌کنند. جالب است که برای بیماری‌های ساده با معضل فقدان دارو مواجه‌ایم اما داروهای کنترل جمعیت و ضدبارداری به وفور و با کمترین قیمت در دسترس خانواده‌ها قرار دارند و تاکنون در این زمینه مشکلی نداشته‌ایم!
رئیس شورای اجتماعی زنان متذکر شد: در برنامه ششم توسعه قرار بود که نرخ باروری ما به ۲.۵ فرزند برسد اما در حال حاضر این شاخص با کاهش روبه‌رو بوده و نزدیک به ۱.۷ فرزند است! معنی این اتفاق آن است که از ابتدای برنامه ششم، نرخ باروری ما کاهش پیدا کرده است و به معنی کم‌کاری در این حوزه است؛ از طرفی نرخ رشد جمعیت ما در حال حاضر زیر یک درصد است! باید بگوییم دستورات و سیاست‌های کاهش جمعیت کمافی‌السابق برقرار است با این تفاوت که اسامی آنها عوض شده است، اسامی همچون فاصله گذاری مطلوب و بهداشت مادر و کودک از این قبیل‌اند!
خزعلی یادآور شد: از طرفی سقط‌های بی‌حساب و خارج از کنترل را داریم؛ بنا بر اعلام معاون و قائم مقام وزارت بهداشت در کشور سالانه ۶۰۰ هزار سقط غیر مجاز در کشور انجام می‌شود که به معنی روزانه ۲ هزار سقط است! هیج نظارتی در این زمینه وجود ندارد در حالی که معاونت وزارت بهداشت باید در این زمینه نقش نظارتی داشته باشد؛ عده‌ای نفوذی در مدیریت میانی وزارت بهداشت وجود دارند که مانع از به سرانجام رسیدن بخش‌نامه‌های جمعیتی می‌شوند و از طرفی اقدامات پرسنل خدوم این ارگان را تحت شعاع قرار می‌دهند.
برچسب ها: مادران زنان