به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۰۸ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۲۲۹۳۷۵

روسیه در بحران نفتی کم آورد

روسیه در بحران نفتی کم آورد
گروه اقتصادی: رییس جمهور روسیه اعلام کرد اگر قیمت نفت بالاتر از ۴۶ دلار در هر بشکه باشد، برای روسیه بهتر خواهد بود.
 ولادیمیر پوتین در مصاحبه با کانال تلویزیونی روسیا درباره اقتصاد روسیه و تاثیر پاندمی ویروس کرونا بر قیمت نفت صحبت کرد. وی با اشاره به قیمت نفت برنت که تا مرز ۴۶ دلار در هر بشکه صعود کرد، گفت اگر قیمت کمی بالاتر بود، بهتر بود. هر چه قیمت بالاتر باشد، ذخایر بودجه روسیه هم بالاتر خواهد رفت و پول بیشتری برای بودجه به منظور تامین هزینه های کشور از جمله هزینه های رفاه اجتماعی فراهم می شود.
در ابتدای بحران قیمت نفت که با جنگ قیمت نفت میان عربستان سعودی و روسیه آغاز شد، وزارت دارایی روسیه اعلام کرده بود روسیه می تواند با قیمت نفت ۲۵ دلاری سالها دوام بیاورد و منابع کافی برای پوشش کسری بودجه در قیمت نفت ۲۵ تا ۳۰ دلاری به مدت شش تا ۱۰ سال دیگر دارد.
طبق اعلام وزارت دارایی روسیه، بودجه روسیه بر مبنای قیمت ۴۲ دلار و ۴۰ سنت نفت اورال که گرید نفتی صادراتی این کشور است، تنظیم شده است و صندوق سرمایه ملی روسیه تا اول مارس داراییهای به ارزش ۱۵۰ میلیارد دلار معادل ۹.۲ درصد تولید ناخالص داخلی روسیه داشته است.اقتصاد روسیه در حال حاضر از تبعات سقوط قیمت نفت که اختلاف روسیه با عربستان سعودی در نشست مارس اوپک پلاس یکی از عوامل آن بود، آسیب دیده است. ارزش روبل روسیه نزول کرده و درآمد نفتی روسیه در نتیجه ریزش قیمت نفت، کاهش پیدا کرده است. سقوط بی سابقه قیمتهای نفت در اوایل امسال روسیه و عربستان سعودی را ناچار کرد با دور جدیدی از کاهش تولید در چارچوب گروه اوپک پلاس موافقت کنند. بانک جهانی در جدیدترین گزارش از اقتصاد روسیه پیش بینی کرد اقتصاد این کشور تحت تاثیر ریزش قیمت نفت و رکود جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا، امسال شش درصد رشد منفی خواهد داشت که در ۱۱ سال اخیر کم سابقه است.
برچسب ها: روسیه نفت