به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۱۲ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۲۲۹۷۵۸

نظام قدیمی‌ها از کنکور ۱۴۰۰ خط می‌خورند؟!

نظام قدیمی‌ها از کنکور ۱۴۰۰ خط می‌خورند؟!
گروه جامعه: در کنکور سراسری سال ۱۳۹۸ سر و گله مهمان‌های ناخوانده‌ای به نام «داوطلبان کنکور نظام جدید» پیدا شد، یعنی دانش‌آموزان نظام جدید پایه دوازدهم و بهتر بگوییم همان‌هایی که ابتدایی را ۶ ساله سپری کردند. داوطلبان نظام آموزشی جدید در حالی آماده شرکت در کنکور سراسری سال ۹۸ می‌شدند که کتاب‌هایی متفاوت با سرفصل‌هایی متفاوت داشتند.بر این اساس بود که گمانه زنی‌ها درباره نوع طرح سوالات برای داوطلبانی که هم اکنون به عنوان نظام قدیمی‌ها «نظام آموزشی سالی واحدی و ترمی واحدی که دارنده پیش دانشگاهی هستند» شناخته می‌شوند شدت گرفت و بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش مقرر شد دو نوع دفترچه سوال مخصوص «نظام قدیمی ها» و «نظام جدیدی ها» در کنکور سراسری سال ۹۸ طرح شود و در کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ کنکور نظام قدیم ملغی شده و داوطلبان همگی باید در کنکور نظام جدید شرکت کنند.

کنکور ۹۸ برای دو نوع نظام آموزشی سوال طرح شد
ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: نظام آموزشی تحصیلی دانش آموزان تغییر کرده است و ما از سال ۹۸ با داوطلبانی که در نظام آموزشی جدید تحصیل کرده اند مواجه می‌شویم.خدایی افزود: به همین منظور در کنکور سراسری ۹۸ دو نوع سوال طراحی شد؛ یک نوع سوال از کتاب‌ها و دروس نظام قدیم پیش دانشگاهی و یک نوع سوال هم از کتاب‌ها و دروس نظام جدید «۳،۳،۶»که هر دو گروه داوطلبان در آزمون به سوالات پاسخ دادند.او گفت: با توجه به اینکه ۵۰ درصد داوطلبان هر سال کنکور را پشت کنکوری‌ها تشکیل می‌دهند برای سال ۹۸ دو نوع سوال طراحی شد اما این موضوع برای سال ۹۹ ادامه نمی‌یابد و در سال ۹۹ همان سوالات نظام جدید «۳،۳،۶» طراحی خواهد شد.

نظام قدیمی‌ها معترض شدند
اعلام این خبر که نظام قدیمی‌ها فقط یک سال وقت دارند موجی از اعتراضات را در بین داوطلبان این گروه ایجاد کرد. داوطلبان نظام قدیم این تصمیم را اشتباه دانستند و اعلام کردند که کنکور نظام قدیم حداقل باید ۳ سال برگزار شود، زیرا تغییر منابع و کتب زمان و هزینه زیادی را از داوطلبان می‌گیرد و داوطلبان نظام قدیم در این صورت مجبور می‌شوند که از ابتدا شروع کنند. بر این اساس بود که تمدید کنکور نظام قدیم برای کنکور ۹۹ به یکی از مطالبات مهم کنکور سراسری ۹۹ تبدیل شد.

نظام قدیم برای کنکور ۹۹ تمدید شد
در نهایت پس از اعتراضات فراوان شورای سنجش و پذیرش دانشجو به بررسی شیوه برگزاری کنکور ۹۹ پرداخت که براساس مصوبه این شورا مقرر شد در کنکور ۹۹ هم دو نوع سؤال برای داوطلبان نظام آموزشی جدید و قدیم طراحی شود.خدایی دراین باره گفته بود که در جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مسأله حق انتخاب نظام امتحانی داوطلبان در کنکور ۹۹ بررسی و مقرر شد که داوطلبان سال ۹۹ در نظام انتخابی مختار باشند، براین اساس داوطلبان کنکور ۹۹ که در نظام قدیم آموزش متوسطه تحصیل کرده‌اند می‌توانند دروس نظام قدیم یا جدید آموزش متوسطه را در کنکور امتحان دهند و این مسأله بستگی به تمایل داوطلبان دارد.

در کنکور ۱۴۰۰ فقط نظام جدیدی‌ها آزمون می‌دهند
سازمان سنجش همچنین اعلام کرد، کنکور سراسری ۹۹ آخرین سالی است که در آن سوالات نظام قدیم مطرح می‌شود و کنکور ۱۴۰۰ فقط با یک نوع نظام آموزشی، یعنی نظام آموزشی جدید «۶-۳-۳» برگزار می‌شود اما با وجود این اعلام  امسال داوطلبان زیادی درخواست تمدید نظام آموزشی را دارند و در دلایل اعتراض خود آورده اند که با شیوع ویروس کرونا نمی‌توانند در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند و تغییر نظام آموزشی علاوه بر هزینه مالی، زمان زیادی را از آن‌ها می‌گیرد.

داوطلبان درخواست خود را به سازمان سنجش و وزارت علوم ارسال کنند
فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور د درباره تمدید کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: سازمان سنجش تنها مرجع تصمیم گیرنده برای تمدید یا عدم تمدید نظام آموزشی قدیم برای کنکور ۱۴۰۰ نیست.سخنگوی سازمان سنجش با تاکید بر اینکه مرجع تصمیم گیرنده در این زمینه شورای سنجش و پذیرش است، افزود: داوطلبان نظام قدیم اگر درخواست تمدید کنکور نظام قدیم برای سال ۱۴۰۰ را دارند، می‌توانند نامه و امضا جمع کرده و به سازمان سنجش ارسال کنند.او بیان کرد: با توجه به اینکه رئیس شورای سنجش و پذیرش وزیر علوم و دبیر این شورا، رئیس سازمان سنجش است، داوطلبان می‌توانند درخواست خود را به این دو ارگان ارسال کنند تا پیشنهاد آن‌ها برای بررسی به شورای سنجش و پذیرش ارسال شود.سخنگوی سازمان سنجش اضافه کرد: اگر این پیشنهاد در شورای سنجش و پذیرش رأی بیاورد، اعمال می‌شود و اگر رأی نیاورد، سازمان سنجش با استدلال به داوطلبان جواب می‌دهد.

درخواست داوطلبان نظام قدیم 
دانش آموزان فارغ التحصیلان نظام قدیم بیش از ۱۰۰۰ درخواست برای تمدید کنکور نظام قدیم ارسال کرده اند، که در ادامه به بیان گوشه‌ای از این درخواست‌ها می‌پردازیم.داوطلبی نوشته است: خواهش می‌کنیم کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰ برگزار بشود. کنکور نظام قدیم تا۱۴۰۰ به علت هزینه کتب درسی کمک آموزشی دی وی دی‌های آموزشی تمدید بشود، لطفا عادلانه تصمیم گرفته شود تا حقی از کسی ضایع نشود.داوطلب دیگری با ارسال پیامی گفته است: از داوطلبان نظام قدیم تعداد زیادی هنوز وارد دانشگاه نشده اند ومتاسفانه خیلی‌ها نمی‌دانند چطور باید درخواستشان را برای سازمان سنجش ارسال کنند و بعضی‌ها اصلا به فضا‌های مجازی دسترسی ندارند تا خواستار عدالت آموزشی باشند و اعتراضشان را نشان بدهند، ما خواستار تمدید کنکور نظام قدیم هستیم.یک داوطلب نظام قدیم نیز نوشته است: اگه کنکور به تعویق می‌افتاد و به زمان بهتری موکول می‌شد می‌توانستیم در کنکور شرکت کنیم. در کنکور امسال شرکت نکردم، چون خانواده ام به دلیل شیوع کرونا اجازه ندادند.داوطلب دیگری به هزینه شرکت کردن در کنکور نظام جدید اشاره کرد و گفت: ما منتظریم که مطالعه را شروع کنیم امیدواریم با همان نظام خودمان شروع به کار کنیم هرچند نسبت به نظام جدید سنگین، سخت و طاقت فرسا است، ولی ما امیدواریم که کتاب‌هایی را بخوانیم که آموزش دیده ایم، منابع داریم و لازم نیست دوباره و کتاب درسی، کتاب تست و دی وی دی بخریم.یک داوطلب دیگر ضمن درخواست تمدید کنکور نظام قدیم برای سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: به سختی کتاب‌های آموزشی نظام قدیم را تهیه کردیم. پدرم ۵ ماه برای کار به شهر‌های مختلف رفته، اما فقط ۲۰روز کار کرده است. مخارج ما بالا است و چهار دانش آموز در یک خانواده هستیم. توروخدا کمی قشر دردمند کارگر روهم درک کنید نگذارید آرزو هایمان آرزو بماند. دانش آموزان چندین سال گذشته بدون دغدغه تا رسیدن به هدفشان پشت کنکور می‌ماندند.

دانش آموز دیگری نیز بر این مسئله تاکید کرده و گفته است: ما هم دو دانش آموز هستیم و هردو کنکوری نظام قدیم، تازه منابع را کامل کردیم و تازه فهمیدیم چطوری باید برای کنکور بخوانیم. درست است چند ساله پشت کنکوری هستیم، ولی اصلا خسته یا ناامید نشدیم، چون آرزو و هدف داریم، ولی چون پول نداریم باید تاوانش را با از دست دادن بهترین روزای زندگی و جوانی بدیم. تنها خواسته ما اینکه کنکور نظام قدیم حذف نشود.یک داوطلب نظام قدیم ساکن استان‌های مرز نشین نیز گفته است: لطفاً به فکر ما مردم مرز نشین استان‌های محروم باشید. من واقعا اطلاع نداشتم که کنکور نظام قدیم دیگر برگزار نمیشود، چند سال شبانه روز کار کرده ام وپول جور کرده ام و جزوه نظام قدیم گرفتم. چه کسی جواب بدبختی‌هایی که برای جور کردن پول کشیدم می‌دهد.مادر یکی از داوطلبان نیز درخواست تمدید کنکور را دارد و گفته است: دختر من تلاش کرد، ولی چند روز مانده به کنکور کرونا گرفت و نتوانست به خوبی در کنکور شرکت کند. خیلی از داوطلب‌ها امسال درگیر کرونا شدن و کنکور ۹۹ رو از دست دادند. عادلانه نیست که کنکور ۱۴۰۰ رو برای نظام قدیم تمدید نکنند. ما خانواده‌ها واقعا هزینه کلاس و کتاب کمک آموزشی برای تغییر نظام قدیم به جدید را نداریم. خواهش می‌کنیم کنکور ۱۴۰۰ رو برای نظام قدیم تمدید کنید که حق داوطلب‌های مثل دختر من که با معدل ۲۰ درس خواندن ضایع نشود.داوطلبی نیز گفته است: مسئولین محترم لطفا کنکور نظام قدیم سال ۱۴۰۰ را تمدید کنند من بعد دیپلم رفتم سربازی که راحت کنکور بدهم. این انصاف است که با نظام جدید شروع کنم؟ نزدیک پنج میلیون پول کتاب داده ام. کنکور ۹۹ کنکور عجیبی بود و اصلا نتوانستیم شرکت کنیم، من آسم دارم و برایم سخت بود بخواهم این همه ساعت با ماسک نفس بکشم. با حذف کنکور نظام قدیم به خیلی‌ها ظلم خواهد شد.

پاسخ خدایی به درخواست داوطلبان برای تمدید نظام قدیم ۱۴۰۰
خدایی با بیان اینکه مصوبه شورای سنجش و پذیرش بر این مبناست که امسال آخرین سال برگزاری کنکور نظام قدیم است، گفت: این موضوع بسیار مورد بحث قرار گرفته و طراحی سؤال برای نظام قدیمی‌ها یک سال تمدید شد و در سال ۹۹ هم این کار انجام می‌شود، اما دیگر قابل تمدید نیست. دو سال برای برگزاری کنکور نظام قدیم کفایت می‌کند و به داوطلبان هم از یک سال پیش اطلاع‌رسانی شده است و می‌توانند بر این مبنا برنامه‌ریزی کنند.
پرونده نظام قدیم مختومه می‌شود؟تا اواخر دهه ۷۰ نظام آموزشی کشور ترمی واحدی بود که به نظام قدیم معروف بود و اوایل دهه ۸۰ نظام آموزشی به سالی واحدی تغییر کرد. در کنکور سال ۸۱ سازمان سنجش آموزش کشور برای هر دو گروه داوطلبان نظام قدیم و جدید سوالات جداگانه‌ای طرح کرد و این روند تا سه سال یعنی تا کنکور ۸۳ هم ادامه پیدا کرد.در این دوره سازمان سنجش در قسمت‌هایی که مطالب کتاب‌های نظام قدیم و جدید شبیه هم بود سوالات یکسان و در بخش‌هایی که مباحث متفاوت بود سوالات جداگانه‌ای برای هر گروه طرح می‌کرد.بنابرین این احتمال در ذهن خیلی از داوطلبان کنکور شکل گرفت که کنکور سال ۹۹ و حتی کنکور ۱۴۰۰ به صورت دو کنکور همزمان برای نظام قدیم و جدید برگزار شود، چون این امر قبلا تا سه سال پیاپی سابقه داشته است.اما تاکنون شورای سنجش و پذیرش تصمیم جدیدی در این رابطه اتخاذ نکرده است و  بنا بر این است که داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ که دارای نظام آموزشی قدیم هستند باید در نظام آموزشی جدید آزمون دهند. داوطلبانی که دارای مدرک نظام قدیم هستند می‌توانند در کنکور ۱۴۰۰ نظام جدید که تنها شیوه برگزار کنکور در سال ۱۴۰۰ خواهد بود، با همان مدرک اخذ شده نظام قدیم  شرکت کنند.
برچسب ها: کنکور