به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۰۲ ساعت ۰۰:۱۳
کد مطلب : ۲۲۸۶۷۹

انفجار خشم معترضان عراقی از ترور فعالان مدنی

انفجار خشم معترضان عراقی از ترور فعالان مدنی
گروه بین الملل: قتل پنج فعال مدنی در عراق با اعتراض‌‌ مردم خشمگین در بصره، بغداد و ناصریه روبرو شد. معترضان دست به تخریب مقر برخی از احزاب در شهر ناصریه زدند. ۱۸ کشور در بیانیه‌ای مشترک ترور فعالان مدنی در عراق را محکوم کرده‌اند.
عراق در روزهای اخیر شاهد اوج‌گیری دوباره تظاهرات گسترده مردم در شهرهای مختلف است. اعتراض‌ها در واکنش به ترور و قتل فعالان مدنی در دو هفته اخیر است. پنج تن از فعالان مدنی عراقی ظرف این مدت از سوی مردان مسلح به قتل رسیده‌اند.
یکی از فعالان مدنی که به قتل رسیده است دکتر رهام یعقوب ۲۹ ساله بود که در موج اعتراضات ماه‌های گذشته از سازماندهندگان راهپیمایی‌های زنان بوده است.
 روزنامه میدل ایست به نقل از منابع عراقی نوشت سکوت مقامات عراق در رابطه با این ترورها و سرکوب تظاهرکنندگان آتش خشم آنها را بیش از پیش شعله‌ور ساخته است. بنا بر همین گزارش یکی از مقرها وابسته به حزب الدعوه به رهبری نوری المالکی است. میدل ایست هم‌چنین به نقل از منابع عربی نوشته است که تظاهرات‌کنندگان جاده ابراهیم الخلیل در مرکز ناصریه را با آتش زدن لاستیک مسدود کردند.
سفارت ۱۸ کشور از جمله استرالیا، بلژیک، بلغارستان، کانادا، کرواسی، چک، فنلاند، فرانسه، آلمان، مجارستان، ایتالیا، هلند، مجارستان، رومانی، اسپانیا، سوئد و بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای مشترک ترور فعالان مدنی در بغداد و بصره را محکوم کردند.در این بیانیه آمده است که فعالیت مدنی سنگ بنای حکومتی است که نماینده ملت باشد و به مطالبات مردم پاسخ گوید و باید از آن دفاع کرد. بیانیه ضمن محکوم کردن ترور فعالان مدنی، از دولت خواسته شده که در چارچوب قانون به سخت‌ترین حالت ممکن با عاملان این اقدامات برخورد کند.
امضاکنندگان بیانیه از تعهد نخست‌وزیر عراق برای پایان دادن به فرار عاملان این اقدامات از چنگ قانون استقبال کرده و تأکید کرده‌اند که از رویکرد دولت برای بسط سلطه حکومت و مهار گروه‌های مسلح حمایت می‌کنند.فعالان مدنی که در شهرهای مختلف عراق ترور شده‌اند حضوری فعال در تظاهرات علیه فساد، ناکارآمدی و نفوذ کشورهای خارجی،  در این کشور داشته‌اند. یکی از آنها رهام یعقوب ۲۹ ساله و از فعالان جنبش زنان در شهر بصره بود. او هم‌زمان با سفر مصطفی کاظمی به واشنگتن در اتومبیل خود در بصره به دست افراد مسلح به قتل رسیده است.
وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این حوادث با صدور بیانیه‌ای رسمی خشم خود را از کشته شدن فعالان جامعه مدنی در عراق و حمله به تظاهرکنندگان در بغداد و بصره اعلام کرد.
مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا،  از دولت عراق خواست برای برخورد با "شبه‌نظامیان و قانون‌شکنان و باندهای تبهکاری که به مردم عراق حمله می‌کنند" دست به اقدامات فوری بزند.نخست‌وزیر عراق در واکنش به این ترور در حساب توییتری خود نوشت که رئیس پلیس بصره و تعدادی از مدیران امنیتی را برکنار کرده است. مصطفی الکاظمی هم‌چنین گفته است که دولتش حاضر به "تبانی با قاتلان یا تسلیم شدن به تهدیدهای آنان" نیست. او تاکید کرد هرچه لازم باشد انجام خواهد شد تا امنیت جامعه حفظ شود. این سومین ترور در شهر بصره ظرف روزهای اخیر است.


 
برچسب ها: عراق معترضان