به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ساعت ۲۳:۱۱
کد مطلب : ۲۲۷۷۳
ميراث احمدي​نژاد؛ پولدارترین دولت، بدهکارترین دولت هم بود

در سالهاي گذشته شغل زیاد ایجاد شد اما برای چینی‌ها!

گروه سياسي:​ رییس‌جمهور کشورمان سه‌شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در شبکه یک سیما حضور یافت و به ارائه گزارش عملکرد 100 روز اول کار دولت یازدهم و اقدامات دولت در این دوره پرداخت و در بخشي از سخنانش ايجاد اميد، آرامش و کرامت در جامعه را مهمترين هدف دولت تدبير و اميد دانست.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در آغاز صحبت‌های خود در گفت‌وگوی ویژه خبری با سلام و درود به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و تکریم به بسیجیان دلاور به مناسبت هفته بسیج، برای مردم باوفا، دلاور و مهربان ایران ساعات و ایامی خوش را آرزو کرد و گفت:‌من در ایام تبلیغات انتخابات به مردم بزرگ وعده داده بودم علاوه بر برنامه 4 ساله دولت تدبیر و امید برنامه کوتاهی برای 100 روز داشته باشم و در پایان این مدت عملکرد دولت را به مردم گزارش دهم. رییس جمهور در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر این‌که چرا 100 روز را برای ارائه گزارش عملکرد اولیه دولت انتخاب کرده‌اید؟، توضیح داد: 100 روز یک معیار برای نمره دادن است و برخی نمره‌ها به جای 20 از 100 حساب می‌شود. همچنین 100 در ادبیات و شعرهای ما بسیار مورد توجه قرار گرفته است. چون دوره زمانی است که نه خیلی کوتاه است تا نتوان گزارشی داد و برنامه‌ای را تهیه کرد و نه آنقدر طولانی است که گزارش بسیار طولانی شود.

گزارش صد روزه دولت سه بخش دارد
وی با بیان این‌که بنا بر این بود که برنامه کوتاه مدت سه ماه و 10 روزه مورد نظر دولت به مردم گزارش داده شود، توضیح داد:‌ این گزارش سه بخش دارد که یک بخش آن امشب توسط رییس جمهور منتخب به مردم گزارش داده می‌شود و گزارش دوم به صورت مکتوب در رسانه‌ها و سایت‌ها منعکس می‌شود و سومی توسط وزرا، مسئولان و معاونان در بخش‌های خود از طریق مصاحبه با صداوسیما، خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها به اطلاع مردم خواهد رسید. روحانی در پاسخ به این سوال که تصور امروز شما در صد و یکمین روز از آغاز کار دولت با روز اولی که این مسئولیت را به عهده گرفته‌اید چقدر تفاوت کرده است و آیا روزهای ریاست جمهوری‌تان را می‌شمارید؟ گفت: به این صورت که شما می‌گویید نه، اما هر روزش برای من بسیار مهم است. رییس جمهور با بیان این‌که همه تلاش دولت این است که حداکثر استفاده را از دوره چهار ساله برای خدمت‌رسانی به مردم ببرد، افزود: برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران در روز تحلیف، دولت را به مجلس برای رای اعتماد معرفی کردم چون دولت همه تلاشش این است که فرصتی را از دست ندهد و در کنار آن شاهد بودیم آخرین وزیری که از دولت رای آورد، هفته گذشته در آستانه صد روزگی دولت بود.

بطور منظم به مردم گزارش می‌دهیم
دولت افتخار خود می‌داند که به مردم پاسخگو باشد
وی همچنین با تشکر از نمایندگان مجلس و مردم خاطرنشان کرد: گزارش دولت به مردم مخصوص برنامه‌ 100 روزه نیست و در هر مقطع به طور منظم، دولت به مردم گزارش کار می‌دهد چون افتخار خود می‌داند که به مردم، پاسخگو باشد. روحانی با تاکید بر این‌که مردم باید از جزئیات برنامه دولت مطلع باشند، تصریح کرد: دولت بدون همکاری مردم نمی‌تواند مسئولیت سنگین اداره کشور را به مقصد رساند، پس باید به مردم گزارش کار دهد تا از لحاظ اطلاعات، مردم و دولت به هم نزدیک شوند. یعنی مردم، از مشکلات، پیشرفت‌ها و برنامه‌های بلندمدت دولت مطلع شوند. رییس جمهور خاطرنشان کرد:‌ مردم بویژه صاحب‌نظران می‌توانند به دولت کمک کنند و با نقد و نصیحت و پیشنهادات‌شان دولت را یاری کنند. چون دولت متعلق به مردم است و افتخار خود می‌داند که به مردم خدمت کند.

فوری‌ترین کار دولت، تأمین و ذخیره  کالاهای اساسی
وی در ادامه گفت‌وگوی زنده خود با مردم برای ارائه گزارش عملکرد صد روزه دولت یازدهم، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه "مهم‌ترین اقدام فوری اقتصادی که شما در این 100 روز انجام دادید چه بود؟" گفت: فوری‌ترین کاری که از سوی دولت انجام گرفت، تأمین و ذخیره قابل توجه کالاهای اساسی در کشور بود. روحانی همچنین گفت: در گزارش امشب ضمن اینکه گزارشی از عملکرد صد روزه دولت داده خواهد شد، همچنین به مردم خواهیم گفت که این دولت در چه شرایطی کار را آغاز کرد و در واقع از دولت گذشته چه ارثی به ما رسید که ما با آن ارث کارمان را شروع کردیم.



در ابتدای دولت، در یک استان‌ تنها برای سه روز گندم وجود داشت
وی افزود: در اولین روزهای بعد از انتخابات، اولین مشکلی که با آن روبرو شدیم و برای من نگران‌کننده بود، شرایط کالاهای اساسی در کشور بود. گزارشی از وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفتم و در آن گزارش در ارتباط با وضعیت کالاهای اساسی در کشور توضیح داده شده بود. آنچه در گزارش آمده بود، مرا بسیار نگران کرد، چراکه ما فکر می‌کردیم کالاهای اساسی برای سه - چهار ماه در انبارها وجود دارد ولی در آن گزارش که سه - چهار روز بعد از انتخابات به دست ما رسید قید شده بود که کشور از لحاظ کالاهای اساسی از جمله گندم دچار مشکلاتی است، مثلاً در یکی از استان‌ها برای سه روز در سیلوها گندم وجود داشت. رییس‌جمهور ادامه داد: بلافاصله با مسئولان اجرایی در همان دولت صحبت کردیم. مشکلاتی برای تأمین ارز و خرید کالاهای اساسی بود، برخی از کالاها در راه و برخی از کالاها نیز در بندر بودند و مشکلاتی نیز در این ارتباط بین بانک مرکزی و بخش تجاری کشور بود. تلاش ما این بود که این مشکل یعنی بحث تأمین کالاهای اساسی را حل کنیم. خوشبختانه اقدامات خوبی انجام شد و از وقتی که این دولت نیز شروع به کار کرد، یک ذخیره قابل توجه از کالاهای اساسی فراهم شد.

امروز در انبارها، به اندازه کافی کالاهای اساسی وجود دارد
روحانی با بیان اینکه "اولین اقدام فوری ما در روزهای اول دولت این بود که میزان ذخیره کالاهای اساسی را به رقم خوبی برسانیم"، افزود: امروز بحمدالله در انبارهای ما به اندازه کافی کالاهای اساسی وجود دارد و برای آینده دور نیز خریدهای لازم صورت گرفته است. در واقع باید گفت که این فوری‌ترین کار ما در دولت بود.

مرداد ماه با خزانه خالی مواجه بودیم
رییس جمهور در ادامه با بیان این‌که در مرداد ماه با خزانه خالی مواجه بودیم خاطرنشان کرد: خزانه کشور جایی است که درآمدهای دولت به آنجا منتقل می‌شود و مخارج هم از آنجا تامین می‌شود. طبق قانون بودجه باید ماهانه 17 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد می‌داشتیم. چون طبق قانون بودجه درآمد ما در سال 210 هزار میلیارد تومان بوده است. وی افزود: روزی که من کار خود را شروع کردم یعنی 12 مردادماه، موجودی خزانه حدود 1280 میلیارد تومان بود. ما باید آخر ماه، میزان 7 هزار و 500 میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کردیم که از این مبلغ فقط 2 هزار و 870 میلیارد تومان در خزانه موجود بود. یعنی دولت باید بیش از 4 هزار و 600 میلیارد تومان از بانک استقراض می‌کرد.

فقط 47 درصد منابع بودجه در طول 5 ماه گذشته تامین شد
روحانی با بیان این‌که ما با مشکل عدم تامین منابع مواجه بودیم، اظهار کرد: فقط 47 درصد منابع بودجه در طول 5 ماه گذشته تامین شده بود و اگر بودجه مصوب را حساب کنیم در حال حاضر ما توانسته‌ایم 56 درصد منابع را تامین کنیم. پس ما ناچار بودیم بودجه را اصلاح کنیم و آمار آن را واقعی کنیم. ما لایحه اصلاح قانون بودجه را به مجلس فرستادیم که البته هنوز از مجلس بازنگشته است. دولت پیشنهاد 150 هزار میلیارد تومان را داد که در مجلس به این میزان افزوده شد. رییس‌جمهور همچنین با بیان این‌که شرایط اقتصادی کشور یک شرایط رکود تورمی است، اظهار کرد: ما سال‌هایی داشته‌ایم که تورم بالا بوده ولی رشد منفی نبوده و سال‌هایی هم
رییس جمهور با بیان این‌که قول ما به مردم این بود که در کنار این که سانتریفیوژها بچرخد زندگی مردم و اقتصاد هم بچرخد گفت: امروز الحمدلله به این نقطه رسیدیم.
داشته‌ایم که رشد بالا بوده ولی تورم خیلی بالا نبوده است. اما در سال 91 ما تورم بالای 40 درصد و رشد منفی داشته‌ایم. این شرایط که در این حد رکود و تورم بالا باشد، در تاریخ 50 ساله کشور بی‌سابقه بوده البته به غیر از سال 57 و 58 که استثنا هستند. روحانی دلیل اعلام آمار و ارقام را فرار از مشکلات ندانست و گفت:‌من فقط به این دلیل ارقام را اعلام می‌کنم که مردم شرایط را درک کنند. ما مشکلات کشور را با کمک خداوند و مردم حل می‌کنیم. در همین مدت 100 روزه در مسئله تورم، توانستیم یک قدم مهم برداریم. مسئله تورم برای من آنقدر مهم است که تقریبا هر دو سه روز یک بار از مسئولان درباره تورم سوال می‌پرسم و هر هفته هم از میزان تورم آمار می‌گیرم.

رشد تورم، مهار شده است
وی همچنین گفت: روند صعودی تورم هر ماه نسبت به ماه قبل 2.2 بوده، اما در دو ماه اخیر این رقم به یک 1.2 رسیده است. در حالی که در پایان مرداد و شهریور تورم نقطه به نقطه به 43 درصد رسیده بود این رقم در پایان مهرماه به 36 درصد رسیده است. به گفته رییس جمهور تورم وجود دارد، اما رشد تورم، مهار شده است و تلاش دولت این است که تا پایان سال تورم به نقطه مطلوب برسد و در سال آینده مهار تورم از برنامه‌های اصلی دولت خواهد بود که دولت تلاش می‌کند میزان تورم را به کمتر از 35 درصد برساند. وی افزود: البته با این که ماه‌های پایانی سال کنترل تورم سخت‌تر می‌شود، اما در عین حال قول مسئولان این است که تورم به 35 درصد برسد، بنابراین ما در ماه‌های آینده یک قدم مهم در بحث تورم برخواهیم داشت.

درآمد دولت‌های نهم و دهم بی‌سابقه بوده است
در ادامه برنامه گفت‌وگوی زنده رییس‌جمهور، مجری برنامه پرسید "در حالیکه ما در سال‌های 84 تا 90 بیشترین درآمد نفتی را داشته‌ایم، چطور این اتفاقات افتاده است و این موضوع چه تعهداتی برای دولت به وجود آورده است؟ روحانی در پاسخ به این پرسش، با بیان اینکه "دولت نهم و دهم یعنی در هشت سال گذشته پولدارترین دولت بوده است"، گفت: حداقل در بخش درآمدهای نفتی، درآمد نفتی ما حدود 600 میلیارد دلار بوده که این رقم بی‌سابقه است.

دولتی که پولدارترین دولت بوده، بدهکارترین دولت نیز بوده است
وی افزود: دولتی که پولدارترین دولت بوده، متأسفانه بدهکارترین دولت نیز بوده است و من در همین راستا چند رقم از بدهی‌های دولت گذشته را بیان می‌کنم. مثلاً بدهی دولت به سیستم بانکی در روزی که ما دولت را تحویل گرفتیم، بیش از 74 هزار میلیارد تومان بوده است. رییس‌جمهور با بیان اینکه "بدهی دولت به صندوق تأمین اجتماعی و بازنشستگی، 60 هزار میلیارد تومان بوده است"، اظهار کرد: در ادامه باید بگویم بدهی دولت به پیمانکاران و بخش‌های مختلف و خصوصی نیز حدود 55 هزار میلیارد تومان بوده و کل این رقم بسیار بالاتر از 200 هزار میلیارد تومان است.

فقط 32 درصد تعهدات سفرهای استانی دولت قبل انجام شده است
روحانی خاطرنشان کرد: البته ما می‌دانستیم دولت بدهکار است اما دولتی که بیشترین درآمد ارزی را داشته، وقتی دولت را به منتخبین بعدی مردم تحویل می‌دهد این همه بدهکاری به اضافه تعهدات دیگر نیز داشته است. مثلاً به عنوان نمونه می‌گویم، در هشت سال گذشته در سفرهای استانی تعهداتی که داده شد، 211 هزار میلیارد تومان است که از این تعهدات فقط 32 درصد انجام و اجرا شده است و 68 درصد برای دولت‌های بعد باقیمانده است.

پنج ماه اول امسال تنها 3 درصد منابع بخش عمرانی محقق شد
وی اضافه کرد: از سوی دیگر، از امتیازات و تسهیلاتی که به مردم تعهد داده شده، 30 درصد تحقق پیدا کرده و معنای این موضوع این است که اگر همان پول و امکانات وجود داشته باشد، 16 سال طول می‌کشد تا ما آن تعهدات را عملی و اجرایی کنیم. رییس‌جمهور همچنین گفت: پروژه‌های عمرانی که در کشور کلنگ‌ زده و اجرا شده، 400 هزار میلیارد تومان تعهد بوده است و امسال در پنج ماهی که دولت قبلی وجود داشته در بخش عمرانی تنها 3 درصد منابع تحقق پیدا کرده است.

اولین عامل بزرگ ایجاد تورم رشد بی‌حساب نقدینگی در جامعه بود
 رییس جمهور در ادامه گفت‌وگوی زنده تلوزیونی خود با اشاره به این‌که رشد تورم حالت تنزل پیدا کرده است البته طبیعی است که تورم تا مدت‌ها باقی بماند و به تدریج به نقطه مطلوب برسد با طرح این پرسش که چرا تورم ایجاد شده است توضیح داد: اولین عامل بزرگ ایجاد تورم رشد بی‌حساب نقدینگی در جامعه بود. روحانی با اشاره به این‌که در سال 84 نقدینگی 68 هزار میلیارد تومان بود و پایان دولت به چهارصد و هفتاد و خورده‌ای هزار میلیارد تومان رسید، گفت: نقدینگی در طول این مدت 7 برابر شد.وی با اشاره این‌که بخشی از نقدینگی مربوط به بدهی‌های دولت به سیستم بانکی می‌شود، تصریح کرد: وقتی نقدینگی دولت اضافه می‌شود و از بانک مرکزی استقراض شود، برای مردم مشکلات به وجود می‌آید. رییس‌جمهور با بیان این‌که مسکن مهر برای افراد کم‌درآمد جامعه طراحی شد، خاطرنشان کرد: هیچ کس منکر نیست که ساخت مسکن برای مردم کار خوبی است، اما باید بررسی کنیم که چطور، کجا، با چه شرایط و در چه حجمی مسکن بسازیم و پولش را از کجا بیاوریم. چون درست نیست که پول مسکن را از جیب تک تک مردم درآورده باشیم.

بخش بزرگی از تورم ما، از مسکن مهر نشأت می‌گیرد
رییس جمهور با اشاره به این‌که برای مسکن مهر تاکنون 43 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض شده است، افزود: کل پایه پولی کشور از اول خلقت پول تا به حال 100 هزار میلیارد تومان بوده است که 43 هزار میلیارد تومان آن صرف مسکن مهر شده است. یعنی بخش بزرگی از تورم ما، از اینجا نشأت می‌گیرد و بخش بزرگی از تورمی که مردم تحت فشار آن هستند، مربوط به مسکن مهر است. وی در ادامه از مسئولان دولت خواست برای مردم توضیح دهند که 43 هزار میلیارد تومانی که از بانک مرکزی برای مسکن مهر گرفته شده است، در جامعه چقدر تورم ایجاد کرده است. رییس‌جمهور افزود: مقصود من این نیست که مسکن مهر را تکمیل نکنیم، بلکه معتقدم دولت متعهد است تا تعهدی که دولت قبلی به مردم داده است، ادا کند و قراردادهایی که دولت قبل با مردم داشته‌ است از نظر ما محترم است.

بخش بزرگی از تورم مربوط به مسکن مهر است
وی با اشاره به این‌که دولت برای مسکن مردم طرح خواهد داشت و آن را عرضه می‌کند، اظهار کرد: در جواب این سوال که تورم از کجا آمده است می‌گویم که بخش بزرگی از تورم مربوط به مسکن مهر است. یعنی ما کاری انجام دادیم که یک بخش آن به نفع مردم است اما چون تدبیر و حساب و کتاب نباشد، نتیجه‌ای دیگری خواهیم گرفت. روحانی با بیان این‌که "تورم یعنی مالیات فقرا"، خاطرنشان کرد: آیا از مردم اجازه گرفته شده است که از جیب فقرا بگیریم و برای عده‌ای مسکن درست کنیم؟ البته طبیعی است عده‌ای که صاحب مسکن شده‌اند نفس راحتی کشیده‌اند.

در دو ماه اخیر رشد نقدینگی متوقف شده و حالت نزولی پیدا کرده است
رییس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی خود با مردم، درباره اینکه چگونه می‌توان تورم را مهار کرد، گفت: اگر رشد نقدینگی در جامعه را مهار کنیم - که در این دو ماه رشد آن متوقف شده و حالت نزولی پیدا کرده است - در زمینه کاهش تورم بسیار موثر خواهد بود. ما باید رشد نقدینگی را در کشور کنترل کنیم، بخصوص در جاهایی که با پایه پول و بحث پول بانک مرکزی روبرو هستیم و باید توجه کنیم که چگونه از این پول استفاده می‌کنیم. وی در برابر این پرسش که "شما گفتید مسکن مهر یکی از عوامل ایجاد تورم بوده و از طرف دیگر می‌خواهید این طرح را ادامه دهید و از سوی دیگر بحث هدفمندی یارانه‌ها نیز وجود دارد؛ با توجه به این مسایل چگونه می‌خواهید
روحانی با تاکید بر این‌که این دولت دنبال آشتی است، اظهار کرد: دولت می‌خواهد با همه آشتی کند چون دولت در گذشته با کارشناس‌ها فاصله گرفته بود، اما ما معتقدیم کارشناس‌ها باید بیایند، امروز فضای فرهنگی کاملا با دیروز متفاوت است و این دولت می‌خواهد با همه دانشجویان آشتی کند چون آن‌ها عزیزان ما هستند.
تورم را کنترل کنید؟" پاسخ داد: شما در سوال خودتان دو مبحث را مطرح کردید؛ یکی بحث یارانه‌ها را مطرح کردید که دولت می‌خواهیم چه کنیم؟ من در اینجا ضروری است یک نکته را خدمت مردم شریف ایران عرض کنم که دولت برای پرداخت یارانه نقدی به مردم هر ماه باید سه هزار و 500 میلیارد تومان تأمین کند که طبق قانون این پول یارانه‌ها باید از افزایش قیمت حامل‌های انرژی و سایر موارد کسب شود که تقریباً نصف این پول یا کمی بیشتر از آن از این طریق تأمین می‌شود و بخش دیگر را باید از طریق مصوبات مجلس و منابع بودجه‌ای تأمین کند و هر ماه دولت برای تأمین این مبلغ کسری دارد.

حتماً باید روند پرداخت یارانه‌ها را اصلاح کنیم
روحانی با تاکید بر اینکه "حتماً باید روند پرداخت یارانه‌ها را اصلاح کنیم"، اظهار کرد: ما در این ارتباط دو راهکار پیش رو داشتیم؛ یا اینکه برای تأمین کسری بودجه، مقداری یارانه‌ها را کاهش دهیم که دیدیم ممکن است این موضوع برای اقشار کم‌درآمد که روی یارانه‌ها حساب کرده‌اند مشکل‌آفرین شود. راه‌حل دیگری نیز پیش روست و آن اینکه به بخشی از جامعه که نیاز ندارند، یارانه‌ پرداخت نشود. رییس‌جمهور با بیان اینکه "پرداخت یارانه‌ها‌ی نقدی برای این درست شد که وقتی قیمت‌ها افزایش پیدا کرد، زندگی افراد کم‌درآمد از طریق این یارانه‌ها دچار مشکل نشود و این افزایش قیمت‌ها را جبران کند"، گفت: دولت قبل دچار این مشکل شد که به چه کسی یارانه بدهد و به چه کسی یارانه ندهد و برای حل این مشکل تصمیم گرفت که به همه یارانه بدهد.

اگر در زندگی خصوصی مردم دخالت کنیم، اعتماد آنها سلب می‌شود
وی اضافه کرد: ما فکر کردیم افرادی که نیازمند نیستند، یارانه نگیرند و راه‌های مختلفی برای شناسایی این افراد پیش‌بینی شد و امسال از طرح‌هایی که در این زمینه پیش‌بینی شده بود صرف‌نظر کردیم، چراکه برای اینکه بفهمیم چه کسی نیاز ندارد راه‌حل‌هایی پیش‌بینی شده بود که گاه باید در زندگی خصوصی مردم دخالت می‌کردیم و مثلاً می‌رفتیم و می‌دیدیم حساب بانکی افراد و املاک آنها چقدر است. به نظر من گرچه ممکن است این موضوع برای کوتاه‌مدت مفید باشد، ولی قطعاً به ضرر کشور است. مردم باید به سیستم بانکی اطمینان داشته باشند و اگر در زندگی خصوصی مردم دخالت کنیم، اعتماد مردم سلب می‌شود و رونق اقتصادی از بین می‌رود. روحانی افزود: یکی از اهداف ما در بحث تورم، ضمن کنترل نقدینگی، این است که فضای کسب و کار رونق پیدا کند، تولید رونق داده شود و همان‌طور که گفتم، معتقدم دخالت در زندگی خصوصی مردم به ضرر کشور است.

تا پایان امسال پرداخت یارانه‌ها به شکل موجود ادامه می‌یابد
رییس جمهور در ادامه این گفت‌وگو با بیان این‌که تا پایان امسال پرداخت یارانه‌ها به شکل موجود ادامه می‌یابد، اظهار کرد: دولت درصدد است که شیوه پرداخت یارانه را اصلاح کند. ما مرحله دوم یارانه‌ها را در سال آینده عملی می‌کنیم. دولت می‌خواهد ابتدا تورم را مهار و سیستم بانکی را اصلاح کند و سپس به مرحله دوم پرداخت یارانه‌ها وارد شود. روحانی همچنین با بیان این‌که دو بسته کالایی برای اقشار کم‌درآمد تا پایان امسال در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: کارمندان دولت نیز جزو این اقشار کم‌درآمد محسوب می‌شوند که در کنار یارانه نقدی این کمک را دریافت می‌کنند که زمان و مقدار آن را بعدا اعلام می‌کنیم. به گفته رییس جمهور از آذرماه امسال شیر رایگان در مدارس به منظور رسیدگی به سلامت دانش‌آموزان توزیع می‌شود.

تقریباً کمبود دارو رفع شده است
وی همچنین افزود: در دولت، 35 تصمیم در جهت تسهیل مسائل اقتصادی بویژه در تولید، تجارت، گمرک و پیش‌پرداخت‌ها گرفته شد که اکنون این مصوبات ابلاغ شده و آن‌ها عملیاتی شده‌اند. در بخش کشاورزی نیز دولت تلاش زیادی کرد و اکنون نهاده‌های کشاورزی را تامین کرده و البته امیدواریم در سال آینده وضع محصولات کشاورزی از امسال بسیار بهتر شود. البته باید امسال حدود 7.2 میلیون تن گندم وارد کنیم. دولت برای اولین بار قیمت تضمینی گندم را در شهریورماه اعلام کرد. همچنین ما تسهیلات لازم را بویژه در بخش ماشین‌آلات برای کشاورزان در نظر گرفته‌ایم. رییس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که اکنون تقریبا کمبود دارو رفع شده و قیمت دارو هم متناسب شده است، اظهار کرد: برای بیماران خاص هم تسهیلات لازم پیش‌بینی شده است. در آینده وضع دارو هم بهتر می‌شود و در حال حاضر بخش سلامت قدم‌های جدی برداشته که البته کمبود بودجه هم دارد که دولت درصدد رفع آن است.

دولت در 100 روز گذشته در حد توان اقدامات بسیار خوبی انجام داده است
روحانی همچنین با بیان این‌که دولت در 100 روز گذشته در حد توان و امکانات خود اقدامات بسیار خوبی انجام داده است، اظهار کرد: برنامه دولت در سال آینده، اجرای مرحله دوم یارانه‌ها و مهار تورم است. در سال 91 رشد اقتصادی کشور 5.8- درصد بوده، یعنی حدود 6 درصد، اقتصاد و سفره مردم کوچک شده است. تلاش دولت این است که در پایان امسال این رشد منفی را به صفر یا حتی به نیم درصد مثبت برساند. برنامه ما این است که در سال آینده رشد اقتصادی به میزان حداقل 3 درصد برسد.

یکی از برنامه‌های ما در سال آینده، یکسان‌سازی قیمت ارز است
رییس‌جمهور با بیان اینکه "یکی از برنامه‌های ما در سال آینده یکسان‌سازی قیمت ارز است"، گفت: مجلس گفته بود دلار از 1200 و خرده‌ای باید به حدود دو هزار و 500 تومان برسد و این در قانون بودجه آمده است؛ حال دولت می‌بایست در اوایل تیرماه نرخ دلار را به این رقم می‌رساند و این در حالی است که متاسفانه دولت قبل این کار را نکرد و وقتی ما آمدیم دچار این مشکل شدیم. روحانی افزود: این روند به این معنی بود که همه کالاهایی که وارد می‌شد باید به دو برابر می‌رسید. ما محاسباتی انجام دادیم و دیدیم که مردم با این وجود دچار مشکل می‌شوند. در بخش‌هایی با شیب‌های ملایم سعی کردیم که این مساله را تدبیر کنیم. وی ادامه داد: هم‌اکنون برخی مردم می‌گویند چرا در دولت جدید برخی از اجناس گران شد؟ در پاسخ باید بگوییم اگرچه من شخصاً در برخی موارد خودم دخالت کردم که قیمت‌ها بالاتر نرود، ولی به هر حال این باری بود که به دوش این دولت افتاد که قیمت دلار را دو برابر کند اما به هر ترتیب ما از این پیچ‌ها به سلامت عبور کردیم.

همیشه ممنون مردم هستیم
رییس‌جمهور ضمن قدردانی از حضور، تلاش و حمایت مردم در این راستا، اظهار کرد: مردم بسیار ما را یاری کردند و ما همیشه ممنون آنها هستیم و در واقع اگر هدایت‌های مقام معظم رهبری و تلاش مردم نبود، ما نمی‌توانستیم از این پیچ‌ها عبور کنیم.

روابط دولت با دنیا در گذشته در حد بسیار پایینی بود
 مباحث مربوط به سیاست خارجی، بخش دیگری از گفت‌وگوی رییس‌جمهور بود که در همین راستا مجری برنامه از رییس‌جمهور سوال کرد با چه روشی به چنین ظرفیتی در عرصه سیاست خارجی رسیدید؟ روحانی در این رابطه اظهار کرد: سیاست خارجی جزو اولویت‌های این دولت بود و همین موضوع را هم به مردم اعلام کرده بودیم. البته این موضوع به این معنا نیست که اهمیت سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی و ... کمتر است. به خاطر مشکلی که کشور با آن مواجه بود، این موضوع جزو اولویت ما قرار گرفت. وی با بیان اینکه "در سطح جهانی، دشمنان ایران‌هراسی را در برابر جهان بوجود آورده بودند"، گفت: روابط دولت با دنیا در گذشته به جز چند کشور محدود در حد بسیار پایینی قرار داشت و مشکلات فراوانی برای ایرانیان داخل و خارج از کشور نیز وجود داشت.

نقش ایرانیان خارج از کشور در دیپلماسی عمومی
رییس‌جمهور اضافه کرد: در سفرهایی که من داشتم، وقتی با ایرانیان در بیشکک و نیویورک مواجه شدم، ‌دیدم که آنها عشقشان به کشور حتی بیشتر از مردم داخل است و ما واقعاً سرمایه انسانی بسیار بزرگی در خارج از کشور داریم و ان‌شاءالله همه آنها می‌آیند
روحاني با اشاره به وجود منابع غنی و متنوع در کشور گفت: من توسعه را برای کشور به خوبی می‌بینم، زیرا ما یک کشور بزرگ و غنی هستیم. مردم حتما صبح را خواهند آفرید.
و کمکشان را به ما اضافه می‌کنند، چراکه کشور مال خودشان است. اگر به غیر از کمک مالی، کمک علمی و حمایت معنوی نیز داشته باشند باز هم این کشور برای خودشان است. روحانی با بیان اینکه "ایرانیان قدرت بزرگی در دنیا هستند"، افزود: در دیپلماسی عمومی ایرانیان نقش بسیار زیادی می‌توانند داشته باشند و بخش بزرگی از ایرانیان در هر کشوری که حضور دارند، نخبگان جامعه هستند و می‌توانند بسیار نقش داشته باشند.

عمده مشکلات اقتصادی بخاطر بی‌تدبیری بود
وی همچنین با بیان اینکه "فشار ظالمانه‌ای به مردم ما به بهانه مسأله هسته‌ای وارد شده بود"، خاطرنشان کرد: من نمی‌خواهم بگویم که همه مشکلات اقتصادی به بحث تحریم برمی‌گردد، چراکه عمدتاً مربوط به بی‌تدبیری بوده است.

دولت می‌گفت تحریم کاغذ پاره است و وابستگی به خارج را بیشتر می‌کرد
روحانی افزود: در شرایطی که ما به سمت تحریم می‌رفتیم و دولت هم این موضوع را می‌دانست، می‌گفت که این تحریم‌ها کاغذ پاره است و وابستگی‌اش را به خارج در بخش اقتصادی بیشتر می‌کرد، چنانکه در سال قبل از 84 واردات ما 38 میلیارد بود و در سال 90 به 75 میلیارد رسید و این در حالی است که وقتی شما با دنیا در حال مبارزه هستید، باید به داخل و خودتان تکیه کنید. رییس‌جمهور با بیان اینکه "با شعار نمی‌شود با دنیا مقابله کرد"، تاکید کرد: باید در مقابل دنیا ایستاد و اینکه مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، به همین دلیل است.

وقتی با چند قدرت غربی مقابله می‌کنیم باید خود را آماده کنیم
رییس جمهور در ادامه گفت‌وگوی ویژه خبری خود با اشاره به این‌که از سال 79 تا 83 هر سال در بخش گندم خرید ما از کشاورزان داخلی یک میلیون تن اضافه و از خارج کم می‌شد و در نتیجه در سال 83 در تولید گندم خودکفا شدیم، گفت: در سال 83 بیش از 11.4 میلیون تن از کشاورزان داخلی گندم خریدیم و دیگر نیازی به خارج نبود. وی افزود: از سال 84 به بعد هر سال خرید داخلی گندم یک میلیون تن کم می‌شد و بر خرید از خارج اضافه می‌شد تا جایی که ناچار هستیم بیش از 7.2 میلیون تن گندم وارد کنیم. روحانی خاطرنشان کرد: وقتی با چند قدرت غربی مقابله می‌کنیم باید خود را آماده کنیم، اما متاسفانه در سال‌های گذشته عمل ما با شعارمان سازگار نبود و این موضوع برای کشور، مشکل ایجاد کرد و امیدواریم از این به بعد قدم به قدم به سمت خودکفایی بیشتر و تکیه بر کشاورزان داخلی پیش رویم. رییس‌جمهور با اشاره به این‌که در سال‌های اخیر شغل زیاد درست کرده‌ایم، اما برای چین و کره جنوبی، افزود: حضور اقتصادی ما در عرصه بین‌المللی ضعیف بوده، اما امروز به تدریج شرایط به نحوی خواهد بود که ما در صحنه بین‌الملل پررنگ‌تر شویم. وی به دستاوردهای حوزه سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: از دکتر ظریف و همه وزرا و مسئولان تشکر می‌کنم که انصافا تلاش‌های مجدانه‌ای داشتند و گزارش عملکرد هر یک از وزرا در طول 100 روز گذشته ارائه خواهد شد. رییس جمهور با بیان این‌که در سیاست خارجی قدم‌های خوبی برداشته شده است، تصریح کرد: سالی که نکوست از بهارش پیداست و ما بهار خوبی را در روز تحلیف شاهد بودیم که 55 هیات از دنیا در این مراسم شرکت کردند. یعنی 10 رییس جمهور، 2 نخست وزیر، 6 رییس مجلس، 4 وزیر خارجه و... . روحانی با اشاره به این‌که در اجلاس شانگهای شرایطی پیش آمد که با دو قدرت بزرگ از 5 قدرت بزرگ شورای امنیت یعنی چین و روسیه ملاقات داشتیم، تصریح کرد: در این ملاقات‌ها پایه‌ریزی برای روابط ما با روسیه و روابط‌مان با چین انجام شد و توافقات ما در بیشکک شروع شده است.

برای اجلاس ژنو 2 به هر 5 کشور پیغام دادیم
وی با اشاره به این‌که توافقات ما با چین و روسیه در بخش‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران و همچنین حوزه‌های سیاسی و فرهنگی بوده است افزود: با بعضی از کشورها در حوزه فناوری‌های علمی نیز برای همکاری توافقاتی داشته‌ایم. روحانی با اشاره به این‌که در میان 5 قدرت دنیا، برای ایجاد همکاری از چین شروع کرده‌ایم و به روسیه رسیدیم و اخیرا با انگلیس نیز صحبت‌هایی داشته‌ایم گفت: اخیرا با آقای کامرون تماس تلفنی داشتم. رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که تماس تلفنی با کامرون به پیشنهاد ایران بوده است یا انگلیس؟ توضیح داد: ما برای اجلاس ژنو 2 به هر 5 کشور پیغام دادیم و آن‌ها تلفن کردند. پس پیغام از جانب ما بوده است که در همین راستا با چین، روسیه و انگلیس صحبت کردیم.

همه‌جا کلید دست مردم بوده است
در ادامه گفت‌وگوی زنده رییس‌جمهور، مجری برنامه خطاب به روحانی گفت: شما در یازده سال گذشته با موضوع پرونده هسته‌ای ایران و موضوع مذاکرات در ارتباط نزدیک بوده‌اید، از جمله مذاکرات سعدآباد و گفت‌وگویتان با تروئیکای اروپایی و در حال حاضر نیز صدای باز شدن قفل در عرصه سیاست خارجی شنیده می‌شود؛ البته مردم یک نگرانی دارند که مبادا کلید شما در قفل بشکند. رییس‌جمهور در پاسخ گفت: کلید مال مردم است. همه‌جا کلید دست مردم بوده است و این را بدون تعارف می‌گویم. حضور مردم و حمایت مردم بسیار تاثیرگذار و موثر است. مردم ما دنیایی از شور هستند و ما در برابر عظمت و فداکاری این ملت احساس کوچکی می‌کنیم. ایستادگی و مقاومت مردم باعث شد که این قفل باز شود. وی ادامه داد: حضور مردم در عرصه انتخابات و حماسه سیاسی که آفریدند و آنچه رهبری بر آن تاکید کردند، همگی بسیار موثر بود و اگر مردم در پای صندوق‌های رای حضور پیدا نمی‌کردند، مگر ما کلیدی داشتیم؟ کلید، همان حضور و حمایت مردم است. البته دولت نیز به عنوان خادم و کارگزار مردم در این عرصه تلاش‌هایی را انجام داد.

با تفرقه و اختلاف چیزی حاصل نمی‌شود
روحانی با بیان اینکه "هرآنچه می‌خواهیم بدست بیاوریم، از وحدت و انسجام داخلی حاصل می‌شود"، افزود: در قدیم، عده‌ای از بچه‌ها شکر را در آب حل می‌کردند و در قفل می‌ریختند تا کسی نتواند با کلید، قفل را باز کند. عده‌ای نیز در دنیا به دنبال این هستند که قفل باز نشود؛ البته ممکن است در داخل نیز عده‌ای کودکانه عمل کنند ولی در مسائل ملی در کشور ما وحدت و انسجام وجود دارد و ما شاهد این موضوع هستیم؛ گرچه خیلی راه مانده است و ما هر آنچه که می‌توانیم به دست بیاوریم از وحدت و انسجام داخلی می‌توانیم به دست بیاوریم و با تفرقه و اختلاف چیزی حاصل نمی‌شود.

یک عده می‌خواهند شعله آتش اختلافات را روشن نگه دارند
رییس‌جمهور ادامه داد: یک عده می‌خواهند شعله آتش اختلافات را روشن نگه دارند و هیزم می‌آورند که روشن باشد و گویی از این موضوع خوششان می‌آید، در حالیکه ما با انسجام و وحدت می‌توانیم از پله‌های پیشرفت بالا برویم و به بام پیشرفت برسیم.

ساختمان تحریم‌ها لرزیده است
وی با بیان اینکه "در موضوع هسته‌ای اگر پیشرفتی داریم، به خاطر حمایت و هدایت رهبری و همچنین حضور مردم است"، گفت: البته دولت و دیپلمات‌های ما نیز تلاش کردند. من در موضوع هسته‌ای به مردم اطمینان می‌دهم که به تعبیر شما اولین قفل باز شده و پایه‌های ساختمان تحریم‌ها لرزیده است و مردم در این قضیه شک نکنند؛ گرچه برخی در دنیا شعارهایی می‌دهند و البته چاره‌ای ندارند و باید صورتشان را سرخ نگه دارند.

ان‌شاءالله با توافق ژنو، سیستم و روابط بانکی متحول می‌شود
روحانی به توافق اخیر ایران و 1+5 در ژنو اشاره کرد و با بیان اینکه "ان‌شاءالله سیستم بانکی و روابط بانکی ما با اجرای این توافق متحول می‌شود"، اظهار کرد: در این توافق بیان شده که تحریم‌های جدیدی اعمال
روحاني:​ من سپیده را می‌بینم، سپیده‌ای‌ که منجر به صبح روشنایی می‌شود.
نخواهد شد و این خود یعنی محدود شدن و مهار تحریم‌ها. وی خاطرنشان کرد: خیلی‌ها تلاش می‌کردند که ایران منزوی شود، اما امروز چه کسی منزوی است؟ امروز دشمنان ما منزوی هستند و ما از همیشه در صحنه بین‌الملل فعال‌تر هستیم. رییس‌جمهور با اشاره به فضای حاکم در نیویورک و بیشکک و استقبال جهانیان برای دیدار با مقامات ایرانی نیز گفت: این فضا تداعی‌کننده همان حرف نخست‌وزیر ایتالیا بود که می‌گفت "رقابتی در دنیا برای حرکت به سمت ایران وجود دارد".

غنی‌سازی خط قرمز ماست
روحانی در ادامه این گفت‌وگو با بیان این‌که انتخابات خردادماه دنیا را تکان داد، خاطرنشان کرد: من به مردم اطمینان می‌دهم که اصول و حقوق مورد نظر آن‌ها و چارچوب ترسیم شده توسط رهبری تا پایان رعایت می‌شود. حق هسته‌یی ملت با شفافیت و قدرت بیشتر اجرا می‌شود و غنی‌سازی ادامه می‌یابد و هیچ گاه متوقف نمی‌شود، زیرا غنی‌سازی خط قرمز ماست. رییس جمهور همچنین افزود: ما طبق NPT حق غنی‌سازی اورانیوم داریم و این غنی‌سازی را برای اهداف صلح‌آمیز می‌خواهیم. به طور مثال برق اتمی یک نوع انرژی صلح‌آمیز است که این برق به وسیله اورانیوم غنی‌شده تولید می‌شود. وی همچنین با بیان این‌که ما به دنبال رفع ظلمی هستیم که بر مردم واقع شده است ، خاطرنشان کرد: دولت به دنبال دفع تهدیدها و رفع تحریم‌هاست. ما به دنبال تعامل سازنده با دنیا هستیم و درصددیم قدم به قدم تا رسیدن به توافق نهایی با 1+5 پیش رویم.

پیش‌نویس منشور حقوق شهروندی تهیه شده است
روحانی در ادامه با بیان این‌که پیش‌نویس منشور حقوق شهروندی تهیه شده و در سایت ریاست جمهوری موجود است، خاطرنشان کرد: ما این پیش‌نویس را آماده کرده‌ایم تا نخبگان و مردم درباره آن نظر دهند تا این پیش‌نویس کامل شود. ما باید به حقوق هم احترام بگذاریم و باید همگی در جامعه احساس آرامش کنیم. در این دولت به نظر من این آرامش در بخش‌های مختلف از جمله دانشگاه، بازار، ورزش و مدارس به وجود آمده است. رییس جمهور در ادامه به پیروزی‌های اخیر تیم‌های ورزشی کشورمان اشاره کرد و گفت: ما در زمینه ورزش کار زیادی انجام ندادیم و وزیر ورزش آخرین وزیری بود که از کوچه پرپیچ و خم پارلمان عبور کرد. ما فقط سایه سیاست را از روی ورزش برداشتیم. اکنون چرا اصحاب فرهنگ خوشحالند چون ما فضای امنیتی را مقداری کنار زدیم.



پای تمام وعده‌هایی که داده‌ام ایستاده‌ام
وی همچنین خاطرنشان کرد: من پای تمام وعده‌هایی که داده‌ام ایستاده‌ام و می‌دانم راه طولانی در پیش دارم. معتقدم نزاع به نفع ملت نیست. جناح‌ها باید با کمک به مردم، هنر خود را اثبات کنند. ما به انسجام نیاز داریم. ما باید با سایر قوا متحد باشیم. البته رابطه ما با سایر قوا خوب است و یکی از افتخارات دولت این است که یک آرامشی بر روابط قوا حاکم شده است. رییس جمهور در همین راستا افزود: در گذشته اختلاف قوا به جایی رسیده بود که آن‌ها تا آستانه شکایت از هم پیش رفتند. مردم از اختلاف سودی نمی‌برند. البته یک عامل انسجام ملی، وجود رهبری مقتدر در کشور است که همه به ایشان احترام می‌گذارند.

دولت هیچ گاه عقب‌نشینی نمی‌کند
روحانی با بیان این‌که دولت هیچ گاه عقب‌نشینی نمی‌کند، اظهار کرد: دولت از نقد بدش نمی‌آید. رفتار رسانه ملی با دولت مثل ماه‌های آخر دولت‌های قبل است یعنی بسیار راحت انتقاد می‌کند که این انتقاد حق رسانه ملی و سایر رسانه‌هاست. ما خطا و اشتباه داریم و اگر نقد سازنده داشته باشیم، همه سود می‌بریم. همه باید آستانه تحمل خود را بالا ببریم و همدیگر را تحمل کنیم. اگر مجلس، رهبری و سایر ارگان‌ها به دولت کمک نمی‌کرد ما به دستاوردهای هسته‌یی نمی‌رسیدیم. وی در ادامه این گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به این‌که اکنون همه دولت‌ها و ملت‌ها از توافق ژنو خوشحال هستند خاطرنشان کرد: البته جنگ‌طلبان محدود هستند و رژیم صهیونیستی هم یک رژیم نامشروع اشغالگر است. ما تلاش کردیم در سوریه جنگ رخ ندهد. در این راستا من با پوتین تلفنی صحبت کردم و البته خیلی‌ها هم در این راستا کمک کردند. دولت سوریه هم بیشترین کمک را کرد. روحانی در ادامه گفت: با توافقنامه ژنو کل منطقه احساس آرامش پیدا کرد. کشورهای عربی هم باید خوشحال باشند زیرا توافقنامه ژنو به ضرر هیچ کدام از آن‌ها نیست، زیرا ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌یی نیست، بلکه به دنبال توسعه و پیشرفت است.

هیچ چیزِ پنهانی در سند توافق ایران و 1+5 وجود ندارد
توافق این است که چند بانک در دنیا بتوانند فعالیت‌های بانکی ما را دنبال کنند
رییس‌جمهور با بیان اینکه "هیچ چیزِ پنهانی در سند توافق ایران و 1+5 وجود ندارد"، گفت: توافق این است که چند بانک در دنیا بتوانند فعالیت‌های بانکی ما را دنبال کنند و باید ببینیم چگونه با این بانک‌ها تعامل کنیم یا اینکه کمیته مشترکی است که باید این توافق را دنبال و برای اجرایی شدن آن نظارت کند. ممکن است ما یک سند ضمیمه و الحاقی داشته باشیم اما سند همین چیزی است که منتشر شده است.

بعد از توافق نهایی، ایران مانند همه کشورهایی است که ان‌.پی‌.تی را امضا کرده‌اند
روحانی افزود: مهم این نیست که در این شش ماه چه کاری انجام می‌گیرد بلکه مهم این است که ما سر اصول توافق کردیم، یعنی ایران حقوق هسته‌ای‌اش طبق ان‌.پی‌.تی محفوظ است. ایران می‌تواند فعالیت غنی‌سازی داشته باشد، در مراحل آخر تمام تحریم‌ها برداشته می‌شود و کشورهای دیگر در مراحل نهایی با ایران همکاری هسته‌ای خواهند داشت و آخرین بند هم این است که بعد از توافق نهایی، ایران همانند همه کشورهایی است که ان‌.پی‌.تی را امضا کرده‌اند.

راهی طولانی در پیش داریم ولی امیدواریم
وی با بیان اینکه "آنچه انجام گرفته، گام بسیار مهم و مثبتی بوده است"، اظهار کرد: البته ما راهی طولانی در پیش داریم و امیدواریم این راه را با کمک مردم و هدایت مقام معظم رهبری پیش ببریم و به نتیجه برسانیم. مجری برنامه از روحانی پرسید "شما بعد از توافق ژنو گفتید که نوبت فعالان اقتصادی است؛ چرا چنین بحثی را مطرح کردید؟ که رییس‌جمهور در این‌باره گفت: مقام معظم رهبری امسال را سال حماسه سیاسی و اقتصادی نامگذاری کرده‌اند و تا به حال عمدتاً در فضای حماسه سیاسی اعم از سیاست داخلی و خارجی بوده‌ایم. اگرچه در بحث اقتصادی هم حرکت‌هایی شروع شده، اما حماسه اقتصادی از امروز به بعد باید شروع شود چون فضا بهتر شده است. روحانی افزود: اگر دیروز فضا اینطور بود که فردا یک تحریم جدید آغاز می‌شود، طبق این توافق، دیگر تحریمی وجود ندارد. اگر قبلاً فضا این بود که سرمایه‌گذاری و اشتغال وضعیتش معلوم نیست، امروز فضای آینده روشن‌تر است.

ان‌شاءالله فضای کسب و کار را بهبود ببخشیم
رییس‌جمهور با بیان اینکه "توافقات با کشورهای خارجی و سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی در ایران بیشتر خواهد شد"، تصریح کرد: اینکه شما می‌بینید در همین چند روز در بازار بورس صف کشیده‌اند و مردم به سمت بازار سرمایه آمده‌اند، در واقع این روند، فضایی را برای ما ایجاد خواهد کرد و همه تلاش ما این است که ان‌شاءالله فضای کسب و کار را بهبود ببخشیم. وی با تاکید بر لزوم همکاری دولت و بخش خصوصی در کشور تاکید کرد: ان‌شاءالله بخش دولتی و خصوصی دست به دست
رئيس​جمهور در پايان سخنانش با بيان اينکه مردم در مقاطع مختلف، در سايت​ها و اينترنت گفته‌اند که روحانی متشکریم، تصريح کرد:​ من هم به مردم می‌گویم، مردم من از شما متشکرم.
هم بدهیم و شاهد تحول بسیار خوب در کشور باشیم. من بسیار به آینده کشور امیدوارم.

فرهنگ دولتی را نمی‌خواهیم، اما دولت فرهنگی را می‌خواهیم
رییس جمهور در ادامه گفت‌وگوی خبری خود با بیان این‌که قول ما به مردم این بود که در کنار این که سانتریفیوژها بچرخد زندگی مردم و اقتصاد هم بچرخد گفت: امروز الحمدلله به این نقطه رسیدیم. یعنی هم سانتریفیوژهای ما می‌چرخد و هم ان‌شاءالله از این به بعد زندگی مردم، وضع کشاورزان و کارگران بهتر خواهد شد و در همه این زمینه‌ها شاهد رونق خواهیم بود. رییس جمهور در رابطه با فعالیت دولت در حوزه فرهنگ و جواب این سوال که نسبت دولت با فرهنگ چطور تعریف می‌شود، تاکید کرد: فرهنگ دولتی را نمی‌خواهیم، اما دولت فرهنگی را می‌خواهیم. روحانی با بیان این‌که سیاست دولت این است که مداخلات را در امر فرهنگ به حداقل برساند، افزود: در بخشی از فرهنگ از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، ورزش، ارشاد و... دولت حضور دارد و طبق قانون وظایفی را بر عهده دارد، اما آنجا که دخالت دولت ضرورت نداشته باشد، حتما خود را کنار می‌کشد.

تصدی‌گری دولت در امر فرهنگ باید به حداقل ممکن برسد
رییس جمهور با تاکید بر این‌که تصدی‌گری دولت در امر فرهنگ باید به حداقل ممکن برسد، خاطرنشان کرد: صاحبان فرهنگ باید حوزه فرهنگ را به عهده بگیرند. البته قانون باید جهت‌گیری فرهنگی را مشخص کند و در این راستا شورای عالی انقلاب فرهنگی در برخی موارد جهت‌گیری‌های فرهنگی را مشخص می‌کند. وی با بیان این‌که باید به صاحبان فرهنگ اعتماد کنیم، تصریح کرد: صاحبان فرهنگ در این کشور فرهیختگان و بزرگان ما هستند و بعضی در برخی مقاطع خیلی به آن‌ها بی‌اعتمادی نشان دادند.

باید به نویسندگان و فیلم‌سازان‌مان اعتماد کنیم
رییس جمهور تاکید کرد: باید به نویسندگان و فیلم‌سازان‌مان اعتماد کنیم و در این 100 روز دیدیم خیلی از کتاب‌ها که ممنوع شده بود، آزاد شدند. و خیلی از نویسنده‌ها که ممنوع‌القلم شده بودند به سریع‌القلم تبدیل‌شان کردیم چون اهل این کشور و وطن‌دوست هستند. روحانی با بیان این‌که به دنبال روان‌سازی مقررات دست و پا گیر در حوزه فرهنگ و اقتصاد هستیم، گفت: معتقدیم باید فضای امنیتی را قدم به قدم از حوزه فرهنگ کنار بزنیم چون کالاهای فرهنگی را باید بیشتر اقتصادی کنیم. روحانی با بیان این‌که نظر دولت این است که هیچ فیلتری بهتر از افکار عمومی مردم نیست، افزود: وقتی یک فیلم ساخته شود و مردم به آن بی‌اعتنایی کنند، فیلم‌ساز راه خود را تشخیص می‌دهد. البته نمی‌گویم در امور فرهنگی قانون وجود نداشته باشد، بلکه قانون شفاف باید وجود داشته باشد، اما مداخلات دولت باید به حداقل برسد. رییس جمهور افزود: باید در امر فرهنگ بتوانیم به انجمن‌های فرهنگی و صنفی اعتماد کنیم چون صلاحیت‌شان از خیلی از کارمندان دولت بیشتر است و این طور نیست که صلاحیت یک کارمند دولت از فیلمساز و نویسنده بالاتر باشد. البته لازم است که فضای مناسب برای تعامل آن‌ها فراهم شود.

دولت دنبال آشتی است
روحانی با تاکید بر این‌که این دولت دنبال آشتی است، اظهار کرد: دولت می‌خواهد با همه آشتی کند چون دولت در گذشته با کارشناس‌ها فاصله گرفته بود و دیدیم سازمان مدیریت و برنامه و بودجه تعطیل شد. اما ما معتقدیم کارشناس‌ها باید بیایند. روحانی با بیان این‌که می‌خواهیم با اصحاب فرهنگ آشتی کنیم گفت: امروز فضای فرهنگی کاملا با دیروز متفاوت است و این دولت می‌خواهد با همه دانشجویان آشتی کند چون آن‌ها عزیزان ما هستند.

باید یک فضای رقابتی خوبی در فرهنگ ایجاد کنیم
رییس‌جمهور در پاسخ به پرسشی در مورد بحث رکورد تورمی در عرصه فرهنگ، گفت: ما باید یک فضای رقابتی خوب در فرهنگ ایجاد کنیم. مردم ما خواهان کالای خوب فرهنگی هستند، چراکه کالای فرهنگی، غذای روح مردم است. حسن روحانی با بیان اینکه "ما از بخش فرهنگ حمایت می‌کنیم ولی مداخله‌مان را کمتر می‌کنیم"، افزود: حمایت و کمکی که دولت به بخش فرهنگ می‌کند، باید هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ حمایت‌های سیاسی عادلانه باشد و ما این کمک‌های عادلانه را ادامه می‌دهیم.

دولت تلاش کرده با اهل فرهنگ آشتی کند و این آشتی را ادامه می‌دهد
وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم تحت عناوین خاصی افراد خاصی سوءاستفاده کنند. یارانه مطبوعاتی اخیر را دیدید که در فضای عادلانه‌تری توزیع شد و ما باید به سمتی برویم که این چارچوب عادلانه‌تر شود. صندوقی در ارتباط با کمک به بخش هنر فعال شد. دولت از بخش فرهنگی حمایت و به این بخش کمک می‌کند. دولت در این راستا تلاش کرده با اهل فرهنگ آشتی کند و این آشتی را ادامه می‌دهد و حمایت نیز خواهد کرد. روحانی در برابر این گفته مجری برنامه که "شما قفل خانه سینما را خیلی زود باز کردید؛ چندین خانه دیگر هم هست که باید باز شود"، پاسخ داد: هر خانه‌ای که باید باز شود، ان‌شاءالله باز می‌شود و اراده در این زمینه وجود دارد. مردم کلیددار هستند و اگر قفل‌های دیگری در این عرصه وجود دارد، ان‌شاءالله باز می‌شود.

فضای امنیتی خیلی کمتر شده است
رییس‌جمهور با بیان اینکه "فضای امنیتی خیلی کمتر شده و یکسری مسائل وجود دارد که حل آنها زمان لازم را می‌خواهد"، به اهمیت بحث وحدت، انسجام و نزدیکی جناح‌ها اشاره کرد و گفت: مهم این است که دل‌ها از کینه شسته و خالی شود. کینه چیزی را حل نمی‌کند.

از اهداف منشور حقوق شهروندی، رعایت این حقوق برای ایرانیان داخل و خارج کشور است
وی با اشاره به اهمیت رقابت سالم نیز اظهار کرد: ما باید تلاش کنیم که در جامعه الفت ایجاد شود و احساس من این است که در حال حاضر ادیان و مذاهب مختلف در ایران احساس آزادی بیشتری می‌کنند. آنها از لحاظ روانی این احساس را دارند و دولت نیز نسبت به رعایت حقوق شهروندی ادیان و مذاهب مصمم است و در واقع منشور حقوق شهروندی یکی از اهداف بزرگش این است که هر شهروند ایرانی - چه در داخل و چه در خارج - دارای حقوق شهروندی است. روحانی اضافه کرد: ایرانیانی که در خارج هستند، دارای حقوق شهروندی هستند و اینکه بیایند و بروند، همه ایرانی‌ها باید احساس کنند زیر چتر واحد هویت ایرانی و فرهنگ بلند ایرانی زندگی کنند و همه به فرهنگ و هویت ایرانی خود افتخار کنند و در سایه این افتخار، الفت‌ها و دوستی‌ها و برداری‌ها افزایش پیدا کند.

در آینده باز هم من در خدمت مردم خواهم بود
رییس جمهور در ادامه این گفت‌وگوی خبری گفت: در آینده باز هم من در خدمت مردم خواهم بود و بر نامه آینده خود را گزارش می‌دهم. راجع به این 100 روز هم همکاران من گزارش‌های مختلفی را به مردم ارائه می‌کنند.

سپیده‌منجر به صبح روشنایی را می‌بینم
رییس​جمهور خطاب به مردم گفت:‌ما این راه را با هم شروع کرده‌ایم و شما مردم حماسه 24 خرداد را آفریدید و پس از اعلام نتایج انتخابات، در خیابان‌ها شادی و امید آفریدید و تا امروز هم در کنار دولت بوده‌اید. من به شما مردم می‌گویم که ما با هم خواهیم بود و با کمک شما مردم، دولت، مسیر را ادامه می‌دهد و تا پایان کار با هم فعال خواهیم بود. من سپیده را می‌بینم. سپیده‌ای‌که منجر به صبح روشنایی می‌شود. وی با اشاره به وجود منابع غنی و متنوع در کشور گفت: من توسعه را برای کشور به خوبی می‌بینم، زیرا ما یک کشور بزرگ و غنی هستیم. مردم حتما صبح را خواهند آفرید.

من هم به مردم می‌گویم مردم من از شما متشکرم
رئيس​جمهور در پايان سخنانش با بيان اينکه مردم در مقاطع مختلف، در سايت​ها و اينترنت گفته‌اند که روحانی متشکریم، تصريح کرد:​ من هم به مردم می‌گویم، مردم من از شما متشکرم.

محمد حسين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۲۳:۱۴
روحاني خيلي دوست داشتني حرف مي زنه..... خدا حفظش كنه..... (178674)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۲۳:۴۴
یجا ناز میکرد دوس داشتم بپرم بوسش کنم
واقعاً روحانی مچکریم (178698)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۱:۱۴
شما که جملگی میگفتید کسی صدا و سیما رو نگاه نمیکنه...ماشاالله همه نگاه کردن ! (178781)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۱:۰۶
جناب ما این مصاحبه رو هم از بی بی سی نگاه کردیم!!!!!!!!!! (178927)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۱:۰۸
این برنامه دیدن داشت چون رئیس جمهور محبوبمون حرف میزد. (178931)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۲:۰۰
از روحانی نمی شه گذشت (178971)
مجيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۲:۳۹
عزيزم تو بي بي سي مستقيم پخش ميكرد (178998)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۲:۵۶
گزینه دیگری نداشتیم، ضمنا چون برنامه زنده بود امکان تصرف یاران ضرغامی به حداقل ممکن رسیده بود! (179013)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۳:۰۱
فقط وقتی نگاه میکنیم که روحانی و ظریف عزیز برنامه داشته باشن. دیدی که روحانی به ضرغام تی وی هم اعتراض کرد (179019)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۳:۳۰
ما از 20 شبکه که 24 ساعته برنامه دارن
یدونه 90 رو نگاه میکنیم یدونه هم سخنرانی روحانی و وزیراش از جمله جناب ظریف و زنگنه (179049)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۳:۵۷
به خاطر روحانی عزیز بودکه نشستیم و رسانه میلی شما رو نگاه کردیم (179071)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۴:۰۱
به افتخار روحانی نگاه کردیم. (179076)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۱:۱۵
اونايي كه منفى ميديد كجا تون داره ميسوزه خب به قول بزرگتون اب بريزيدروش (178784)
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۲:۳۴
خیلییییییی عصبیم
رفتم سایت خبرگذاری فارس ببینم چی نوشتن
دیدم هرچی نظر های عجیب و ضد روحانی نوشته شده بود
جالب اینکه همه از احمدی نژاد طرف داری کرده بودن

خداییش باید این خبرگذاری تعطیل کرد (178811)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۵:۱۸
مگه اینجا همه از روحانی طرفداری میکنن باید بسته بشه که اونجا بسته بشه؟؟؟

الان اگر محمود هم حرف بزنه تکی تکی مطمئن باش خیلی بیشتر از روحانی حرف واسه گفتن داره (179124)
سید محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۰:۵۸
عاشقتم روحانی.
دوستان عزیز به این لینک برین و در نظرسنجی مرد برتر سال جهان به انتخاب مجله تایمز شرکت کنین و به دکتر روحانی رای بدین.

http://poy.time.com/2013/11/25/vote-now-who-should-be-times-person-of-the-year/slide/all/ (178925)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۲۳:۴۵
انشاءا.. درب هیچ خانه ای بسته نباشه" (اینو خیلی خوب گفت امیدوارم نکته این جمله رو همه فهمیده باشن) (178702)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۰:۰۱
منظورش رفغ حصر بود؟؟ (178725)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۰:۴۴
البته یه جا هم گفت همه چیز دست دولت نیست، فکر کنم منظورش همین موضوع بود (178758)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۲۳:۵۳
محمود تو که همش درباره مدیریت جهانی صحبت میکردی.پس چی شد با یه خزانه ی خالی بای بای کردی؟؟؟
خداییش حقه کیه محاکمه بشه؟؟ (178716)
دختر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۱:۲۱
اتفاقا مامان منم همینو گفت،گفت محمود باید حصر بشه (178789)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۹:۱۱
به اقای جنتی بگویید چه کسی باید تو به کند ایا کسی که خزانه بیت المال را با بی تدبیری به یغما برده یا کسی که چهار سال قبل داد زد و گفت اقای احمدی نژاد شما کشور اسلامی را به سراشیب سقو ط می بری .... (178874)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۰:۴۹
بااین توضیحات صد رحمت به طوفان هایان فیلیپین محمود زده رودستش (178914)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۵:۱۸
خزانه خالی هست ولی نه برای مردم
خزانه واسه بخور بخور بعضی ها خالیه (179125)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۰:۱۱
در هیچ دوره ای از تاریخ ایران حادثه ای شوم تر ، فجیع تر و دردناک تر از حمله ی مغول ها به کشور ایران سراغ نداریم . (( آمدند و کندند و سوختند و کشتند و بردند .)) حمله ی مغول در ایران غارت و کشتار مردم بی دفاع را از خود به جای گذاشت. مغول ها از نظر نژادی مردمی بودند چشم بادامی ، کوتاه قد ، با سبیل و ریش کم پشت و تفکری نیمه وحشی ، بی رحم ، ددمنش ولی در عوض چابک سوار ، تیرانداز ، جنگ جو ، مقاوم و بی باک که زندگی چادرنشینی و صحراگردی داشتند و از زندگی شهری بیزار بودند و به همین جهت هم به ویرانی شهرها می پرداختند. (178735)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۰:۴۶
واقعا به نکته طریفی اشاره کردی.
مغول ها از نظر نژادی مردمی بودند چشم بادامی ، کوتاه قد ، با سبیل و ریش کم پشت ... (178911)
mojgan
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۰:۵۴
اون سال ها مغول حمله كرد. ولي 8 سال پيش عده اي از خودمون به احمدي نژاد راي دادن. ديشب داشتم فكر مي كردم 4 سال آينده يا 8 سال آينده آيا ما مردم ايران دوباره خودمون رو تو چاه مي ندازيم؟ آيا از نظر شعور سياسي پيشرفت مي كنيم؟ (178919)
Mali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۱:۱۴
يه جا گفت أهل نزاع نيستم ياد محمودافتادم أهل همه چى بود!!!!!! خداياشكرت اين مرد بااين همه ارامش هديه توبودبراى ماكه ازمون سلب اسايش كرده بودن . روحانى نميگم مچكريم ميگم توقلبمى (178782)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۱:۳۴
به نظر شما حالا كه بحث اشتي شده محمود بايد با چند صد نفر اشتى كنه !!!!!!!!!!!!!!!!!!! اصلا عمرش كفاف اين همه بروبيا واسه اشتي كنون رو ميده ( يه ٨٠) سالى معتله (178796)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۲:۵۸
چند میلیون نفر! البته فقط ایرانیهاش! دنیا که جای خود دارد. (179016)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۱:۳۶
راجع به رسانه ملى بايد ميگفت ميلي تا دلمون خنك ميشد البته الانم تو خونه ضرغام عزاداريه (178798)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۸:۰۷
دوران تحقیر ملت تمام شده است. رمالان و بی عرضگان و دروغ گویان باید محاکمه شوند تا احدی دیگر اجازه تجاوز به حقوق ملت و لجن مال کردن آن را نداشته باشد. (178838)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۱:۱۴
الیته یه اشتباه خیلی بزرگ داشتن و اون این بود که به mpt! گفتن npt. واقعا" کی پاسخگوئه؟؟؟!!!!! آقای رسایی اگه این اشتباه رئیس جمهور رو ببخشید وا اسفا وگرنه وا حسرتا!!!!!!! (178935)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۷:۴۶
فرقی نمی کنه
الانم تحریم خودرو برداشته شد تا یک سری کارگر شرکت خودروسازی اروپا اخراج شده بودن برگردن سرکار
100 روز که نه ولی اخر 4 سال ببینم حسن اقا با تولید داخل چی کار می کنه
متاسفانه این خانه از پای بست ویران است (179207)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۲۳:۲۱
تيتر فردا كيهان چي ميتونه باشه؟
امشب خونه شريعتمداري عزاس
البته تحريف در خبر ها از تخصص هاي ايشونِ (178679)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۰:۴۸
توقف برنامه هسته ای ایران انتظار نهایی آمریکا از توافق ژنو
اصلاً برا خودش یه اسرائیلیه این موجود (178763)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۱:۱۸
تيتر كيهان لورفت (رييس جمهور نتونست احمال كارى درژنو رومخفى كنه) (178786)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۱:۰۶
اهمال درسته (178928)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۱:۲۵
بابا ول کن این شریعتنداری رو.....! (178792)
!!!دولت انتقاد پذیر!!!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۳:۰۷
خری و شتری دور از آبادی به آزادی می‌زیستند. نیم شبی چران و آواز خوان به آبادی نزدیک شدند. شتر گفت: رفیق ساعتی دم فرو بند تا از آدمیان دور شویم نباید گرفتار آییم.
خر گفت: این نتواند بود چون درست در همین ساعت نوبت آواز خواندن من است و در ترک عادت رنج جان و بیم هلاک تن و بی‌محابا آزاد خواند.
کاروانی از آنجا می‌گذشت به دنبال صدا آمدند و هر دو را بستند و بر پشتشان بار نهادند.
فردا آبی عمیق پیش آمد که عبور خر از آن میسر نبود. خر را بر شتر نشانیده شتر را به آب راندند. چون شتر به میان آب رسید، شروع به رقصیدن کرد خر گفت: ای رفیق! این کار را نکن و گرنه من در آب می‌افتم و غرق می‌شوم. گفت: چنانکه دیشب نوبت آواز به‌هنگام خر بود، امروز هم نوبت رقاصی شتر است. و با جنبشی دیگر خر را از پشت بینداخت و غرقه ساخت.
آقایون اصلاحانی و اعتدالی فعلا آواز بخونید که نوبت رقص ما هم میرسه

آیا بهار انقدر آزادی بیان داره که این نظر رو منتشر کنه ؟؟؟؟من که بعید میدونم :)) (178818)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۷:۴۹
هشت سال رقصديد بس نبود ؟
قر توي كمرتان خشك نشد؟ (179209)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۰:۴۷
ایشون که چند روزه داره گریه میکنه و میگه:
"من تحریمم رو میخوام !" (178913)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۲۳:۲۵
بنظر میرسه دولت قبلی تمامی فعالیتهاش کاملا عمدی و با برنامه بوده و با برنامه ریزی میخواسته مردم رو بدبخت کنه... وگرنه اگه این درآمدها رو به یک آدم ناشی و ناوارد هم می دادند باز هم وضعیت کشور بهتر بود...باید دادگاه تشکیل بشه.. اگه به حق الناس اعتقاد داریم باید محاکمه بشه.. همونطوری که امام خمینی (ر ه) 12 بهمن گفتند که این دولت به خاطر ظلمهایی که به مردم کردند باید محاکمه بشود...از قاضیان و سیاستمداران و اقتصاددانان ماهر و باتجربه میخواهیم که احمدی نژاد را محاکمه کنند تا پولهایی که با این درآمد هنگفت کسب کرده رو پس بده ... (178682)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۲۳:۴۷
واقعا دولت قبل فقط به فکر ضربه زدن به مردم بوده !

یعنی داشتیم دیوانه میشدیم وقتی آمار و ارقام و بدهی ها رو میشنیدیم! (178705)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۸:۰۸
به نظرم 2 زاریت 10000 تومنی باشه نه! (178840)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۲۳:۳۲
عاااااااااااااااااالی بودددددددددد ، مرسی
روحانی مچکریم
جمله آخر اشک تو چشام حمع شد (178684)
یار محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۰:۲۵
یاد ایامی که مرد ضد استکباری داشتیم
یاد ایامی که قطار هسته ای بدون ترمز و فرمونی داشتیم
گرد اورانیوم با غنای بالا میگردند دوستان
گرد اورانیوم با غنای بالا میگردند دوستان
از کیسه دولت قبلی چه بخشش ها کردند دوستان

اگر محمود نبود دولت همین 20 درصد رو داشت که بره حراج بزارش؟؟؟؟
اگر محمود نبود الان آقای روحانی شما که همش رو تو سعد آباد حراج کردی؟؟؟؟ (178746)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۱:۱۵
من جاي تو بودم مي گفتم :
ياد ايامي كه در نيويورك فغاني داشتيم
با مشايي و خانواده صفايي داشتيم
ياد ايامي كه با چاوز نوايي داشتيم
بعد مرگ او با مادرش افتخار آشنايي داشتيم
گرد آن شمع كمونيست ميسوختم پروانه وار
پاي آن سرو روان اشك رواني داشتيم
ياد آن روزها كه درد مردم را دايورت مي كرديم به عشق هسته اي
ياد آن روزها كه پدر مردم دراومد دونه اي و بسته اي
ياد آن روزها كه اموات مردم داشت ميومد جلوي چشمشون چرا؟ چون محمود گفته بود مردم ! از چه ساعتي اينجا هستيد ؟ ده ؟ نه ؟ هشت ؟ هفت ؟ پس نتيجه مي گيريم قطار هسته اي نه ترمز داره نه فرمون . گور پدر دنيا... اونقدر ورق پاره صادر كنيد. تا ورق پاره دونتون پاره بشه

خروجي عملكرد محموت فشار كمرشكن اقتصادي بود . محمودتون براي همين ٢٠ درصد همه چيز رو فروخت تكرار مي كنم همه چيز رو . اگه بفهمي
هنر نيست كشور را ببري به سمت كره شمالي شدن بعد بگي ٢٠ درصد مال منه . اگه اينطور باشه كيم ايل سونگ ١٠٠ درصد داره . اگه بفهمي (178783)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۱:۲۵
بروبابا داش محمود خودتى!!!!!!!!!!! شاعرهم شدى بابا مديريت جهانى راول كردى !!!!!! دنيا بي صاحب ميمونه !!!!!! جنگ با كشورهاى خيلي خيلي دور (امريكا) !!!!!! هاله نورت كجا ته ؟؟؟؟؟؟؟ مسكن مهرت يه ايران رو تركونده خبردارى؟؟ ياندارى ؟ حالا بازم شعربگو (178791)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۲:۵۳
عجي توهمي زدي ! (178816)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۸:۲۸
اگه محمود نبود که الان مجبور نبودیم هیچی رو حراج کنیم.
داره نقاشی های خوش رنگ محمودتو میشوره.
تصویر یه کشور تندرو و بی منطق تو دنیا که هیچکس نه محلش میزاره و نه بهش اعتماد داره.... (178850)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۹:۳۵
به به!! مي بينم ککککککه ياران محموت، شاعر هم شدند! خوبه، همين يه قلم رو کم داشتيم، هفت سينمون تکميل تکميل شد! يارمحمود، شما بشين همون شعرها تو بسراي و آبت رو بخور! (178881)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۹:۳۸
همون اروانيومي كه ميگي هم در دوران اصلاحات غني شده !!به خودت و دولت گداپرورت ربط نده يار محمود=دشمن ارامش ،رفاه،امنيت (178884)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۹:۴۱
ضرغامي تي وي با اون مجرياش ديشب خيلي سعي كرد روحاني رو جايي گير بندازه و اصولا تله براش گذاشته بودولي خوشبختانه روحاني با گفتمان عقلانيش جلوي هرگونه سوءاستفاده رو از ش گرفتت..دست مريزاد...زنده و پاينده باشي (178886)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۹:۴۸
ياد آن روزهايي كه شب مي خوابيدي صبح پا مي شدي سرمايت يك سوم شده بود بخير.....ياد آن روزها كه پولدارهاي دلار و سكه دار ده برابر پولدار مي شدند و ما آدم هاي متوسط بدبخت تر بخير.... ياد آن روزهايي كه نتانياهو خوشحال ترين فرد روي زمين بود بخير..... ياد آن روزها كه نكبت و دروغ و بدبختي داشت پدر مردم را در مي اورد بخير!!!!!!!!!! آه محمود كجايييييي (178888)
Fatima
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۹:۵۴
اون قطار هسته ايش و اورانيوم با غناي بالاش به درد عمع اش هم نخورد. خودتم نفهميدي چي نوشتي. (178890)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۰:۱۶
خیلی پر رویی....مردم به روز گدایی افتادن شما و آقازاده ها که خوب میخورین و میپوشین مشکلی ندارین.جنگ هم بشه عین خیالتون نیست.ما مردم بدبخت بیچاره ایم که باز باید بریم بجنگیم شما و امثال شما هم بمونن مردم رو ارشاد کنن (178903)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۴:۳۵
تو منتظر باش که آقازاده ها تو این دولت به گدایی بیفتن

پسرهای احمدی نژاد بیچاره معلومه چیکاره هستند
پسرهای آیت الله چی؟؟؟؟ (179093)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۱:۰۸
8سال دریغ از راه اندازی یه نیروگاه. به نظرت 8 سال زیاد نبود؟ چرا نتونست گرد اروانیوم و پلونونیوم برق کنه!!!!!!!!!! (178930)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۱:۱۱
آخی. خدا شفات بده! (178933)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۱:۳۰
اگه محمود نبود الان اینقدر دستمون تو مذاکرات خالی نبود از لحاظ اقتصادی! میراث محمود چی بود؟ اورانیوم 20 درصدی که بدرد مصارف صلح آمیز نمیخوره؟ حرفا ش تو سازمان ملل همون چیزیه که امروز غربیا بهش میگن بی اعتمادی به ایران! دولتی که بدهکارترین دولت تاریخه؟ مگه زمان جنگ تحریم نبودیم؟ جنگ هم بود اونموقع! ولی بخاطر بی تدبیری های دولت دهم کار ما به اینجا رسید که اوباما میاد میگه تحریم ها واقعا تاثیر گذاشت! احمدی نژاد مثل یه کاتالیزور واسه تحریم ها بود! محمود کاتالیزور! (178956)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۳:۰۱
آخی!!! باید اسمتو میزدی عاشق دلسوخته!! بزن به کوه بلکه دردت تخلیه شه! حواست باشه کوه سرمایی ملیی خرابش نکنی!!! (179018)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۳:۲۷
1- دولت قبلی در کیسه چیزی نذاشته که بشه خرجش کرد! اونقدری هم که مونده بود رو خودشون بردند خرج مصارف شخصی کنند که گندش در آمد!

2- اگر محمود نبود ، مسئله ی هسته ای حدود 5 سال بود حل شده بود! (179047)
يار هوش و منطق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۵:۱۵
شعرت هم مثل محمودت قافيه نداشت
عزيزم براي اينكه مطلب رو خوب بگيري بزار يه مثال كوچولو بهت بزنم .من دهه شصتيم .چشممو باز كردم هواپيما و موشكو شهيد و جانبازو و يراني ديديم بعدش هم تحريم و بي كاري فسادو فحشا و ادبيات قلمبه سلمبه .
مخلص كلام براي اينكه من زندگي كنم قرار نيست لات بازي دربيارمو يا اينكه دوروبرم لات باشن بهتره جهاني باشم و حقمو بدونمو به حقم قانع باشم .100 كشور تو دنيا هست كه انرژي هسته اي ندارن اما خوشبخترين هم هستن (179123)
یاسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۲۳:۳۶
با اینکه در انتخابات شرکت نکردم
ولی قول میدم همراه خانواده ام 4 سال دیگه پای صندوق بریم و به جناب روحانی رای بدیم ! اگر همینطور صداقت در گفتار و کردار ایشون باشه ...

شاد باشی ایرانی ... لایق بهترین هایی (178687)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۰:۱۴
بهت منفي دادم
چون معتقدم تحريمي جماعت حق نداره براي اصلاحات تعيين تكليف كنه . شما نميتوني براي روحاني شرط و اما و اگر بذاري . احمدي نژاد محصول تفكر و عمل امثال توئه .خونه نشستن و كلاس گذاشتن شما باعث عقب افتادگي هشت ساله شده هر كي بناله امثال تو حق ندارن چيزي بگن . امثال تو در جايگاه متهميد نه شاكي . خود تو بايد پاسخگوي اعمالت باشي داداش!
ضمناً تو نميتوني از الان قول چهارسال ديگه رو بدي . من مثل شما زياد مي بينم و خوب مي شناسمتون . معلوم نيست با خودتون چندچنديد ! براي فرداتون هم برنامه نداريد چه برسه به چهارسال ديگه . با يه نسيم ميايد با يه نسيم ميريد .يه روز عاشق ميرحسينيد روز طرفدار نظريات اجق وجق مشايي ! تا چهارسال ديگه صدبار عوض ميشي .
چقدر هم با افتخار ميگه تو انتخابات راي ندادم !!! (178737)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۲:۵۰
دوست عزیز! لطفا تندروی نکنید,شما هم نمی توانید برای اصلاحات تعیین تکلیف کنید!شما نمی توانید هم تهمت بزنید و هم توهین کنید وهم از اصلاحات دفاع کنید, لطفا اصلاح طلبی را از رفتار فردی خود آغاز کنیم...! قهر بخشی از مردم با صندوق رای در سال 84 تنها عامل روی کار آمدن آقای احمدی نزاد نبود, ضعف و اشتباهات آقای خاتمی و اصلاح طلبان هم در این امر بسیار دخیل بود...!اصلاح طلبی این نیست که با میلیونها تن از مردم که در انتخابات شرکت نکردند این گونه قیم مابانه سخن گفت; اصلاح طلبی این است که باید ابتدا اهل مدارا بود و سپس با منطق و استدلال مسیر رشد و تعالی فردی و اجتماعی را پی گرفت نه اینکه با خشم و حتا ابزار توهین, تهمت و سرکوفت بر دیگران سخت گرفت...!من خود منتقد کسانی هستم که در سال 84 با صندوق رای قهر کردند اما باور دارم نباید قیم مابانه و تحقیر آمیز با آنان سخن گفت...! وقتی مردان سیاسی بنام کشورم دچار اشتباهات فاحش در تحلیل و رفتار می شوند, چگونه می توان از مردم عادی انتظار تحلیل ورفتار درست داشت؟! در ضمن خشمتان از عملکرد ویرانگر آقای احمدی نزاد و اطرافیانش را کاملا درک می کنم...! (178812)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۹:۰۵
اولا رفیق دمکراسی یعنی باید به رای مردم احترام بگذاری من این نظرات را می خوانم واقعا از اینکه در این جامعه ساده زندگی می کنم تاسف می خورم اولا غرب می خواهد در این شش ماه تمام اورانیوم بالای 20 درصد ایران را نابود کند سانتریفروژها از کار بیفتد وبسیاری از سایتها تحت نظر او باشد ولی در مقابل کاهش محدود تحریمها تازه بعد از شش ماه غرب دوباره زیر این توافقنامه خواهد زد و تحریمها را افزایش خواهد داد یعنی(هم اکثر پروژه هسته ای ایران را نابود خواهد کرد وهم دوباره بر می گردیم به اعمال تحریمهای بیشتر این دفعه برای توقف کامل اتمی + سامانه های موشکی و مسایل دیگر ) مثل لیبی در اخر سر ایران بی کلاه خواهد ماند از اینکه در جامعه با این افراد خام و جوزده زندگی می کنم متاسفم صبر کن شش ماه بگذرد ان وقت ببین قدرتهای جهانی شوخی ندارند و این توافقنامه انها بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته (178871)
یاسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۹:۰۷
جناب ! بنده سال 84 شرکت کردم
سال 88 هم شرکت کردم ... نتیجه ای رو هم دیدم ، ضربه اش رو هم خوردم!
(کوچکترین ضربه ای که خوردم اخراج از دانشگاه بود )
اینجا نیومدم جواب پس بدم و منم منم بکنم !
که اینجوری محترمانه با بنده صحبت میکنید !

خوب شد شما کاره ای در این مملکت نشدین ! وگرنه وای به حال مردم !

معلوم میشه که رنگ عوض میکنه !

یه عده هستن فقط بلدن حرف بزنن ! فقط حرف ... !
یه عده که یه اقدامی هم انجام دادن و ضربه اش رو هم خوردن به ناحق
و سکوت میکنن و چیزی نمیگن
اینجوری باید باهاشون برخورد بشه
شما کی هستی که به من و امثال من میگی حق نداریم !
خوبه والله ...
شما کی هستی علم غیب داری که میگی امروز طرفدار فلانی هستیم
فردا طرفدار یکی دیگه ؟!!!

یه خورده اخلاقت رو خوب کن ! احترام خودت رو هم نگه دار ...
حیفه واقعا
با وجود چنین رییس جمهوری که همه رو به آرامش و صلح دعوت میکنه
امثال شما که خودتون رو طرفدار ایشون هم میدونین
بیاین و اینجوری کامنت بزنین ! حیفه واقعا ! . . . (178873)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۷:۵۳
من امثال تو رو زياد زيارت مي كنم . روانشناسي تون كف دستمه . هيچ اعتباري به فردا پس فرداتون نيست داداش من ! (179211)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۹:۱۴
جناب روحانی اعتدال گرا هستن جناب !!!!! (178875)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۹:۱۶
بد نیست منشور حقوق شهروندی که در سایت دکتر روحانی هم قرار گرفته رو نگاهی بیندازید ! (178877)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۹:۳۶
امان از دست شما افراطی ها . (178882)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۰:۰۳
از قديم گفته اند كافر همه را به كيش خود پندارد داداش
راحت در مورد ديگران نظر نديم و قضاوت نكنيم (178896)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۰:۰۷
این بنده خدا مخالفتون نیس با هاش اینجوری برخورد میکنی
اگه مخالف میبود چیکارش میکردی؟
چرا شعار میدین که زنده باد مخالف من
بگو مرگ بر مخالف و موافق و همه جز خودم دیگه (178899)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۰:۲۸
متاسفانه هستند هنوز كسايي كه مانند شما مملكت رو ارث پدري خودشون ميدونن !!!

سند اصلاحات به نام شما خورده مگر ؟! (178907)
يكي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۲:۰۱
شمايي كه منفي دادي، كساني كه راي ندادند اكثراً كساني هستند كه سال 84 و 88 راي دادند ولي راي آن‌ها با بي اثر بود و يا خوانده نشد، دلشان گرفت و سال 92 راي ندادند. (178972)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۷:۵۷
برادر من
از اين توهم بيا بيرون كه راي منو نخوندن
بيا ببرمت جايي رو نشونت بدم كه سال ٨٨ همه فكر مي كردن اح م د ي ن ژ اد پسر پيغمبره و اومده تا دست دزدا رو قطع كنه و ١٠٠ درصد بهش راي دادن . بعد از ماجراي اختلاس و گروني بعد از هدفمندي و دلار تازه ماهيت محمود سوم دستشون اومد ، ٩٢ به روحاني راي دادن (179215)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۳:۰۳
خیلی تند نرو دوست من! ما اهل تند روی نیستیم! ما باید با آغوش باز پذیرای کسانی باشیم که از هم اکنون به جرگه مسئولیت پذیری وارد شده اند. (179021)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۴:۳۶
دوست عزیز! لطفا تندروی نکنید,شما هم نمی توانید برای اصلاحات تعیین تکلیف کنید!شما نمی توانید هم تهمت بزنید و هم توهین کنید وهم از اصلاحات دفاع کنید, لطفا اصلاح طلبی را از رفتار فردی خود آغاز کنیم...! قهر بخشی از مردم با صندوق رای در سال 84 تنها عامل روی کار آمدن آقای احمدی نزاد نبود, ضعف و اشتباهات آقای خاتمی و اصلاح طلبان هم در این امر بسیار دخیل بود...!اصلاح طلبی این نیست که با میلیونها تن از مردم که در انتخابات شرکت نکردند این گونه قیم مابانه سخن گفت; اصلاح طلبی این است که باید ابتدا اهل مدارا بود و سپس با منطق و استدلال مسیر رشد و تعالی فردی و اجتماعی را پی گرفت نه اینکه با خشم و حتا ابزار توهین, تهمت و سرکوفت بر دیگران سخت گرفت...!من خود منتقد کسانی هستم که در سال 84 با صندوق رای قهر کردند اما باور دارم نباید قیم مابانه و تحقیر آمیز با آنان سخن گفت...! وقتی مردان سیاسی بنام کشورم دچار اشتباهات فاحش در تحلیل و رفتار می شوند, چگونه می توان از مردم عادی انتظار تحلیل ورفتار درست داشت؟! (179094)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۰:۱۵
دوست عزیز ، وعده ما سال بعد انتخابات مجلس (178739)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۰:۱۵
کاش شرکت میکردید
رأی شما فقط و فقط رأی به رئیس جمهور بود نه اون تفاسیری که براش گذاشته بودن
امیدوارم همیشه شرکت کنید
من جا داره از اینجا نفر اول شدن جناب حداد عادل در انتخابات مجلس 90 رو به مردم تهران تبریک و تسلیت بگم (178742)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۱:۱۰
http://poy.time.com/2013/11/25/vote-now-who-should-be-times-person-of-the-year/slide/hassan-rouhani/
برین و به دکتر روحانی برای شخصیت برتر سال رای بدین (178932)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۳:۰۱
قول بده تو انتخابات مجلس شرکت کنی. یا الله قول بده مکتوب!!! (179020)
عشق من ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۲۳:۳۷
روحانی به خاطر همه جیز متشکرم (178688)
eslahtalab-e-javan.blogfa.com
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۲۳:۳۸
روحانی مچکریم به ایرانی بودنم افتخار کردم (178690)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۲۳:۳۸
شيخ حسن
حال كردم با حرفات . با اميد دادنت . با آرامش دادنت
دمت گرم
اجراي مجري ها هم خوب بود و بي نقص . البته اگه به خاطر اين اجرا توبيخ نشن ( خصوصاً شهيدي فر) (178692)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۲۳:۳۹
واقعا عالی بود!!بعد از مدتها حرفهای عقلانی شنیدیم!!چه لذتی بردم از انتخاب مجری ها!!چقدر اقای شهیدی (با توجه به بسته بودن دستش تو حرف زدن)خوب حرف زد...از اصلا یاد مصاحبه های احمدی نژاد میوفتم حالم بد میشه!!مینشست روبروی حیدری اون . . . میگفت حیدری هم با لبخند ژوکند تایید می کرد!!
وای خدایا شکرت که نجات یافتیم!! الان میفهمم چقدر سختی کشیدیم....وقت دویدن ادم نمیفهمه چقدر خسته است وقتی مینشینه بعد تازه میفهمه!!
خدایا شکرت......خاتمی عزیز ممنون....این ارامش رو ما مدیون دعوت تو به رای دادن هستیم!!به خدا اگه نمیگفتی من رای نمیدادم!! (178693)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۱:۲۸
شريعت الان به خون شهيدى تشنه است داره دنبال يه انگ ميگرده تو كيهان فردا بهش بچسبونه (178793)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۸:۰۹
خوب شد فهمیدی نکنه تا حالا به فکر جلیلی بودی! (178842)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۲۳:۳۹
دکتر بایددرمورد حصر میر حسین وکروبی هم چیزی میگفت ما همه منتظر بودیم اگه این دو عزیز تو این صد روز ازاد میشدن کاری کرده بود کارستان. (178695)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۱:۵۱
لازم نبود. تک تک صحبت های آقای روحانی من رو یاد میرحسین انداخت فکر کنم صحبت های ایشون کپی برابر اصل صحبت ها و نظریات میرمان بود (178805)
bahar
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۲:۵۴
دوست عزیزم اطمینان داشته باش که ما هرچقدر خواهان ازادی این عزیزان باشیم به اندازه ی خود دکتر خواهان ازادیشان نیستیم... (178817)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۳:۰۵
گفت که! کلید ما درهای بسته بسیاری را باز خواهد کرد،(نقل به مضمون) (179022)
fatemeh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۲۳:۴۴
روحانی تا صبح هم حرف می زد آدم خسته نمی شد. کلام و سیمای رئیس جمهور اقناع کننده، آرامش بخش و امید آفرین بود. درست بر عکس کلام و سیمای احمدی نژاد. (178699)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۸:۳۰
باهات موافقم فتانه روحانی دست پرورده آیت الله هاشمی هست که به اسرائیل فحش نداد میگویدفقط گفتاسرائیل کوچک ترازآن است که میگوید
چندسال دردولت خاتمی دبیر شورای امنیت بوده از ظرافت خاتمی هم بهره برده (178852)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۲۳:۴۴
خوب بود! میدونم می خواستی در مورد رفع حصر میر هم صحبت کنی اما به ایما و اشاره بسنده کردی! البته بخاطر مصالح مردم.آخه جر زنها فحاشی می کردن و...
در کل مچکریم (178701)
یاس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۰:۰۴
آره واقعا نمیشد حرف زد وگرنه ... !

اون قسمت که در مورد کشورهای عربی به خوبی بحث رو عوض کرد هم عالی بود ... یا اون قسمت که مجری پرسید شما اول زنگ زدین به کامرون یا اونا زنگ زدن؟

بابا بعضی ها چقدر بی تدبیر هستن به قول جناب دکتر روحانی !

شادی و رفاه و آرامش مردم مهمه
یا اینکه کی اول زنگ زده ؟؟؟ (178727)
آباندخت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۲۳:۴۹
واقعا لذت بردم ایشالا که همنطور بشه
ببخشید اما اینجا که گفت من سپیده را میبینم ناخداگاه منو خندوند:D (178708)
فرشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۲۳:۵۱
خدایی نگاه دکتر روحانی خیلی قشنگه. (178710)
محمد حیاتی.اصفهان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۲۳:۵۱
احسنت بر شیخ دیپلمات از این گزارش و سخنانی که از دل بر آمد و بر دل نشست.
روحانی هماره همراهیم تا صبح بالقریب. (178712)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۲۳:۵۳
هر خانه‌ای که باید باز شود، انشاءالله باز می شود. (178715)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۲۳:۵۵
جای تاسف دارد که هنوز کیهان و رسایی ها و قدوسی ها و علم الهدی و احمد خاتمی و غیره با اینکه خود را مقید و مسلمان و پیرو مولا علی می دانند و از این کارهای دولت قبل خبر دارند ولی ابراز نمی کنند که چه بر سر این کشور امده تازه تا جایی که می توانند با حرف هایشان چوب لای چرخ این دولت می گذارند (178719)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۱:۳۱
ولى خوب دكتر جوابشون روداد گفت اينا رومن نميفهمم هدف شون چيه !!!!!!!!!!!! ازرهبري همه بايد تمكين كنند (178795)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۸:۳۵
اونها که فقط میگویندمقاومت ما باعث شده این توافق انجام بگیره احمدی نژاد وجلیلی واقعا سکوت کرده اند آرمیتا فرزند شهید رفت به استقبال دکتر ظریف اما این م2نفر حاظر نشدند تبریک بگویند (178859)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۲۳:۵۵
محمود که آمار می گرفتی همه عمر
دیدی که چگونه آمار محمود گرفت؟!!!
تازه سندش هم موجوده D: (178720)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۰:۰۱
چرا در بخشی که رئیس جمهور عزیز از بورس صحبت فرمودند، بخشی که در مورد لغو تحریم های نفتی و پتروشیمی صحبت فرمودند و تاثیر مثبتی بر سهام این بخش داره رو این سایت حذف کردند؟!؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (178726)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۰:۰۶
تورو خدا اعصاب برا ما نذاشتن یکی یه سر به این سایت های چرت و پرت بزنه ببینه کامنت چی گذاشتن.. یازو نوشته من یک درصدم حرف های رئیس جمهورو باور ندارم تورم تو دولت ایشون بالا رفتهههههه!!!!!!! خدایااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا آخ من آخرش یک رضا خان میشم بعد میدونم چیکار کنم (178730)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۸:۳۷
حالا شما اعصاب خودت رو خرد نکن . ناراحت نشو بابا بزار بنویسن بزار خودشونو بیرون بریزن فقط حیف که از زندانیان سیاسی چیزی نگفت . اصلا همه یادشون رفته که بچه های ما هنوز که هنوزه تو زندانن و .... خدا کنه که حافظه تاریخی همه خوب کار کنه... (178861)
Fatima
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۰:۰۰
والا من بهشون يجورايي حق ميدم.هر چند از سطحي نگري و اظهار نظر بدون تامل متنفرم و تفاوت بين اين دو دولت خيلي مشهوده اما اينقدر كه دروغ شنيديم انگار پيش فرضمون اين شده كه همه دروغ ميگن مگراينكه برعكسش ثابت بشه! (178894)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۳:۰۸
کوتاه بیا داش علی! چی بگن آخه ، گفتن حق برای اهل ناحق سخت است. (179024)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۰:۰۷
ما به مردان سیاست و کیاست ارادت داریم .مچکریم (178731)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۰:۲۷
اقای روحانی عزیز دوستت داریم انقدر نجیب وبا وقاری که جز این که بگویم ارامش اعصاب ملتی وبه حول وقوه الهی ایران را سرفراز خواهیم کرد دست به دست هم وگام به گام ان شاالله (178749)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۰:۳۶
واقعا زيبا بود، لذت بردم از تک تک کلماتش (178752)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۰:۴۰
واقعا کلام آقای روحانی بسیار تاثیر گذار است و بر قلب انسان مینشیند صداقت و پاک دامنی و راستگویی در وجود آقای روحانی موج میزند.دعوت روحانی به وحدت و یکی شدن و دوری از کینه توزی و بدخواهی پیامی است به کسانی که در روزهای اخیر بدنبال کینه توزی و اعدام و هیزم کشی و آتش افروزی هستند.روحانی نماینده انقلاب و جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش است. (178756)
حسین
United States
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۰:۴۶
روحانی متچکریم! خواستم یادآوری کنم رفع حصر و آزادی زندانیان بی گناه یکی از خواسته های به حق مردمی هست که به شما رای دادن. روحانی منتظریم... (178761)
بچه آبادان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۰:۴۷
لاكردارا لشكر كشى كرده بودن براى روحانى، سه نفرى اومده بودن.
براى محمود فقط حيدرى ميومد سوالاتش هم خو قبلاً لو رفته بود.
دم روحانى گرم!! با تسلط جواب داد. (178762)
جواد
United States
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۰:۵۰
قربونت برم روحانی (178765)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۱:۳۴
افرین بر روحانی (178797)
محمد دانشجو بندر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۱:۴۷
از طرز صجبت کردنش معلومه منطقی و از روی عقل حرف میزنه و رفاه ملت براش مهمه نه مثل بعصی ها که اصلا ایران و مات براشون مهم نیست (178802)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۱:۴۷
تک تک این صحبت ها رو من از یکی دیگه شنیدم که امیدوارم خودش این صحبت ها رو از تلوزیون بشنود .کسی که مقاومت کرد و مقاومت او باعث شد تا الان صحبت هاش تو رسانه میلی برای ایرانیان بازگو بشه (178804)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۴:۵۰
ممنون خیلی از ما هم یادمون نمی ره (179108)
mehrdad
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۴:۴۳
اگر کابینه‌های دولت نهم و دهم این برنامه را نگاه کردند خجالت نکشید که تو این 8سال چه بلایی سر من آوردند باید گفت... (178825)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۴:۴۶
به امید فردایی بهتر برای همه ایرانیان از جمله فرهنگیان و... (178826)
بلوچستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۷:۱۴
عشق من ایران من،روحانی دوستت دارم (178830)
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۸:۲۱
روحانی باز متشکریم (178848)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۸:۳۲
باحرفهای هاشمی وخاتمی گونه ات ستون احمدی نژادرا به لرزه درآوردی آفرین (178855)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۸:۳۹
احمدی نژاد در مصاحبه ی تلویزیونی برای پاسخ به روحانی:

یه سری مدارک اینجا هست که می خواستم به ملت ایران نشون بدم. آقای حیدری ! بگم ؟ بگم ؟ بگم ؟ بگم ؟ ...
این مدرکیه که آقای روحانی از دانشگاه گلاسکو گرفتن. این مدرک جعلیه ! مدارکش موجوده.
این پرونده همسر آقای روحانیه ! ایشون در یک سال چهار تا مدرک دکترا گرفتن !!!
وحیدری فقط کله تکون میده عین این خواننده های رپ غربی ! (178862)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۴:۵۱
خیر حیدری مثل گراز پخته که یک سیب گذاشتن تو دهنش می شینه و حرفی نمی زنه و فقط به افق خیره می شه (179110)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۸:۵۷
داشتم بال در میاوردم بعد مصاحبه لذت بردم خدایا شکر .جلوی جنگ سوریه رو گرفت با 5+1 ساخت .فکرشو بکن اگه جلیلی بود چی میشد الان داشتیم تو سنگر نامه مینوشتیم. (178869)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۹:۰۴
یعنی عاااالی بود .روحانی جان متشکریم.هاشمی و خاتمی و همه اونایی که زحمت کشیدید تا کشور از این ورطه فلاکت نجات پیدا کنه متشکریم دستشونو می بوسم.ما جایی ندارم بریم یعنی اصلانمیتونیم بریم دوست هم نداریم بریم اگه بریم میمیریم به همین بوی دود و تصویر مات دماوند هم عادت داریم پس باید همینجا رو درست کنیم. (178870)
یکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۹:۲۸
حرف آقای روحانی راجع به کنترل حساب ها ورود به زندگی شخصی مردم هست مثل اینه که ما با دزدها تو جامعه کاری نداشته باشیم و اجازه نداریم دزدی یا قاتلی یا تبهکاری رو وارد زندگی خصوصیش بشیم... من از انگلیس به سمت ایران میامدم و مقداری خرید داشتم و مبلغی هم در کارت اعتباری من بود در فرودگاه و هنگام ترک خاک انگلستان مبلغ مانده کارت اعتباری و مالیاتهای جنس های خریداری شده را به من برگرداندند به این نمیگن ورود به حریم خصوصی به این میگن عدالت اجتماعی و حق اشخاص را نخوردن به این میگن اسلام..
دیشب روحانی میگفت واردات ما در دولت قبل زیاد بوده و تولید داخلی تضعیف میشده.. یه صنعت رو مثال میزنم (خودروسازی) واردات خودروهای لوکس ممنوع شد تعرفه های واردات خودرو بیشتر شد پس جلوی واردات بمنظور کمک به تولید داخلی گرفته می شد.. مردم همه بی سواد و امی نیستند آقای روحانی میفهمند شما داری چی میگی
آقای روحانی یعنی توافق کردید خیلی کار شاقی کردید؟ این کاری بود که احمدی نژاد می خواست تو آمریکا انجام بده و نگذاشتید... شما اگه میخواید کار بکنید اون تفکر نظام سرمایه داری رو بریزید دور و مشکلات اساسی مثل رانت خواری، رشوه خواری عدم کنترل و نظارت بر دارایی ها را مرتفع کنید (178879)
مجید از قم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۰:۳۶
روحانی مچکریم (178909)
Mostafa
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۰:۵۸
انصافاً فکر نکنم کسی باشه که از این گزارش لذت نبرده باشه (178924)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۱:۰۴
روحانی و کابینه اش ما را به یاد سید عزیزمان خاتمی می اندازد خدا همه کسانی که برای اعتلای نام ایران و عزت وطن و دینمان تلاش می کند موفق بدارد (178926)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۱:۲۵
روحانی متشکریم!!!!!!!!!!!!!!!! (178947)
هرکی
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۱:۲۸
میدونید حسرت چی رو میخورم . که چرا مملکت دست اینا افتاد . (178951)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۱:۳۰
مسئولین دولت قبلی را محاکمه کنید (178953)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۲:۵۹
مجریا اصلا حرفه ای نبودن انگار اومده بودن برنامه صبح بخیر ایران اون آقای شهیدی فر هم که کلا یادش رفته بود جلوی رئیس جمهور مملکت نشسته با اون ادا و اطوارا و پوزخنداش واقعا بی ادبی خودش رو نشون داد. و من واقعا متاسفم که این مجریا انتخاب شده بودن امیدوارم تو گزارش های بعدی رئیس جمهور مجریا کسای دیگه ای باشن. اما روحانی عزیز مثل همیشه عالی بود و باعث شد یه بار دیگه به انتخابم افتخار کنم. فقط یه گلگی از این دارم که حرفی در مورد رفع حصر نزذن که با توجه به موقعیت بهشون حق میدم به امید اینکه همه وعده هاشون عملی بشه (179017)
مشتی ماشالا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۳:۴۶
به امید روزی که استعمار پنهان و استثمار آشکار چینی ها از این مملکت برچیده شو (179063)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۴:۰۷
خدایا انتخابات 92 ایران را از بدبختی نجات داد. وای خدایا اگه جلیلی میشد ؟ حتی فکرش را هم نمی تونم بکنم. (179084)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۴:۳۷
من همش رفته بودم تو فکر که یه ادمی تو این سن و سال چجوری این همه اعداد و ارقامو حفظ کرده و داره جلوی دوریین با تسلط می گه بعدش خدا رو شکر کردم که این ادم رییس جمهور با شخصیت و با هوش منه (179095)
fatima
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۴:۵۵
نـوش دارويي و بعد از مرگ سهراب آمدي بي وفا اين زودتر مي خواستي حالا چرا ؟ (179113)