به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۰۶ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۲۲۹۲۸۱

جنگنده‌های اف-۱۶ عراق در حال فروپاشی

جنگنده‌های اف-۱۶ عراق در حال فروپاشی
گروه بین الملل: شبکه فاکس نیوز در گزارشی اعلام کرد:برنامه جنگنده‌های اف- ۱۶ که از ایالات متحده برای نیروی هوایی عراق خریداری شده در آستانه فروپاشی است و ممکن است میلیاردها دلار هدر رود. این در حالی است که دو خلبانان عراقی گفتند از سرمایه گذاری پروژه اندکی باقی مانده است و این نگرانی وجود دارد که تعداد کمی از خلبانان برای مقابله با موج دیگر ظهور داعش یا هر تهدید جدید دیگری آماده جنگ باشند.
در این گزارش آمده است که بغداد دوره باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا قراردادی به ارزش ۴.۳ میلیارد دلار با حمایت واشنگتن و شرکت لاکهید مارتین بست تا با ناوگانی از جنگنده‌های اف- ۱۶ نیروی هوایی نوپای خود را تقویت کند. نخستین سری از این جنگنده‌ها پس از سه سال وارد عراق شد تا نیروی هوایی کشور دوباره جان بگیرد اما این امر هنوز محقق نشده و برنامه جنگنده‌ها مشکلات مختلفی دارد.
براساس این گزارش، آمریکا با ادعای وجود تهدیدات، تعدادی از پیمانکاران و نیروهای خود را از پایگاه‌ها از جمله محل نگهداری هواپیماها در پایگاه هوایی "بلد" خارج کرد و همین اقدام روی عملیات نگهداری از جنگنده‌ها تاثیر بسیار زیادی گذاشت و دو خلبان عراقی که نمی‌خواهند نامشان فاش شود، گفتند، طی ماه‌های اخیر مسائل و مشکلات مختلفی پیرامون این جنگنده‌ها وجود داشت.
این دو خلبان گفتند، شرکت لاکهید مارتین تمامی نیروهای خود را از کشور خارج کرده در حالی که این جنگنده‌ها به نگهداری و رسیدگی نیاز دارند و به دلیل کمبود قطعات یدکی، وزارت دفاع عراق شروع به تولید قطعات کرد که اقدامی غیرقانونی است و در واقع اگر ابزاری داخل موتور باقی بماند ضمانت آن باطل می‌شود.
یکی از خلبانان گفت، اکثر هواپیماها اکنون از رده خارج شده‌اند زیرا عراقی‌ها نمی‌دانند برای تعمیر جنگنده‌ها چه کنند و این به این معنی است که خلبانان عراقی نمی‌توانند هر ماه پرواز و گشت هوایی داشته باشند و برای جنگ آماده نیستند.
یک تحلیلگر نظامی عراق این اوضاع را "نگران کننده" توصیف کرد، به ویژه اینکه اف- ۱۶ اساساً قدرتمندترین سلاح نیروی هوایی عراق علیه داعش است که هنوز هم در مناطق مختلف کشور حملات مختلفی انجام می‌دهد.
وی ادامه داد، روزانه حدود ۱۶ پرواز انجام و دو هواپیما نیز آماده جنگ بود اما امروز فقط دو تا چهار پرواز صورت می‌گیرد و دلیل این مساله عدم وجود وسایل مناسب نگهداری و لوازم یدکی است. پول زیادی هم هدر رفته است. نگهداری هواپیما ضعیف است و تعداد هواپیماهای آماده جنگ از بین ۱۸ تا ۲۰ فروند به تنها هفت فروند کاهش یافته است.
این گزارش نگرانی‌های مشابهی را به وجود می‌آورد وقتی که اشاره می‌کند هواپیماهای از کار افتاده نمونه بارز کمک نظامی آمریکا آن هم با هزینه گزاف است که در ساخت قدرت نظامی عراق شکست خورد.
براساس این گزارش، بخشی از توافق خرید جنگنده از شرکت لاکهید مارتین که ارزش آن ۳۰۰ میلیون دلار در سال است به حفاظت از ناوگان جنگنده‌ها و خدمات پس از فروش توسط شرکت مذکور مربوط می‌شود.
برچسب ها: عراق جنگنده