به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۱۱ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب : ۲۲۹۶۲۳

اسرائيل و حماس بر سر آتش‌بس توافق کردند

اسرائيل و حماس بر سر آتش‌بس توافق کردند
گروه بین الملل: اسرائيل و سازمان حماس که اداره نوار غزه را به دست دارد با وساطت قطر بر سر آتش‌بس و کاهش تنش میان دو طرف به توافق رسیدند.
اسرائیل در پی این گام گذرگاه مرزی "کرم شالوم" را بازگشایی کرد. حماس در نوار غزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که با اسرائيل با وساطت قطر بر سر توقف حملات این کشور به فلسطینیان به توافق رسیده است. اسرائیل نیز با تأیید توافق آتش‌بس با حماس اعلام کرد، گذرگاه مرزی "کرم شالوم" (کرم ابوسالم) را بازگشایی کرده و اجازه واردات سوخت به غزه را داده است.
تنش میان اسرائيل و حماس در هفته‌های اخیر افزایش یافت. از اوایل ماه اوت ارتش اسرائيل تقریبا هر روز در واکنش به پرتاب بالن‌های آتش‌زا، مواد منفجره و موشک از غزه به خاک این کشور به نوار غزه حمله کرده است.به گفته مسئولان آتش‌نشانی اسرائيل، پرتاب مواد آتش‌زا بیش از ۴۰۰ مورد آتش‌سوزی در جنوب اسرائیل ایجاد کرده است.
اسرائيل در واکنش به این حملات مانع دسترسی ماهیگیران از نوار غزه به دریای مدیترانه شده و چند گذرگاه مرزی انتقال کالا را بسته بود. تنها نیروگاه غزه در این مدت به دلیل نبود سوخت از کار افتاد.محمد العمادی، فرستاده ویژه قطره به غزه میانجی‌گر توافق جدید آتش‌بس بین اسرائیل و حماس بوده است. رهبری قطر از حماس به دلیل موافقت با آتش‌بس تقدیر کرد. اما اسرائيل هشدار داد، در صورتی که حماس به توافق پایبند نباشد رفتار این کشور نیز تغییر خواهد کرد.نوار غزه حدود دو میلیون سکنه دارد که در شرایطی بسیار بدی زندگی می‌کنند. حماس از سوی اسرائیل،‌ آمریکا و اتحادیه اروپا سازمانی "تروریستی" محسوب می‌شود.

 
برچسب ها: اسرائیل حماس