به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹

تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۰۱ ساعت ۱۱:۵۴

بارش باران در سیاره مریخ

گروه علمی: یکی از مهمترین و جدی‌ترین برنامه‌های ناسا به‌ویژه در سال‌های اخیر تحقیق درباره سیاره مریخ برای کشف نشانه‌هایی از حیات و امکان زندگی در این سیاره بوده است به همین منظور این سازمان کاوشگر پیچیده و پیشرفته‌ای را برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به فضا پرتاب کرده است؛و حالا در تازه‌ترین کشفیات ناسا درباره سیاره سرخ، دانشمندان نشانه‌هایی از وجود خاک مرطوب که حاکی از بارش باران در این سیاره است، مشاهده کرده‌اند. به گفته نجوم شناسان این یافته‌ها احتمال وجود موجودات فرازمینی را قوت می‌بخشد.دانشمندان فضایی اکنون اطلاعات بیشتری درباره آب وهوای باستانی مریخ فاش کرده‌اند. به تحلیل محققان ناسا به نظر می‌رسد که ۳.۵ میلیارد سال قبل بستر‌های فراوانی از دریاچه و رودخانه از بارش باران و برف پر بوده است و بر اساس این تحقیق این برای نخستین بار است که دانشمندان میزان بارش در سراسر این سیاره را اندازه‌گیری می‌کنند.نکته جالب اینکه این یافته‌ها با پرتاب مریخ نورد ناسا به فضا متقارن شده است. کاوشگر مریخ ناسا در بهار سال آینده در یکی از بستر‌های دریاچه برای این تحقیق جدید و بسیار مهم فرود خواهد آمد. آب و هوا و وضعیت گذشته مریخ همچنان برای دانشمندان یک سوال بی‌جواب و مبهم است؛ اما به گفته دانشمندان و زمین شناسان اینکه ۳.۵ میلیارد سال پیش مریخ پوشیده از آب بوده است، مساله بسیار مهمی است که بررسی چگونگی امکان آن، سوالات بسیاری را درباره این سیاره پاسخ خواهد داد.یکی از دانشمندان در تشریح این یافته گفت: به نظر می‌رسد در آن زمان باران و برف کافی برای پر کردن چاله‌ها و دریاچه‌ها وجود داشته، اما حالا کاملا خشک است و ما در تلاشیم تا بدانیم چه میزان آب در آنجا وجود داشته و کجا رفته است.دانشمندان ذخایر عظیمی از آب یخ زده را در مریخ کشف کرده‌اند و معتقدند باید چیزی حدود ۴ تا ۱۵۹ متر باران در یک قسمت واحد ببارد تا دریاچه‌های مریخ پر شود.
به گفته یکی دیگر از دانشمندان، این تحقیق با طیف گسترده‌ای از برآورد‌ها می‌تواند مدل‌های آب و هوایی مریخ را بهبود بخشد و راهی است برای پر کردن این شکاف دانشی که در این مورد وجود دارد.مریخ نورد ناسا در اوایل سال آینده در دهانه Jezero که شامل یکی از بستر‌های دریاچه باز است، به مقصد خواهد رسید، این کاوشگر برای این منظور برنامه ریزی و طراحی شده است؛ به عبارتی داده‌های جمع آوری شده توسط دهانه می‌تواند برای تعیین میزان آب در مریخ و علائم وجود آن قابل توجه باشد.
برچسب ها: مریخ