به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۲۸ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۲۲۸۰۷۴

بیماری زونا چیست و چگونه منتقل می شود؟

بیماری زونا چیست و چگونه منتقل می شود؟
گروه علمی: ویروس واریسلا زوستر، عامل آبله مرغان، باعث زونا می‌شود و زمانی که فرد مبتلا به آبله مرغان می‌شود، پس از بهبودی این ویروس در بافت عصبی در نزدیکی نخاع و مغز فرد به صورت غیرفعال باقی می‌ماند، اما ممکن است چند سال بعد به عنوان زونا فعال شود.در حالی که زونا تهدید کننده زندگی نیست، می‌تواند بسیار دردناک باشد. واکسن‌ها می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به زونا کمک کنند، در حالی که درمان اولیه می‌تواند به کاهش عفونت‌های ناشی از زونا و کاهش عوارض آن کمک کند.

علائم زونا
علائم و نشانه‌های زونا معمولا تنها بخش کوچکی از یک طرف بدن فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، این علائم و نشانه‌ها عبارتند از:
درد، سوزش، بی حسی یا مور مور شدن
حساسیت به لمس
ضایعه‌ای قرمز که چند روز پس از درد شروع می‌شود.
تاول‌های حاوی مایع که پاره شده و به صورت دلمه بسته در می‌آید.
خارش
بعضی افراد نیز علائم زیر را تجربه می‌کنند:
تب
سردرد
حساسیت به نور
خستگی
قابل ذکر است، درد معمولا اولین نشانه‌ی زونا است و برای برخی می‌تواند شدید باشد و برخی دیگر درد را بدون هر گونه ضایعه‌ای تجربه می‌کنند، با توجه به این که کدام مناطق در زونا درگیر شوند، ممکن است با علائم مشکلاتی نظیر بیماری‌های قلبی، ریوی یا کلیوی اشتباه گرفته شود. ضایعات زونا به طور شایع به صورت تاول‌های خطی در سمت چپ یا راست تنه ایجاد می‌شوند و گاهی اوقات این ضایعات در اطراف یک چشم یا یک سمت از گردن یا صورت رخ می‌دهند.

آیا زونا واگیردار است؟
برخلاف تصور عموم که فکر می‌کنند اگر فردی در کودکی بیماری آبله مرغان بگیرد در بزرگسالی زونا نمی‌گیرد، دقیقاً این بیماری برعکس عمل می‌کند، یعنی ابتلا به بیماری در سنین پایین عاملی است در جهت بروز زونا در سنین بزرگسالی؛ بدین ترتیب احتمال ابتلای کودک شما به این بیماری وجود ندارد. در کل این بیماری در افرادی که سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف شده و بیشتر در افراد میانسال بروز می‌کند، پس اصلاً نگران مبتلا شدن کودک خود نباشید.درصد ابتلا به بیماری زونا در افراد بزرگسالی که در کودکی آبله مرغان نگرفته‌اند بسیار کم است مگر اینکه آبله مرغان در کودکی به حدی ضعیف بوده باشد که والدین اصلاً متوجه آن نشده باشند.درصد ابتلا به بیماری زونا در افراد بزرگسالی که در کودکی آبله مرغان نگرفته‌اند بسیار کم است مگر اینکه آبله مرغان در کودکی به حدی ضعیف بوده باشد که والدین اصلاً متوجه آن نشده باشند.
 
برچسب ها: بیماری زونا