کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توافق بر سر معرفی نخست‌وزیر جدید لبنان

10 شهريور 1399 ساعت 16:25


گروه بین الملل: در حالی‌که قرار است رئیس‌جمهوری فرانسه بار دیگر برای کمک به حل بحران عمیق جاری به لبنان سفر کند، گزارش‌ها و اظهارات مقام‌های سیاسی در بیروت حاکی‌ست رهبران و تشکل‌ها بر سر معرفی نخست‌وزیر جدید به توافق رسیده‌اند.
 مصطفی ادیب، سفیر فعلی لبنان در برلین، قرار است به‌عنوان نخست‌وزیر جدید معرفی شود. مصطفی ادیب، از سال ۲۰۱۳ به این سو سفیر کشورش در برلین است، زمانی از مشاوران نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان و عضو کمیته‌ای بود که بین سا‌ل‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ مسئول نوشتن قانون جدید انتخابات لبنان شد. در سال ۲۰۱۱ از سوی میقاتی به‌عنوان رئیس کابینه برگزیده شد.به نظر می‌رسد امانوئل مکرون، رئیس‌جهوری فرانسه، از احزاب و گروه‌ها خواسته بود هرچه‌ زودتر رایزنی‌های خود را به فرجام برسانند؛ مکرون قرار است مجددا راهی بیروت شود. او عملا رهبری تلاش‌ها و اقدامات غرب و متحدانش در مورد لبنان را در دست گرفته‌است.
در پی انفجار بزرگ بیروت که کل کشور را در آستانه یکی از بدترین بحران‌های انسانی و اقتصادی قرار داده و البته به کشمکش‌های شدید سیاسی نیز عمیق بیشتری بخشیده، نخست‌وزیر و اعضای دولت لبنان کناره‌گیری کردند.انفجار در بندر بیروت دست‌کم ۱۹۰ کشته برجای گذاشته و بخشی از کل پایتخت را ویران کرده‌است.فواد سینیوره، نخست‌وزیر اسبق لبنان، در بیانیه‌ای گفته «هدف سیاسی و ملی همه در این بازه زمانی باید نجات لبنان از زخمی که خورده، باشد». مصطفی ادیب زمانی از مشاوران نجیب عزمی میقاتی، از نخست‌وزیران لبنان بود.ادیب عضو کمیته‌ای بود که بین سا‌ل‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ مسئول نوشتن قانون جدید انتخابات لبنان شد.
او در سال ۲۰۱۱ از سوی نخست‌وزیر میقاتی به‌عنوان رئیس کابینه برگزیده شد. ادیب همچنین چند سال نیز تجربه تدریس دارد و استاد دانشگاه لبنان، نهاد آموزش عالی دولتی این کشور، بود.مصطفی ادیب ۴۸ سال دارد، زاده شهر طرابلس است، دارای مدرک دکترای حقوق و علوم سیاسی‌ست و علاوه بر لبنان در فرانسه نیز تدریس کرده‌است.
نمایندگان فراکسیون های مختلف پارلمانی لبنان  با میشل عون رئیس جمهوری این کشور دیدار کردند و گزینه های مورد نظر خود را برای تصدی پست نخست وزیری معرفی کردند.
 ۹۰ نفر از ۱۲۸ عضور پارلمان لبنان مصطفی ادیب را به عنوان نخست وزیر پیشنهاد کردند.۱۶ نفر نیز نواف سلام را پیشنهاد دادند و ریا الحسن و فضل شلق نیز هر کدام حمایت یک نماینده پارلمان را بدست آورد. بر اساس قانون اساسی لبنان، رئیس جمهوری پس از مشورت با نمایندگان پارلمان، فردی را که حائز حمایت اکثریت پارلمان باشد به عنوان نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه می کند. اداره کل ریاست‌جمهوری لبنان اعلام کرد که رئیس جمهوری، ادیب را برای تعیین وی بعنوان نخست‌وزیر جهت تشکیل دولت جدید،‌ فراخوانده است.
فراکسیون وفاداری به مقاومت وابسته به حزب‌الله و فراکسیون پیشرفت و آزادی به ریاست نبیه بری رئیس پارلمان و جنبش امل و همچنین فراکسیون لبنان قوی وابسته به حزب جریان آزاد ملی به ریاست جبران باسیل  حمایت خود را از نخست‌وزیری ادیب برای تشکیل دولت جدید این کشور اعلام کرده اند.وی  متاهل و دارای ۵ فرزند است، ادیب از سال ۲۰۰۰ میلادی تا ۲۰۱۳ به عنوان مشاور نجیب میقاتی نخست وزیر وقت لبنان فعالیت کرده و در سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ به عنوان نماینده نخست وزیر وقت در کمیته ویژه تدوین قانون جدید انتخابات لبنان حضور داشته است.
در همین حال  رئیس جمهور لبنان  ضمن تاکید بر لزوم تغییر نظام سیاسی این کشور خواستار استقرار «حکومت لائیک» شد.تقسیم قدرت بین پیروان هر مذهب هم اکنون پایه ساختار سیاسی لبنان است. بنا به میثاق ملی لبنان که هم اکنون اجرا می شود رئیس جمهور از میان مسیحیان مارونی، نخست وزیر از میان مسلمانان سنی و رئیس مجلس از میان مسلمانان شیعه انتخاب می شود.میشل عون گفت: «از آنجا که باور دارم تنها یک حکومت لائیک می تواند با حمایت از تکثرگرایی آن را حفظ کند و به اتحادی واقعی تبدیل کند درخواست می کنم که در لبنان حکومت لائیک اعلام شود.»از ساختار سیاسی لبنان به عنوان عامل اصلی بن بست سیاسی کنونی در این کشور یاد می شود.



 


کد مطلب: 229452

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/229452/توافق-سر-معرفی-نخست-وزیر-جدید-لبنان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir