به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۱۳ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۲۲۹۸۸۰

از صداقت آستارا تا قلب اروپا

از صداقت آستارا تا قلب اروپا
گروه ورزشی: روزنامه دنیای ‌اقتصاد نوشت: «بالاخره اتفاقی که اهالی فوتبال ایران انتظارش را می‌کشیدند رخ داد و انتقال مهدی طارمی به پورتو رسما اعلام شد. به این ترتیب مهاجم تیم‌ ملی که فصلی درخشان را در ریوآوه پشت‌ سر گذاشته بود، برای فصل آتی پیراهن تیم قهرمان پرتغال را به تن خواهد کرد. مهاجم ایرانی قراردادی چهار ساله با پورتو بست و بامداد سه‌شنبه به هواداران این تیم معرفی شد.
از کارلوس کی‌روش نقل می‌کنند که در محافل خصوصی‌تر، از طارمی به‌عنوان بهترین فوتبالیست حال حاضر ایران نام برده بود. او استعداد ذاتی عجیبی در مستطیل سبز دارد؛ موقعیت گل را بو می‌کشد و در بهترین زمان ممکن، در بهترین محل ممکن خودش را به توپ می‌رساند. طارمی پنالتی‌گیر قهاری هم هست. این بازیکن فصل گذشته هشت پنالتی برای ریوآوه گرفت. زمانی که او در فوتبال ایران از این مهارت استفاده می‌کرد، متهمش می‌کردند به این که شیرجه می‌زند و داور را فریب می‌دهد. طارمی اما در پرتغال هم با وجود کمک‌داور ویدئویی، از این مهارت نهایت استفاده را برد و هرگز پیش نیامد که VAR، پنالتی اعلام‌شده روی مهاجم ایرانی را مردود کند. به علاوه مهدی فصل گذشته ۱۸ گل برای ریوآوه زد و توانست به‌ طور مشترک با دو بازیکن دیگر، عنوان آقای گلی پرتغال را در اولین فصل اروپایی شدنش به‌ دست بیاورد. طارمی نسبتا دیر به سطح اول فوتبال ایران معرفی شد و در نتیجه دیر هم از دروازه اروپا عبور کرد. شاید اگر او زودتر چهره می‌شد و فوتبال را به شکل علمی‌تر می‌آموخت، الان در شرایط بسیار بهتری قرار داشت. به هر حال اما همین هم غنیمت است. باید خوشحال بود که در زندگی فوتبالی طارمی، زور «متن» از «حاشیه» بیشتر بود و او با وجود همه مشکلاتی که گاهی از سر گذراند، خودش را در مسیر درست نگه داشت.
دقیقا شش سال و دو ماه پیش اسم مهدی طارمی برای اولین بار در رسانه‌های رسمی و پرمخاطب کشور تکرار شد؛ زمانی که او با توصیه دوست و وکیل علی دایی به سرمربی وقت پرسپولیس پیشنهاد شد. آن زمان سرخپوشان بنا به سنت همیشگی دایی اردوی تابستانی‌شان را در اردبیل برگزار کرده بودند. طارمی در لیگ یک می‌درخشید و به چشم کسی نمی‌آمد. در نتیجه آقای وکیل به‌ خاطر سابقه دوستی با دایی به او تلفن زد و گویا با هزینه شخصی‌اش مهدی را از بوشهر به اردبیل فرستاد. دایی هم که یک استعدادیاب خبره است، توانایی طارمی را نادیده نگرفت. مهاجم بوشهری اولین گلش برای پرسپولیس را در همان اردو، در بازی تدارکاتی برابر صداقت آستارا به ثمر رساند. او در لیگ چهاردهم هم خیلی زود فیکس شد و تک گل پیروزی‌بخش پرسپولیس برابر ذوب‌ آهن را در هفته سوم به‌ثمر رساند. حالا پسری که با اتوبوس یک راه طولانی و طاقت‌فرسا را برای تست دادن پشت‌ سر گذاشته بود، بهترین قرارداد عمرش را می‌بندد؛ درست مثل علی دایی که زمانی با اتوبوس از اردبیل به تهران می‌آمد ولی بعدها با تلاش و پشتکار پیراهن هرتابرلین و بایرن‌ مونیخ را پوشید و سر از فینال لیگ قهرمانان اروپا درآورد. پسری که اولین بار با گلزنی به صداقت آستارا خبرساز شد، به زودی نخستین حضورش در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه خواهد کرد. قله او اما باز باید بالاتر از این حرف‌ها باشد.»