به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۰۸ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب : ۲۲۹۳۸۱

مبانی اخلاقی را زیر پا گذاشته‌ایم

مبانی اخلاقی را زیر پا گذاشته‌ایم
گروه سیاسی: یك عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز گفت: انشالله عاشورا درسی عبرت و آموزشی برای ما باشد و به سمت انصاف و اخلاق برویم.
«سیدرضا اکرمی»،  در رابطه با فرهنگ عاشورایی امام حسین گفت: خدا رحمت کند مرحوم آیت الله‌هاشمی رفسنجانی را، ایشان در یکی از سخنرانی‌های خود فرمود در طراحی و مهندسی این جهان خدای متعال یکی عاشورا و دیگری انتظار امام زمان را در نظر گرفته است. این دو دیگر هیچ تکرار و تعدد ندارد. در مورد عاشورا چند مطلب را داریم، لا یوم و یوم یا ابا عبدلله روزی مثل روز امام حسین در تاریخ نداریم که امام با حق و حقیقت، سلامت و صمیمیت، شجاعت و ایمان و تعهد بگوید من بردگی را نمی پذیرم من تسلیم پرودگار متعال هستم، من برای حق قیام می کنم، برای امر به معروف از مدینه خارج شدم و بنای من بر این است که همه موجودی خود را برای این حقیقت سرمایه گذاری کنم. امام حسین همه موجودی اش را سرمایه گذاری کرد و آوارگی و بیابانگردی را پذیرفت. زن و بچه خودش را به همراه برد و تا پایان اسارت پای کار ایستادند و توانستند با آگاه سازی و افشاگری و با شهادت خود درخت اسلام را آبیاری کنند و این اسلام ماندگار شود.
او ادامه داد: کارشناسان می گویند؛ الاسلام نبوی الحدوث و حسینی البقا یعنی رسول اکرم آمد اسلام را عرضه کرد ۲۳ سال برای تبلیغ اسلام کار کرد و نهایتا از دنیا رفت، پس از ۵۰ سال که اموی‌ها و مروانی‌ها بنا داشتند اسلام به کل از بین رود، ابی عبدالله فداکاری، شجاعت، مقاومت و ایستادگی نشان داد و اجازه نداد، دشمن به نابودی اسلام دست یابد و درخت اسلام را با خون خود آبیاری کرد. اسلام را رسول اکرم آورد، امام حسین آن را تثبیت کرد و تحکیم بخشید. 
اکرمی اظهار داشت: دنیا جنگ و درگیری زیاد دیده است، جنگ‌های غربی و اروپایی داشتیم، در انقلاب اسلامی ۸ سال دفاع مقدس داشتیم اکنون هم در افغانستان و یمن جنگ وجود دارد اما هیچ جنگ و درگیری را سراغ نداریم که ۱۳۸۱ سال از آن خاطره بگذرد و هر روز هیجان را به خاطر آن حادثه بیشتر ببینیم، حماسه را بیشتر ببینیم، کربلا الگو و اسوه شده است، اربعین با جمعیت ۲۰ میلیون را در عراق مشاهده کرده ایم، این حادثه نه تنها به تاریخ نپیوسته و کهنه و فرسوده نشده است بلکه هر سال بر اوج و موج آن اضافه می شود و بیشتر جاذبه پیدا می کند.
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز مطرح کرد: حسین حق، انصاف اخلاق و انسانیت را پیشه کرد، حضرت آغاز به جنگ نکرد و در مقابل تیراندازی دشمن حضرت عکس العمل نشان داد. صبح عاشورا امام حسین قران را به سر گرفت و مردم را دعوت به قران کرد و هشدار و آگاهی داد که این مسیری که شما می روید من قربانی می شوم ولی بدانید، یقینا عاقبت بخیر نمی شوید و زندگی عاقله مندی برای شما نخواهد بود. کربلا به خاطر حقانیت، انصافش و شجاعتش و اخلاقش ماندگار شد. امام حسین در قربانگاه قتلگاه افتاده بود، برای دفاع رمق نداشت یک مرتبه می بیند دشمن به خیمه‌ها و زن وخانواده او حمله می کند، آن وقت حسین با دو زانو صورتش را بر می گرداند می گوید، ای پیروان آل ابوسفیان اگر دین ندارید و تعصب علنی هم نسبت به ناموستان ندارید لااقل آزاده و جوانمرد باشید. حسین به فکر عزت نفس و جوانمردی و مردانگی و شهامت و اخلاق است. اکرمی بیان کرد: وقتی شمر بر روی سینه ابی عبدالله نشست حضرت چشمهایش را باز کرد و گفت شمر من را می شناسی؟ ایا نسبت به من شناخت داری که آمدی سر را از بدن جدا کنی؟ یعنی حسین می خواهد آگاهی ببخشد و آگاه سازی کند تا افراد با اراده حرکت کنند و آزاده باشند بالاخره آنچه انصاف ایجاب می کند به آن عمل کنند.
او در پاسخ به این سوال که اخلاق و انصاف که دو درس مهم عاشورا است را چقدر در دنیای سیاست کمرنگ می بینید گفت: بعد از پیروزی انقلاب الان ۴۲ سال از آن می گذرد یک روز یک هفته یک ماه یک سال ما فارغ البال نبودیم که بنشینیم مسائل اخلاقی، انسانی، اجتماعی و اقتصادی و انصاف و عدل و حقیقت را آموزش بدهیم و نظارت و تشویق کنیم. هر روز یک مرتبه جنگ هشت ساله را برای ما درست کردند، یک مرتبه سیل بود و یک مرتبه تحریم نفت و تحریم اقتصادی یعنی نگذاشتند که زندگی عادی و فارغ البال داشته باشیم تا به مسائل اخلاقی، انسانی و ازادگی بپردازیم. خیلی از ما متاسفانه بعد انقلاب سیاسی و سیاست زده شدیم اخلاق و انصاف و اینها درست آموزش داده نشده است همه به ایراد گیری پرداخته ایم. به خاطر سیاست زدگی مبانی اخلاقی را زیر پا گذاشتیم. در همین قصه گرانی و گرانفروشی همه دنیا در مورد کرونا به رکود افتادند اما ما برای گرانی و بی انصافی رکورد گذاشته ایم که یک عاملش سیاست‌زدگی است. او مطرح کرد: باید نخبگان و خبرگان و فرهیختگان بنشینند و صدا و سیما کار کند. ایا ما از انصاف و اخلاق و تعاون ضرر دیدیم که انها را نادیده می گیریم؟! باید دست همدیگر را بگیریم و کمک کنیم. انشالله عاشورا درسی عبرت و آموزشی برای ما باشد و به سمت انصاف و اخلاق برویم.
برچسب ها: عاشورا