به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۵:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۰۳ ساعت ۱۸:۳۲
کد مطلب : ۲۲۹۰۳۰

آشنایی با ۱۰ ماده‌ غذایی مفید برای رفع گلودرد

آشنایی با ۱۰ ماده‌ غذایی مفید برای رفع گلودرد
گروه علمی: گلودرد مشکل اختصاصی فصل سرد نیست. امکان دارد در هر فصلی از سال علائم یک بیماری عفونی ویروسی اعم از علائم سرماخوردگی، گریپ و مونونوکلئوز باعث بروز گلودرد شود. مونونوکلئوز یک بیماری عفونی ویروسی است که دستگاه تنفس و لنفاوی و کبد را درگیر کرده و خود را با تب بالا، گلودرد شدید، ضعف و غیره نشان می‌دهد.علاوه بر این، گلودرد می‌تواند در نتیجه‌ی یک عفونت باکتریایی باشد.این مشکل گاهی در نتیجه‌ی مصرف دخانیات، تنفس از راه دهان در حین خواب، تنفس هوای آلوده و هر نوع آلاینده‌ی دیگر بروز می کند.
در این مطلب 10 ماده‌ی غذایی مفید را عنوان می‌کنیم که گلودرد ناشی از هر یک از عوامل اشاره شده را بهبود می‌دهد. لطفاً با ما همراه باشید.

موز
موز حاوی ترکیبات مغذی متعددی مانند ویتامین B6، پتاسیم و ویتامین C است. این میوه‌ی خندان یک ماده‌ی غذایی مناسب و نرم‌کننده برای گلو محسوب می‌شود چون فاقد اسید است و مهم‌تر اینکه نرم بوده و به راحتی بلعیده می‌شود. زمانی که به هر دلیلی دچار گلودرد می‌شوید موز بیشتری میل کنید.

عسل و لیموترش همیشگی
یکی از درمان‌های فوق‌العاده‌ای که دستور آن از مادربزرگ‌هایمان به ارث رسیده است استفاده از ترکیب عسل و لیموترش است. این ترکیب مقید برای تسکین گلودرد معجزه و با عفونتی که باعث بروز علائم آزاردهنده‌ای مانند سرفه و احتقان می‌شود مقابله می‌کند.برای آماده کردن این شربت فوق‌العاده کافی است دو قاشق آب لیموترش را با یک قاشق عسل مخلوط کنید. می‌توانید آن را با مقداری کمی آب گرم رقیق کرده و میل کنید.

چای زنجبیلی یا چای با عسل
یکی از روش‌های مناسب برای تسکین درد و التهاب گلو نوشیدن چای زنجبیلی یا چای با عسل است. چای زنجبیلی حاوی خواص ضدالتهاب فوق‌العاده‌ای است که باعث تسکین خارش و سوزش گلو می‌شود. عسل نیز یک ماده‌ی غذایی ضدباکتری قوی است که برای مقابله با هر نوع عفونت و تسکین گلودرد موثر است. اگر وقت تهیه کردن چای زنجبیلی ندارید کافی است به چایی‌تان یک تا دو قاشق عسل اضافه کرده و میل کنید.

بلغور جوی دوسر
بلغور جوی دوسر برای نرم شدن گلو بسیار موثر است. ترکیب این ماده‌ی غذایی با عسل یا موز تأثیر تسکین‌دهنده‌ی آن را بیشتر می‌کند. جوی دوسر حاوی فیبرهای محلول در آب است که به کاهش میزان کلسترول بد خون کمک زیادی می‌کند. این ماده‌ی غذایی همچنین منبع خوب پروتئین‌ها است که باعث تقویت بدن و ایجاد احساس سیری طولانی‌مدت می‌شود.

پاستای تهیه شده از گندم کامل
پاستاهای تهیه شده از گندم کامل (سبوس‌دار) مواد مغذی مناسبی مانند فیبرها، آهن، زینک و ویتامین‌های B1،B2،B3 و E را به بدن می‌رسانند. این مواد غذایی بسیار نرم بوده و به راحتی قابل مصرف هستند. در عین حال باعث تقویت سیستم ایمنی بدن  شده و به نابودی عفونت کمک می‌کنند. بهتر است پاستاها با سس کم‌چرب و به‌صورت گرم میل شوند.

هویج پخته‌شده
هویج حاوی ترکیبات مغذی مانند ویتامین A، C، K و فیبرها و پتاسیم می‌باشد. این ماده‌ی غذایی مفید سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و مصرف آن به‌صورت پخته شده برای مقابله با گلودرد موثر است.توجه داشته باشید که خوردن هویج خام می‌تواند باعث تحریک گلو و تشدید مشکل شود.

سوپ مرغ
سوپ مرغ یکی از قدیمی‌ترین غذاهای موجود برای تقویت سیستم ایمنی بدن، مقابله با عفونت‌های ویروسی و کاهش علائمی مانند گلودرد محسوب می‌شود. سوپ مرغ خواص ضدالتهابی دارد و مانع از این می‌شود که ویروس‌ها با غشاهای مخاطی تماس داشته باشند. توصیه می‌کنیم برای تهیه‌ی یک سوپ مغذی از هویج، پیاز و کرفس و سیر و .. استفاده کنید.

تخم‌مرغ آب پز
تخم مرغ یک ماده‌ی غذایی مفید و زودهضم است که پروتئین و مواد مغذی خوبی دارد. تخم‌مرغ آب پز یا سفیده‌ی تخم‌مرغ برای کاهش التهاب و تسکین گلودرد مفید است. البته به شرطی که در حین مصرف از ادویه استفاده نکنید.
مریم‌گلی
این گیاه قدرت درمانی بالایی دارد و از دوره‌ی باستان برای تسکین علائم گلودرد استفاده می‌شود. می‌توانید مریم گلی را به صورت چای مصرف کنید و یا آن را به ترکیبات سوپ اضافه کنید.

سیر و پیاز
سیر و پیاز دو ماده‌ی غذایی حاوی ترکیبات گوگردی بوده و تأثیر زیادی در دفع خلط دارند. در واقع این دو ماده‌ی غذایی مجاری تنفسی را تمیز می‌کنند. سیر و پیاز جزو آنتی‌بیوتیک‌های قوی و طبیعی محسوب می‌شوند و قادر هستند که با عفونت‌های ویروسی و باکتریایی مقابله ‌کنند و به این ترتیب می‌توانند با علائم گلودرد مقابله کنند.
برچسب ها: گلو درد