به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۰۴ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب : ۲۲۹۰۵۱

جزئیات درخواست بازیگران درباره انتقال «باران»

جزئیات درخواست بازیگران درباره انتقال «باران»
گروه جامعه: جمعي از بازيگران سينما با پويش نجات باران همراه شده‌اند كه در ميان آنها نام هديه تهراني، پرويز پرستويي، رضا كيانان، گوهر خيرانديش، هانيه توسلي، حامد كميلي، مونا فرجاد، فريبا آهنگ، فريبا نادري، پدرام شريفي، پانته‌آ پناهي‌ها، شبنم فرشادجو و ديگر بازيگران به چشم مي‌خورد.هديه تهراني كه پيش از اين از فعالان شاخص پويش «يوز تا ابد» بود، با انتشار چندين پست اينستاگرامي در صفحه رسمي خود نوشته است: «مصلحت باران از نگاه كارشناسان و متخصصان بين‌المللي مشخص است.» تهراني تاكيد كرده مسلم است كه باران بايد به يتيم‌خانه شامپانزه‌ها در خارج از ايران منتقل شود.باران پشت ميله‌هاي قفس باغ‌وحش ارم، تك‌و‌تنها چشم انتظار نتيجه فعاليت پويش‌هاي مردمي است كه خواستار انتقال او به يتيم‌خانه شامپانزه‌ها هستند. پيش از آنكه سازمان حفاظت از محيط‌زيست دستور انتقال باران به باغ‌وحش را بدهد، در مورد عواقب اين تصميم بارها از سوي دامپزشك سابق باغ‌وحش ارم گفت‌وگو و گزارش منتشر شده بود.با اين حال سازمان محيط‌زيست بدون درنظر گرفتن اين مطالبات مردمي دستور انتقال باران به باغ‌وحش ارم را صادر كرد. با اين حال انتقاد از اين عملكرد مسكوت نماند و حالا با ورود هنرمندان سينما جان تازه‌اي به خود گرفته است.اما باران كيست و چرا انتقال او به يتيم‌خانه شامپانزه‌ها ضرورت دارد؟ باران شامپانزه سه ساله‌اي است كه سال 1396 در باغ‌وحش ارم به دنيا آمد. با اين حال باران از همان بدو تولد با اجازه رسمي از سازمان محيط‌زيست به ايمان معماريان، دامپزشك حيات‌وحش تحويل داده شد تا بتواند با مراقبت 24ساعته، جان اين بچه شامپانزه را نجات دهد و از مرگ او در قفس شامپانزه‌هاي بالغ جلوگيري كند.پيش از اين در گزارشي با عنوان «سرنوشت باران به ارم گره خورده است» به وضعيت باغ‌وحش ارم پرداخته و نوشته بود كه برخي باغ‌وحش‌ها در ايران برخلاف ظرفيت‌هاي فراوان از وظايف اصلي خود دور شده و بالعكس به مكاني صرفا براي نمايش بدل شده‌اند.

با اينكه رييس اداره نظارت بر امور حيات‌وحش استان تهران معتقد است كه اگر وضعيت نگهداري شامپانزه‌ها در باغ‌وحش ارم مطلوب نيست، پس چگونه شامپانزه‌هاي 60 ساله كه از دهه 40 به اين باغ‌وحش منتقل شده‌اند، تاكنون زنده باقي مانده‌اند؟پاسخ اين سوال دقيقا به سرنوشت باران و اصرار براي انتقال آن به خارج از كشور گره خورده است. «ايمان معماريان» دامپزشك حيات‌وحش پيش از اين در گفت‌وگو با «اعتماد» اشاره كرده بود كه شامپانزه‌هاي بالغ باغ‌وحش ارم، به دليل شرايط نامطلوب نگهداري، پرخاشگر و عصبي هستند و به همين دليل باران نمي‌تواند همراه با مادر خود بماند. از سوي ديگر، تنها راه ممكن براي نگهداري باران در باغ‌وحش ارم، محصور كردن او در يك قفس است. ايمان معماريان پيش از انتقال باران به باغ‌وحش ارم به «اعتماد» گفته بود: «من باور دارم كه باران در صورتي كه زودتر به يتيم‌خانه شامپانزه‌ها منتقل نشود، محكوم به سال‌ها عذاب و زندگي تنها خواهد بود. آيا ديدن باران، تنها و تحت فشار شديد عصبي در قفس لذتبخش است؟!نياز به زندگي اجتماعي غريزه باران و ساير شامپانزه‌هاست و چيزي نيست كه كسي بتواند از باران بگيرد! حتي به زور!اين نياز غريزي، ارتباطي به جدا شدن منطقي و درست باران از من كه بايد طبق اصولي صورت پذيرد به ‌هيچ عنوان ندارد! شايد باران در گوشه قفسي غيراستاندارد و به تنهايي سال‌ها زنده بماند، شايد من و شما هم در چنين شرايطي زنده بمانيم، ولي اين به معناي زندگي با زجر و مشكلات روحي و رواني شديد است.» به همين دليل بارها پيشنهاد شده است تا باران به يكي از يتيم‌خانه‌هاي بچه‌شامپانزه‌ها منتقل شود تا بتواند همراه با گروه همسن و سال خود رشد كند.
گرچه باغ‌وحش ارم بارها اعلام كرده است كه اصراري براي نگهداري باران ندارد و در صورت نياز، شرايط انتقال او را به يتيم‌خانه فراهم مي‌كند، در اين ميان اما مقاومت سازمان محيط‌زيست براي فراهم‌كردن اين شرايط، با انتقاد و واكنش كاربران فضاي مجازي و حتي چهره‌هاي مطرح سينمايي مواجه شده است.انتقال باران به يتيم‌خانه شامپانزه‌ها و بزرگ ‌شدنش با همسالان و همنوعان خود نه تنها در شبكه‌هاي مجازي، بلكه اقلا در دو كارزار به صورت جدي مطرح شده و در حال پيگيري است.

در نامه‌ منتشر شده در وب‌سايت كارزار، صراحتا از رياست سازمان حفاظت از محيط‌زيست درخواست شده است تا با سرنوشت باران بازي نشود و وضعيت اين بچه شامپانزه با واقع‌گرايي بررسي شود.طبق متن اين كارزار كه تا زمان تنظيم اين گزارش به بيش از 19 هزار نفر رسيده، عنوان شده است كه باران در بدو تولد، نارس بود و در همان زمان نيز از سوي مادرش آسيب ديده بود.علاوه بر وب‌سايت كارزار، درخواست انتقال باران به يتيم‌خانه با هشتگ (درخواست_از_ارم) و شعار «باران را نجات دهيد» در اينستاگرام منتشر شده و جمعي از بازيگران سينما نيز با اين پويش همراه شده‌اند كه در ميان آنها نام هديه تهراني، پرويز پرستويي، رضا كيانان، گوهر خيرانديش، هانيه توسلي، حامد كميلي، مونا فرجاد، فريبا آهنگ، فريبا نادري، پدرام شريفي، پانته‌آ پناهي‌ها، شبنم فرشادجو و ديگر بازيگران به چشم مي‌خورد.هديه تهراني كه پيش از اين از فعالان شاخص پويش «يوز تا ابد» بود، با انتشار چندين پست اينستاگرامي در صفحه رسمي خود نوشته است: «مصلحت باران از نگاه كارشناسان و متخصصان بين‌المللي مشخص است.» تهراني تاكيد كرده مسلم است كه باران بايد به يتيم‌خانه شامپانزه‌ها در خارج از ايران منتقل شود. تهراني در ادامه نوشته است: «از آنجايي كه اين شامپانزه كوچك، گونه بومي ايران نيست، طبيعتا كارشناس و متخصص مربوط به اين‌گونه را در ايران نداريم. پس واضح است كه در خصوص آينده اين شامپانزه بايد تابع تشخيص متخصصان خارجي باشيم.»با حمايت اين بازيگر سينما، حالا پويشي شكل گرفته كه با جمع‌آوري بيش از 19 هزار امضا، خواهان پيگيري اين موضوع از عالي‌ترين مسوول و انتقال باران به يتيم‌خانه شامپانزه‌هاست.
برچسب ها: محیط زیست