کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نتانیاهو: در آینده نزدیک توافق های صلح بیشتری امضا می‌کنیم

تلاش برای كاهش نقش ایران درخاورمیانه

3 شهريور 1399 ساعت 17:59


گروه بین الملل: نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که کشورهای دیگری در منطقه هم پا جای پای امارات خواهندگذاشت و توافق های سازش جدیدی به زودی با اسرائیل امضا خواهد شد.
 بنیامین نتانیاهو، به تصویری که اخیرا در حمایت از عادی سازی روابط میان تل آویو و ابوظبی در پایگاه های اجتماعی منتشر شد، اشاره کرد و گفت: از دیدن تصویر دختر بچه ای در قلب امارات که پیراهنی با تصویر پرچم های اسرائیل و امارات به تن دارد، متاثر شدم . ما از "موضع قدرت" صلح برقرار کردیم؛ قدرت اقتصادی و نظامی و این صلح به نفع همه شهروندان است.
نخست وزیر اسرائیل اشاره کرد که ابوظبی درصدد اجرای برخی پروژه ها در اسرائیل است. ما در روزهایی "تاریخی " قرار داریم و توافق صلح با امارات عصر جدیدی از صلح را در خاورمیانه آغاز می‌کند. این اظهارات در حالی مطرح شد كه  وزیر امور خارجه آمریکا در ارتباط با تلاش‌های آمریکا در زمینه نزدیکی بیشتر اسرائیل به کشورهای عربی، راهی خاورمیانه شده است. نخستین ایستگاه او بیت‌المقدس بود. ایران یکی از محورهای مذاکرات او با نتانیاهو اعلام شده است.هدف از این سفر حمایت از طرح صلح خاورمیانه دونالد ترامپ و نزدیکی اسرائیل با کشورهای عربی اعلام شده است.به توافق‌نامه صلح و همکاری بین اسرائیل و امارات متحده عربی به‌مثابه یک "پیروزی" برای ترامپ در سیاست خارجی نگریسته می‌شود. گفته می‌شود، پس از شکست ترامپ در دست‌یابی به توافق با کره شمالی و ایران، او در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری آمریکا، نیاز به یک موفقیت در عرصه دیپلماسی خارجی داشته است.
امارات متحده عربی پس از مصر و اردن، سومین کشور عربی است که با اسرائیل توافق‌نامه صلح و همکاری امضا کرده است. اکنون پمپئو با ماموریت گسترش مناسبات اسرائیل با دیگر کشورهای عربی راهی خاورمیانه شده است.توافق‌نامه صلح اسرائیل و امارات متحده عربی زمانی ممکن شد که اسرائیل از برنامه اعلام الحاق مناطق تصرف‌شده کرانه باختری رود اردن به خاک خود چشم‌پوشی کرد.پمپئو پس از دیدار با مقامات اسرائیل، برای ادامه تلاش‌های دیپلماتیک خود راهی سودان و بحرین خواهد شد. احتمال سفر به یک کشور دیگر خاورمیانه نیز از سوی وزارت امور خارجه آمریکا منتفی اعلام نشده است.پمپئو در سفر خاورمیانه‌‌‌ای خود بر آن است تا مناسبات اسرائیل و سودان را نیز بهبود بخشد. افزون بر این، آمریکا و اسرائيل بر آنند تا از نقش ایران در بحران خاورمیانه بکاهند.مایک پمپئو در شرایطی وارد خاک اسرائیل می‌شود که نیروی هوایی این کشور بامداد دوشنبه اقدام به بمباران مناطقی در نوار غزه کرده است. ارتش اسرائیل حملات هوایی  را واکنشی به رها کردن بالن‌های آتش‌زا توسط نیروهای نزدیک به حماس اعلام کرده است.نیروی هوایی اسرائیل در همین ارتباط مواضع نظامی حماس و از جمله مراکز زیرزمینی این سازمان را هدف حمله خود قرار داده است.طی روزهای گذشته دست‌کم ۱۲ موشک به سوی خاک اسرائیل پرتاب شده است. از این حمله موشکی به عنوان بزرگترین حمله موشکی ماه‌های اخیر یاد شده است. اسرائیل اعلام کرده است که موفق به خنثی کردن ۹ موشک  شده است.از زمان قدرت‌گیری حماس در نوار غزه از سال ۲۰۰۷ میلادی به این سو، سه جنگ بین نیروهای اسرائیلی و حماس روی داده است. در این ۱۳ سال بارها درگیری‌های محدودی نیز بین نیروهای حماس و اسرائیل اتفاق افتاده است.


 


کد مطلب: 229018

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/229018/تلاش-كاهش-نقش-ایران-درخاورمیانه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir