به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۰۹ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۲۲۹۴۰۸

ترکیه گسترش قلمرو یونان را اعلام جنگ می‌داند

ترکیه گسترش قلمرو یونان را اعلام جنگ می‌داند
گروه بین الملل: در ادامه تنش‌ها میان ترکیه و یونان بر سر حوزه دریایی دو کشور فواد اوکتای، معاون رئیس جمهوری ترکیه، گفت که هر گونه گسترش مرزهای آبی یونان در دریای اژه تهدیدی برای ترکیه است و این کشور آن را به مثابه نشانه‌ای از شروع جنگ علیه خود تلقی می‌کند.   
فواد اوکتای گفت: «اگر این دلیلی برای جنگ نیست، پس چیست؟» 
فواد اوکتای تاکید کرد که آنکارا "از حقوق دریایی خود به هر قیمتی دفاع خواهد کرد". معاون رئیس جمهوری ترکیه از اتحادیه اروپا خواست که "منصفانه" عمل کند. او گفت که اتحادیه اروپا یک دادگاه بین‌المللی نیست که تغیین کند چه چیزی درست یا نادرست است. 
وزارت امور خارجه یونان از تهدید اوکتای انتقاد کرد. این وزارت‌خانه اعلام کرد که تاکتیک ترکیه در تهدید همسایگان به جنگ، وقتی این کشورها تلاش می‌کنند حقوق قانونی خود را عملی کنند، "خلاف فرهنگ سیاسی بین‌المللی" است.
کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان، روز چهارشنبه در پارلمان این کشور گفته بود که یونان قلمرو دریایی خود در دریای یونان را از ۶ به ۱۲ مایل دریایی به سمت ایتالیا گسترش می‌دهد. او گفت، این تغییر در قلمروهای دریایی دیگر که کشور همسایه بیش از ۲۴ مایل دریایی از یونان فاصله دارد هم امکان‌پذیر است. میتسوتاکیس همچنین اعلام کرد که یونان آماده است درباره تعیین قلمرو و همچنین درباره منطقه انحصاری اقتصادی (AWZ) در دریای اژه و شرق مدیترانه با ترکیه گفت‌وگو کند.
وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای ترکیه مهلتی را برای گفت‌وگو با یونان تعیین کردند. این سیاستمداران اروپایی اعلام کردند که در غیر این صورت امکان دارد اتخاذ اقدامات تنبیهی بیشتر علیه ترکیه در دستور کار اجلاس ویژه اتحادیه اروپا در ۲۴ سپتامبر قرار گیرد.
پارلمان ترکیه در اوایل سال ۱۹۹۵ میلادی نیز به موضوع گسترش مرزهای آبی یونان در دریای اژه پرداخته بود و آن را دلیلی برای شروع جنگ خوانده بود. در آن زمان ترکیه اعلام کرده بود که گسترش قلمرو یونان در اژه با توجه به تعداد زیاد جزایر یونان در این دریا، اژه را عملا به دریای یونان تبدیل خواهد کرد.
تنش میان دو کشور عضو ناتو و سازمان امنیت و همکاری اروپا به دلیل ذخایر طبیعی موجود در حوزه شرق مدیترانه بالا گرفته است. گمان می‌رود که ذخایر گاز طبیعی گسترده‌ای در این منطقه وجود داشته باشد. ترکیه در مناطقی از کف دریا که یونان و قبرس ادعای مالکیت بر آنها را دارند، دست به اکتشاف می‌زند. ترکیه و یونان حضور نظامی خود در منطقه را هم تقویت کرده‌اند. در تمرین‌های نظامی یونان در منطقه به‌ویژه فرانسه مشارکت می‌کند؛ در رزمایش‌های منطقه‌ای ترکیه نیروی دریایی آمریکا حضور دارد.
مناقشه دو طرف از حدود دو هفته پیش، همزمان با ورود کشتی اکتشافی "اروج رئیس" و چند کشتی دیگر جنگی ترکیه به شرق دریای مدیترانه برای کشف ذخایر گازی در نزدیکی جزایر یونان به شدت افزایش یافت.
از دید یونان محل فعالیت اکتشافی کشتی "اروج رئیس" ترکیه در منطقه موسوم به "منطقه انحصاری اقتصادی قرار دارد. طبق ادعای ترکیه، گرچه جزایری مانند جزیره کرت دارای آب‌های سرزمینی هستند، اما منطقه اقتصادی انحصاری ندارند.
وزارت دفاع یونان پیش از این اعلام کرده بود که از روز چهارشنبه رزمایش نظامی سه روزه با فرانسه، ایتالیا و قبرس را در شرق مدیترانه آغاز کرده است: «قبرس، یونان، فرانسه و ایتالیا به توافق رسیده‌اند كه به عنوان بخشی از ابتكار همکاری چهار جانبه، مانور نظامی مشترکی را در شرق مدیترانه برگزار کنند.» 
ترکیه روز جمعه از پرواز شش فروند جنگنده F-16 در شرق قبرس خبر داده بود. در این ارتباط وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای نوشت که این هواپیماهای جنگی یونان از جزیره جیریت، به محل ماموریت کشتی حفاری ترکیه نزدیک شده بودند، که با واکنش جنگنده‌های ترکیه از این منطقه دور شدند.
برچسب ها: ترکیه یونان