به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۴:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۱۰ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۲۲۹۴۳۶

تغییر قوانین کار در قطر به نفع کارگران

تغییر قوانین کار در قطر به نفع کارگران
گروه اقتصادی:دولت قطر تغییراتی را در قوانین کار اعلام کرد، از جمله حداقل دستمزد با ۲۵ درصد افزایش به هزار ریال در ماه (معادل ۲۷۵ دلار) رسیده است. بنا به اعلام وزارت کار قطر، حداقل دستمزد "بدون تبعیض" شامل تمامی کارگران می‌شود.
علاوه بر این، مهاجران برای تغییر شغل دیگر نیازمند موافقت کارفرمای فعلی خود نخواهند بود و کارفرمایان باید برای سکونت و غذا به کارگران ۸۰۰ ریال، معادل ۲۲۰ دلار بپردازند.
در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ویزای کار به نام "کفالت" شناخته می‌شود که کارفرما برای متقاضی تقاضا می‌کند. بر اساس اعلام وزارت کار قطر این تغییرات قرار است تا شش ماه دیگر اجرا شوند.
این تغییرات رشته اصلاحاتی است در قوانین کار قطر که قرار است میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ باشد. پیش از این اتهام‌هایی در مورد سوءاستفاده از کارگران مهاجر در قطر مطرح شده و به نظر می‌رسد تغییرات جدید در واکنش به این اتهام‌ها است.
سازمان بین‌المللی کار از این اقدام استقبال کرده و گفته است با این اصلاحات، قطر اولین کشوری منطقه می‌شود که حداقل دستمزد را "بدون تبعیض" اعمال می‌کند.
این سازمان همچنین از برداشته شدن موافقت کارفرما برای تغییر شغل کارگران مهاجر هم استقبال کرده است.
پیش از این کارگران مجبور بودند با یک کارفرما بمانند.تصمیم‌گیران قطر انتظار دارند که دوسوم پروژه‌های جام جهانی ۲۰۲۲ در دو سال آینده اجرایی شود در آماده سازی زیرساخت‌ها و ورزشگاه‌ها برای جام جهانی ۲۰۲۲، انتقادهایی از مرگ کارگران خارجی شده بود؛ هر چند مرگ کارگران خارجی پیش از این هم در قطر اتفاق می‌افتاده است.بنابر اعلام کنفدراسیون اتحادیه تجارت جهانی در سال ۲۰۱۳ میلادی در مجموع ۴۳۲ کارگر هندی و نپالی در این کشور جان خود را از دست دادند.حدود ۶۰ درصد کارگران مهاجر شاغل در قطر هندی و نپالی هستند.
برچسب ها: کارگران قطر