به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ساعت ۰۲:۳۴
کد مطلب : ۲۲۷۸۱

10 فیلم برتر سال به انتخاب کایه دو سینما

گروه فرهنگ وهنر: مجله فرانسوی کایه دو سینما در فاصله حدود یک ماه به پایان سال جاری میلادی 10 فیلم برتر سال را انتخاب کرد.
10 فیلم برتر سال به انتخاب کایه دو سینما
در حالی که فصل جوایز سینمایی حدود یک هفته دیگر با معرفی برندگان حلقه منتقدان فیلم نیویورک به طور غیر رسمی آغاز می‌شود، خارج از آمریکای شمالی نویسندگان و منتقدان مجله معتبر کایه دو سینما بهترین‌های سال 2013 را برگزیدند. فهرست 10 فیلم برتر سال از نگاه کایه دو سینما شامل چند فیلم شناخته‌شده مانند «لینکلن» استیون اسپیلبرگ (که احتمالا به خاطر اکران دیرتر در خارج از آمریکای شمالی به فهرست راه پیدا کرده)، درام فضایی «جاذبه» با بازی ساندرا بولاک و جرج کلونی و فیلم جنجالی «آبی گرم‌ترین رنگ است» (برنده نخل طلای جشنواره کن امسال) است. در همین حال تریلر تحسین‌شده «غریبه کنار دریاچه» که در بخش نوعی نگاه جشنواره کن جایزه بهترین کارگردانی را برد در فهرست کایه دو سینما حضور دارد؛ همین طور فیلم‌های محبوب جشنواره‌های سینمایی مانند «نشانی از گناه» جیا ژانکه که در جشنواره کن جایزه بهترین فیلمنامه را برد و «La Jalousie» فیلیپ گارل که در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز رقابت کرد.

کمدی مستقل «Spring Breakers» به کارگردانی هارمونی کورین نیز در فهرست کایه دو سینما هست. این فیلم با بازی جیمز فرانکو، سلنا گومز، ونسا هاجنز و اشلی بنسن، درباره چهار دختر دانشجو است که برای جور کردن هزینه تعطیلی ترم بهار دانشگاه از یک رستوران دزدی می‌کنند، اما بازداشت می‌شوند و به زندان می‌افتند. آن‌ها با ضمانت یک قاچاقچی مواد مخدر و اسلحه آزاد می‌شوند و این شروع ماجراهای تازه است. فیلم‌های کوچک مانند «هائه‌وون دختر هیچکس» ساخته هونگ سانگ-سو کارگردان کره‌ای که پارسال در بخش مسابقه جشنواره برلین حضور داشت همین طور «تو و شب» به کارگردانی یان گونزالس و «La Bataille de Solferino» ساخته ژوستین تریت، فهرست کایه دو سینما را کامل می‌کنند. فهرست 10 فیلم برتر سال 2013 به انتخاب کایه دو سینما به شرح زیر است:

1- «غریبه کنار دریاچه» (Stranger By the Lake)، آلن ژیرودی
2- «Spring Breakers»، هارمونی کورین
3- «آبی گرم‌ترین رنگ است» (Blue is the Warmest Color)، عبد‌اللطیف کشیش
4- «جاذبه» (Gravity)، آلفونسو کوارون
5- «نشانی از گناه» (A Touch of Sin)، جیا ژانکه
6- «لینکلن» (Lincoln)، استیون اسپیلبرگ
7- «La Jalousie»، فیلیپ گارل
8- «هائه‌وون دختر هیچکس» (Nobody's Daughter Haewon)، هونگ سانگ-سو
9- «تو و شب» (You and the Night)، یان گونزالس
10- «La Bataille de Solferino»، ژوستین تریت