به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۲۶ ساعت ۱۷:۵۸
کد مطلب : ۲۲۷۷۵۲
کابینه فقط ظرفیت یک تغییر را در خود دارد

خطر سقوط، دولت روحانی را تهدید می‌کند

خطر سقوط، دولت روحانی را  تهدید می‌کند
گروه سیاسی: در حالیکه دولت این روز‌ها با مشکلات ریز و درشتی دست و پنجه نرم می‌کند، مجلس نیز همراهی چندانی با دولت ندارد، به طوریکه مدرس خیابانی وزیر پیشنهادی صمت از مجلس رای اعتماد نگرفت و از سوی دیگر نمایندگان به دنبال استیضاح زنکنه وزیر نفت هستند، باید دید روابط مجلس و دولت به چه سمت و سویی خواهد رفت.
به گزارش فرارو، دولت حسن روحانی سال آخر خود را می‌گذراند. شرایط دولت به گونه‌ای است که اگر دو وزیر از دولت کنار گذاشته شود، روحانی باید کابینه جدید تشکیل و برای رای اعتماد به مجلس معرفی کند. در واقع کابینه فقط ظرفیت یک تغییر را در خود دارد.
به این ترتیب خطر سقوط، دولت روحانی را در سال آخر فعالیتش به شدت تهدید می‌کند. مشخص نیست نمایندگان استیضاح کننده وزیر نفت به این نکته توجه دارند یا خیر. به نظر نمی‌رسد سقوط دولت در شرایط کنونی به سود کشور باشد. از طرف دیگر نمایندگان یک ماه پیش به دنبال سوال و حتی استیضاح رییس جمهور بودند، اما با تاکید رهبری بر ادامه کار دولت و همکاری قوا، باعث شد طرح استیضاح کاملا از دستور کار خارج شود و طرح سوال نیز به حاشیه برود.شرایط کشور به گونه‌ای است که کارشناسان و ناظران معتقدند که هر گونه حاشیه سازی به ضرر مملکت است و باید گروه‌های سیاسی و قوای سه گانه هر طور شده با یکدیگر همکاری کنند تا یکسال آینده دولت نیز سپری شود. با این حال به نظر می‌رسد این مسئله برای برخی نمایندگان مجلس قابل درک نیست و دنبال هر فرصتی برای فعالیت علیه دولت هستند، ناظران می‌گویند این نمایندگان، چون ایده و طرحی برای بررسی ندارند دنبال استیضاح وزرا و حمله به دولت هستند تا کارنامه ای برای خود دست و پا کنند. اما بعید به نظر می‌رسد این فعایت‌ها به نتیجه‌ای برسد و احتمالا استیضاح وزیر نفت هم به سرنوشت طرح استیضاح و سوال از رییس جمهور منتهی می‌شود و هیاهوی برخی نمایندگان بازی تکراری و برای هیچ است. عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب  با اشاره به اینکه فشار به دولت تا زمانیکه بحران ایجاد نشود از سوی مجلس ادامه دارد، گفت: در مورد عدم رای اعتماد مجلس به مدرس خیابانی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت، باید گفت، این مسئله نیز چندان برای خود دولت اهمیت نداشت، چرا که رئیس جمهوری در مجلس حضور نداشت تا از وزیر پیشنهادی خود دفاع کند و جهانگیری نیز روزه سکوت گرفته بود، در چنین شرایطی می‌شد حدس زد که مجلس به مدرس خیابانی رای نخواهد داد.وی افزود: مجوز فشار به دولت از طرف نهاد‌هایی که از بیرون مجلس را مدیریت می‌کنند، صادر شده، اما این مسئله کنترل شده خواهد بود تا ایجاد بحران نکند، از سویی برای انتخاب وزیر پیشنهادی صمت نیز در دولت اختلاف نظر وجود داشته که آن‌ها هیج رایزنی از قبل برای رای آوری مدرس خیابانی انجام ندادند، همچنین استنباط روحانی نیز این است که برای گرفتن رای اعتماد نباید با نمایندگان تعامل کرد، حال او باید یک سرپرست دیگر را برای وزارت صمت معرفی کند، اما این بار به نظر می‌رسد مجلسیان چاره‌ای جزء دادن رای اعتماد ندارند.
ناصری اضافه کرد: بنابراین می‌توان گفت، این بار کار وزیر پیشنهادی دولت راحت است، از سویی می‌توان این طور به این قضیه نگاه کرد که روحانی از مدرس خیابانی به عنوان ضربه گیر استفاده کرده تا بتواند بدون هیج مشکلی رای اعتماد وزیر دلخواه خود را بگیرد، با قربانی کردن مدرس خیابانی، حال باید دید رئیس جمهوری چه کسی را برای تصدی گری وزارت صمت معرفی خواهد کرد، زیرا که مجلس نمی‌تواند دوباره به وزیر پیشنهادی رای ندهد در چنین صورتی آن موقع امکان بروز بحران روابط بین مجلس و دولت وجود دارد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین با اشاره به جمع آوری امضا برای استیضاح زنگنه وزیر نفت از سوی نمایندگان مجلس، اظهار داشت: به احتمال زیاد نمایندگان بتوانند استیضاح زنگنه را اعلام وصول کرده و جلسه استیضاح را برگزار کنند، اما به طور قطع با توجه به شرایطی که وجود دارد، روحانی در مجلس حاضر می‌شود و از زنگنه دفاع خواهد کرد، بنابراین نمایندگان دوباره مجبور خواهند بود که به زنگنه رای اعتماد بدهند.وی ادامه داد: جریان اصولگرا به طور کلی در این یک سال باقیمانده تا انتخابات سال ۱۴۰۰ سعی خواهند کرد که به دولت گیر بدهند و تمام وضعیت بد اقتصادی که کشور گرفتار آن است را به گردن روحانی و دولتش بیاندازند، بنابراین برای رسیدن به چنین هدفی از هیچ اقدامی فروگذار نخواهند کرد، از سویی آن‌ها در ابتدا به دنبال سوال از خود روحانی و همچنین استیضاح او بودند که با توجه به شرایط موجود چنین اجازه‌ای به آن‌ها داده نشد. جلال جلالی زاده عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت  با اشاره به اینکه قطعا اقدام مجلس در عدم رای به وزیر پیشنهادی صمت کارشناسی نشده بود، اظهار داشت: با توجه به اینکه در چند وقتی که مجلس یازدهم تشکیل شده، شاهد تقابل بهارستان با دولت بودیم، بنابراین‌عدم رای به مدرس خیابانی خیلی دور از ذهن نبود، حال باید دید که دولت چه کسی را به عنوان وزیر پیشنهادی دوباره معرفی خواهد کرد.
وی افزود: با این کارشکنی‌هایی که مجلس در کار دولت انجام می‌دهد به طور قطع عواقب خوبی در پی ندارد و باعث تضعیف دولت خواهد شد، این در حالیست که اگر دولت نتواند به خوبی از عهده کار‌های خود برآید، آن زمان است که کشور شرایط خوبی را تجربه نخواهد کرد، اگر دولت متزلزل شود، این موضوع تنها مربوط به دولت و ریاست جمهوری نخواهد بود، بلکه در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز این امکان وجود دارد که کار‌هایی که باید برای معیشت مردم انجام، بر روی زمین بماند.جلالی زاده گفت: دولت باید هرچه زودتر وزیر پیشنهادی صمت را دوباره معرفی کند، از سوی دیگر اگر دولت بخواهد هر کدام از وزرای دولت را استیضاح کند، ممکن است دولت از حد نصاب بیفتد که در چنین صورتی کشور وارد یک بحران جدی خواهد شد، این مسئله خواست بسیاری از نمایندگان تندور مجلس است که قصد زمین زدن دولت را دارند، اما به نظر می‌رشد ارکان نظام چنین اجازه‌ای را به مجلسیان نخواهند داد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: دولت این روز‌ها به هیچ عنوان روز‌های خوبی را پشت سر نمی‌گذارد، از یک طرف با عملکرد ضعیف و عدم انجام وعده‌های داده شده، تمام ظرفیت‌های اجتماعی خود را از دست داده و از طرف دیگر با تحریم‌های ظالمانه آمریکا دولت قادر نیست که گره از مشکلات اقتصادی باز کند، حال به نظر می‌رسد تا پایان دوره اش دولت با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم خواهد کرد.


 
برچسب ها: دولت روحانی