به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۱۱ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب : ۲۲۹۶۰۴

ثبت تصویر گرد و غبار شیطانی در مریخ

ثبت تصویر گرد و غبار شیطانی در مریخ
گروه علمی: کاوشگر مریخی ناسا حین حرکت روی سطح سیاره سرخ، تصویر یک توده غبار شیطانی را ثبت کرد.
به گزارش ایسنا، مریخ‌نورد "کنجکاوی" ناسا یک سری تصاویر جدید از مریخ به زمین ارسال کرد که نشان می‌دهد
یک گرد و غبار شیطانی در حال چرخش در سطح سیاره سرخ است.طی هشت سال گذشته، مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا در "گودال گیل"(Gale Crater)  مریخ در حال حرکت بوده و تصاویر خیره‌کننده‌ای به زمین ارسال کرده است.
گودال "گِیل"، دهانه‌ای در مریخ است که در اثر تغییری در سطح مریخ شکل گرفته و شواهد بسیاری مبنی بر وجود آب در گذشته در آن دیده می‌شود.گودال گیل فصل بادی خود را سپری می‌کند. به همین دلیل بادهای سریع از سطح وزیده و توده‌های گرد و غبار به شکل عجیب و غریب را به وجود می‌آورد.بنا بر اعلام محققان ناسا، توانایی مطالعه پدیده‌های جوی در مریخ می‌تواند به درک بهتر ما از فصول در سیاره مریخ کمک کند.از آنجا که این توده غباری ثبت شده با مریخ‌نورد کنجکاوی فاصله زیادی داشته است، اندازه دقیق آن مشخص نشده اما احتمال ارتفاع آن به بیش از ۱۹ کیلومتر می‌رسد.

 هم‌اکنون تقریبا در مریخ تابستان است و به همین دلیل گودال گیل در حال گرم شدن است. این گرما از اوایل بهار تا اواسط تابستان ادامه پیدا می‌کند.زمانی که وزش باد در مریخ قوی می‌شود، می‌تواند خاک را از سطح جمع کرده و و توده‌های غباری تشکیل دهد."کلر نیومن"( Claire Newman) محقق ناسا گفت: ما معمولا باید تصاویر ثبت شده در مریخ را پردازش کنیم. قبل از اینکه این غبارهای شیطانی به وضوح نمایان شوند.وی ادامه داد، این گرد و غبار شیطانی به قدری چشمگیر بود که اگر دقت کنید، می‌بینید که به سمت راست و در مرز شیب‌های تیره و روشن حرکت می‌کند.بروز غبارهای شیطانی روی مریخ بسیار رایج است.اما دیدن آن حین حرکت نادر است. زیرا بروز آن کوتاه مدت است.برای تهیه فیلم این غبار شیطانی، مریخ‌نورد کنجکاوی باید تصاویر زیادی از همان نقطه در بازه زمانی ۵ تا ۳۰ دقیقه می‌گرفت.سپس تصاویر را به زمین می‌فرستاد تا تیم تحقیقاتی ناسا تصاویر را به هم چسبانده و فیلم متحرک آن را تهیه کنند.در حال حاضر، مریخ‌نورد "کنجکاوی" تنها کاوشگر روی مریخ است. اما مریخ نورد "استقامت"(perseverance)  نیز در راه رسیدن به سیاره سرخ بوده و قرار است در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی روی مریخ فرود آید.

مریخ نورد کنجکاوی
این کاوشگر پیچیده‌ترین کاوشگری است که سازمان فضایی آمریکا، ناسا، به سیاره سرخ (مریخ) فرستاده است. این خودروی شش-چرخه ۲٫۹ متر طول و ارتفاعی به اندازه قد یک انسان معمولی و ۸۹۹ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند بر روی سطح سیاره حرکت کند و از موانعی تا ارتفاع ۷۵ سانتی‌متر بالا رود و دارای یک باتری پلوتونیوم است که به آن اجازه می‌دهد تا بیش از ۱۰ سال به حرکت ادامه دهد که برای بازدید از کل کفِ گودال گیل و حتی صعود به قله کوه شارپ در مریخ زمانی کافی است. این وسیله که مجهز به انواع تجهیزات علمی است، می‌تواند از خاک نمونه برداری و سنگ‌ها را سوراخ کند. یک بازوی رباتیک، نمونه‌ها را برای آنالیز ترکیب شیمیایی به آزمایشگاه درون وسیله منتقل می‌کند.
 
برچسب ها: ناسا مریخ