به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۰۵ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۲۲۹۲۲۶

پوزخند عامل كشتار مسلمانان به خانواده‌ قربانیان

پوزخند عامل كشتار  مسلمانان به خانواده‌ قربانیان
گروه بین الملل: هم‌زمان با اینکه فرد متهم حمله سال ۲۰۱۹ میلادی به دو مسجد در نیوزیلند در جلسه دادگاه به هیچ عنوان از اقدام خود ابراز پشیمانی نکرد و حتی به یکی از نجات‌یافتگان این حمله پوزخند می‌زد، خانواده‌های قربانیان این حمله که به ضرب گلوله کشته شدند از قاضی خواستند تا حکم اشد مجازات یعنی حبس ابد بدون عفو مشروط را برای ضارب صادر کند.
"میرویس وزیری" که در جریان حمله سال ۲۰۱۹ میلادی به مسجد نور در کرایست‌چرچ نیوزیلند زخمی شده بود، پس از آنکه مشاهده کرد "برنتون تارانت"، طرفدار برتری سفیدپوستان در چشمانش هیچ نشانه‌ای از شرم و پشیمانی وجود نداشت، بیانیه‌ای را که برای قرائت در محضر دادگاه آماده کرده بود کنار گذاشت و مستقیما این متهم را خطاب قرار داد.
وزیری در روز دوم رسیدگی به این پرونده در دادگاه عالی در کرایست‌چرچ گفت: او به هیچ عنوان به خاطر کاری که انجام داده پشیمان نیست. امروز شما تروریست خطاب شدید و به جهان ثابت کردید که ما مسلمان‌ها تروریست نیستیم. من به مردم نیوزیلند می‌گویم که تروریست‌ها دین، نژاد و رنگ ندارند.
ناتان اسمیت که اصالتا اهل انگلیس است و یکی از نجات‌یافتگان تیراندازی در مسجد نور محسوب می‌شود، نیز مستقیما با تارانت صحبت کرد. وی گفت: وقتی زمان آزاد پیدا کردید که زیاد هم خواهید داشت، بهتر است که قرآن بخوانید. قرآن بسیار زیباست.تارانت ۲۹ ساله که یک استرالیایی است، قرار است طی روزهای آتی پس از آنکه به خاطر ۵۱ فقره قتل، ۴۰ فقره اقدام به قتل و یک اتهام ارتکاب اقدام تروریستی در تیراندازی سال ۲۰۱۹ میلادی در شهر کرایست‌چرچ گناهکار شناخته شد، محکوم شود.دادستان‌ها به دادگاه گفتند که تارانت با دقت این حملات را برنامه‌ریزی کرده بود تا با استفاده از مهمات و سلاح‌های گرم قوی باعث بیشترین کشتار شود. حکم قتل در نیوزیلند، حبس ابد در زندان است. قاضی می‌تواند حکم حبس ابد بدون عفو مشروط را صادر کند که هرگز در نیوزیلند استفاده نشده است.زهیر درویش که برادر خود را در این حمله وحشتناک از دست داده، گفت: تارانت باید اشد مجازات را دریافت کند. می‌دانم که در قانون نیوزیلند حکم اعدام برای انسان‌ها برداشته شده اما متاسفانه او انسان نیست.دومین روز از جلسه رسیدگی به این پرونده به امکان صحبت کردن نجات‌یافتگان و اعضای خانواده قربانیان به صورت حضوری یا از طریق ویدئویی اختصاص داشت.تارانت نیز اجازه خواهد داشت تا در برخی از مواقع صحبت کند اگرچه قاضی کامرون ماندر این قدرت را دارد که اجازه ندهد دادگاه عالی به عنوان پلتفورمی برای ایدئولوژی افراط‌گرایی مورد استفاده قرار گیرد. گزارش زنده از این جلسه دادگاه ممنوع بود و محدودیت‌های دیگری نیز برای آنچه رسانه‌ها می‌توانستند گزارش دهند، وجود داشت. این فرد مهاجم به قاضی گفته است که قصد ندارد در جلسات دادگاه صحبت کند.

 
برچسب ها: مسلمانان نیوزلند