به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۲۸ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب : ۲۲۷۹۸۵

رمان‌هایی ‌که نباید از آن‌ها ترسید

رمان‌هایی ‌که نباید از آن‌ها ترسید
گروه فرهنگی: منصور یاقوتی می‌گوید: رمان‌ عامه‌پسند تا جایی که خواننده را به ادبیات عادت بدهد، تاثیرگذار است و عملکرد مثبتی دارد؛ نباید ترسید که این ادبیات روی مخاطب تاثیر منفی بگذارد.این نویسنده  درباره رمان عامه‌پسند، اظهار کرد: رمان عامه‌پسند بخشی از ژانر رمان است که در همه جای دنیا علاقه‌مندان خود را دارد. طیفی از خوانندگان این کتاب‌ها، کسانی هستند که هنوز با ادبیات آشنا نشده‌اند و طیف دیگر به این نوع رمان خیلی علاقه‌مند هستند.او سپس گفت: ادبیات عامه‌پسند در حوزه رمان عملکرد مثبت دارد و آن این است که خواننده‌ها به ویژه خواننده‌های جوان را به سمت مطالعه سوق می‌دهد و وادارشان می‌کند کتاب بخوانند.یاقوتی در ادامه بیان کرد: خود ما از این رمان‌ها شروع کردیم. من از ۱۴سالگی شروع به خواندن رمان‌هایی از این دست کردم؛ نخستین کتابی که خواندم «امیر ارسلان» بود، «چهل طوطی» و  «رستم‌نامه» هم از دیگر کتاب‌های عامه بود. ‌در مرحله بعد کتاب‌های پلیسی بود که تازه وارد ایران شده بود. ما هم نویسنده‌هایی داشتیم که خودشان می‌نوشتند و بخشی را هم ترجمه می‌کردند. همچنین آن زمان داستان‌هایی به صورت پاورقی منتشر می‌شد که خیلی جذاب و پرکشش بود و خواننده را وادار می‌کرد این داستان‌ها را دنبال کند؛ «ده نفر قزلباش» و «زندگی کوروش» از این جمله بودند. آن زمان نویسنده‌هایی چون حسینقلی مستعان، جواد فاضل و محمد حجازی پرکار بودند و خواننده بسیاری داشتند. 
 
او با تاکید بر این‌که ادبیات عامه‌پسند نمی‌تواند برای همیشه ماندگار و موثر باشد، خاطرنشان کرد:  زمانی که خواننده با آثار جدی آشنا شود، ژانر عامه‌پسند را کنار می‌زند و دیگر رغبت نمی‌کند این آثار را بخواند و به‌نظرش سست و مبتذل می‌آید. البته در این بین عده‌ای هستند که همیشه می‌خواهند این نوع رمان را بخوانند و به این سطح از ذوق ادبی قناعت می‌کنند و پیش نمی‌روند. رمان‌های عامه‌پسند همیشه تعدادی خواننده دارند اما رمان‌هایی نیستند که تاثیر جدی‌ای بر تفکر و زندگی خواننده بگذارند، زیرا چیزی ندارند و فقط به لحاظ تکنیک نویسندگی فراز و فرود بسیاری دارند و  خواننده را کنجکاو می‌کنند تا داستان را پیش ببرد، اما چیزی به خواننده نمی‌دهند و باعث ارتقای ذهن او نمی‌شوند و زمانی هم که خواننده با ادبیات جدی آشنا شود، آن‌ها را کنار می‌زند.
یاقوتی همچنین درباره موضع و نگاهی که نسبت به این کتاب‌ها وجود دارد، بیان کرد: نباید با هر پدیده‌ای به شکل افراطی  برخورد کرد و از طرف دیگر نباید مطلق‌نگر باشیم. مطلق‌نگری در هر زمینه‌ای باعث می‌شود تحلیل همه‌جانبه وجود نداشته باشد. همان‌طور که گفتم رمان عامه‌پسند تا مقطعی می‌تواند برای خواننده جذاب باشد و بعد از مدتی خود خواننده آن را کنار می‌زند. نباید ترسید که این نوع ادبیات تاثیر منفی‌ای روی خواننده بگذارد. البته الان چیزهای زیادی  وجود دارد که بیش از رمان عامه‌پسند بر نسل جوان تاثیر مخرب می‌گذارد. کتاب تاثیر چندانی بر مخاطب نمی‌گذارد.
برچسب ها: رمان کتاب