به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۰۷ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۲۲۹۳۳۱

هشدار فرانسه در مورد خطر فروپاشی لبنان

هشدار فرانسه در مورد خطر فروپاشی لبنان
گروه بین الملل: وزیر خارجه فرانسه  گفت: بحران سیاسی و اقتصادی لبنان چنان شدید است که این کشور با خطر فروپاشی روبرو است. رئیس جمهور فرانسه قرار است هفته آینده از لبنان دیدار کند.در پی انفجار فاجعه بار روز ۱۴ مرداد در بندر بیروت که بر اثر آن حدود ۲۰۰ نفر کشته، حدود ۶ هزار نفر مجروح و چند صد هزار نفر بی‌خانمان شدند دولت لبنان استعفا داد.
 دلیل انفجار اشتعال بیش از دو هزار و ۷۵۰ تن ماده منفجره نیترات آمونیوم بود که در یکی از انبارهای بندر بیروت نگهداری می‌شد. ولی تاکنون دلیل آتش سوزی در این انبار مشخص نشده است.
قبل از وقوع این فاجعه که طبق ارزیابی مقامات دولتی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار خسارت به جا گذاشته٬ لبنان با یک بحران مالی شدید و تورم افسار گسیخته روبرو بود. منتقدان این بحران عمیق را نتیجه چند دهه فساد و سوء مدیریت نخبگان سیاسی می دانند که تا کنون حاضر نشده اند اصلاحات لازم را اجرا کرده و یا از قدرت کناره گیری کنند.
کشورهای غربی در ازای کمک مالی به لبنان خواستار اجرای اصلاحات هستند و پس از انفجار ماه گذشته برخی از کشورها به جای کمک به حکومت کمک‌های مالی و بشردوستانه خود را مستقیما برای نهادهای مدنی و مردم لبنان فرستاده اند.ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه با اشاره به افزایش فقر، تورم و بیکاری در لبنان گفت: «این کشور در مرز فروپاشی کامل قرار دارد. اگر اصلاحت لازم در نظام سیاسی و اقتصادی لبنان انجام نشود این کشور از بین خواهد رفت.»امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه هفته آینده برای یک دیدار سه روزه به لبنان خواهد رفت. هدف از این سفر انتقال کمک‌های فرانسه و در عین حال نظارت بر انتقال کمک‌های مالی جامعه بین المللی و تضمین دريافت آن از سوی افراد و نهادهایی است که واقعا به آن نیاز دارند.وزیر خارجه فرانسه گفت:«ما به دولتی که حاضر نیست اصلاحات مهم اتقصادی و سیاسی را انجام دهد پول نخواهیم داد.»فرانسوا فیلیپ شامپین، وزیر خارجه کانادا نیز که مشغول دیدار از بیروت است بر ضرورت اجرای اصلاحات در لبنان تاکید کرد و گفت کانادا حاضر است در تحقیقات مربوط به دلایل انفجار در بندر بیروت مشارکت کند.تا کنون ۱۹ نفر که اکثر آنها مقامات و کارمندان اداره گمرک لبنان هستند بازداشت شده و دادستانی مشغول بازجویی از آنها است.فرانسوا فیلیپ شامپین گفت در مورد شروط مشارکت پلیس کانادا در تحقیقات با وزیر دفاع لبنان گفتگو کرده است. دو شهروند کانادایی در انفجار بیروت کشته شدند.او افزود:«کانادا با کمال میل آماده است به شرطی به این تحقیقات کمک کند که مشارکت ما به مردم لبنان تضمین دهد که تحقیقات تمامی حقایق را برملا خواهد کرد.» شامپین افزود:«این انفجار یک فاجعه تمام عیار بود و نماد تمامی فجایعی است که در دهه‌های اخیر در لبنان روی داده است. مصونیت مقامات باید پایان یابد، اصلاحات باید انجام شود و رهبران باید گوش بدهند و پاسخگو باشند.»



 
برچسب ها: لبنان بیروت