به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۱۳ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب : ۲۲۹۸۸۵
پرسش‌هایی که مسکو می‌تواند و باید پاسخ دهد

منتقد پوتین با ماده اعصاب جنگ‌افزارها مسموم شده است

منتقد پوتین با ماده اعصاب جنگ‌افزارها مسموم شده است
گروه بین الملل: یافته‌های آزمایشگاهی درباره مسمومیت منتقد مشهور پوتین با ماده مخرب "نووی‌چوک" خشم کشورهای اروپایی و ناتو را برانگیخت. این ماده سمی در دوران شوروی سابق تولید و ظاهرا قبلا هم علیه منتقدان روسی استفاده شده است.
به درخواست بیمارستان شریته برلین که الکسی ناوالنی، برای مداوا در آن به سر می‌برد یک آزمایشگاه وابسته به ارتش آلمان به بررسی نمونه‌های گرفته شده از منتقد مشهور دولت روسیه پرداخت.
یافته‌های این آزمایشگاه حاکی از وجود یک ماده سمی تخریب‌گر اعصاب از گروه جنگ‌افزارهای شیمیایی موسوم به "نووی‌چوک" در بدن ناوالنی است.ناوالنی ۳۰ مرداد در یک پرواز داخلی در روسیه دچار مشکل جسمی شد و پس از انتقال به بیمارستانی در شهر امسک سیبری به درخواست اعضای خانواده و نزدیکانش برای مداوا به برلین منتقل شد.آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تاکید کرد که یافته‌های آزمایشگاهی "بدون تردید" مسمومیت الکسی ناوالنی را تائید می‌کند و دولت روسیه باید در این زمینه پاسخگو باشد.او از سوءقصد به جان ناوالنی با ماده سمی کشنده سخن گفت و افزود هدف از این اقدام بریدن صدای مشهورترین سیاستمدار منتقد دولت روسیه بوده است.مرکل می‌گوید در حال حاضر "پرسش‌های بسیار جدی" مطرح است که فقط دولت روسیه "می‌تواند و باید" به آنها پاسخ دهد. اظهارات صدراعظم آلمان درباره مسئولیت مسکو در این ماجرا بسیار صریح و کم‌سابقه بود. او تاکید کرد که جهان در انتظار پاسخ روسیه است.
هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان  از احضار سفیر روسیه در برلین خبر داد و گفت از او خواسته شده درباره نحوه مسمومیت الکسی ناوالنی به صورت شفاف و همه جانبه تحقیق شود.
ماس روسیه را فراخوانده با انجام تحقیقات کامل و شفاف مسئولان سوءقصد به جان منتقد روسی را شناسایی و مجازات کند. او خاطر نشان کرد که اقدام قاطع روسیه برای روابط مسکو با کشورهای اروپایی اهمیت زیادی دارد.
 دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، ینس اشتولتنبرگ می‌گوید استفاده از جنگ‌افزارهای شیمیایی تهدیدی علیه صلح و امنیت جهانی است و ناتو همراه با آلمان و دیگر هم‌پیمانان درباره گام‌های لازم در این زمینه رایزنی خواهد کرد.اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در یک پیام توئیتری مسموم کردن سیاستمدار منتقد روسی را "اقدامی منزجرکننده و بزدلانه" خواند و خواستار مجازات مسئولان آن شد.جوزب بورل، مسئول سیاست خاری اتحادیه اروپا در اظهارات مشابهی تاکید کرده که شواهد حاکی از آن است که ماده سمی از گروه "نووی‌چوک" در دوران اتحاد جماهیر شوری سابق و بعدتر در روسیه تولید شده است.
ماده‌ای که الکسی ناوالنی با آن مسموم شده شبیه همان ماده‌ای است که سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسیه و دخترش در سال ۲۰۱۸ در بریتانیا با آن مسموم شده بودند و به دشواری از آن جان سالم به در بردند.پس از سوءقصد به جان اسکریپال و دخترش بسیاری از کشورهای غربی شماری از دیپلمات‌های روسی را اخراج کردند. آنگلا مرکل و هایکو ماس خواهان اقدام هماهنگ هم‌پیمانان غربی در واکنش به مسمومیت ناوالنی شده‌اند. وزیر خارجه آلمان گفته درباره این اقدام متناسب با عملکرد مسکو تصمیم‌گیری خواهد شد.
مرکل درباره قطعی شدن نتایج آزمایشگاهی درباره نوع مسمومیت منتقد روسی با فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهوری آلمان نیز رایزنی کرده است. ناظران این کار را گویای حساسیت و اهمیت این ماجرا برای برلین ارزیابی می‌کنند. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید پس از انتشار گزارش دولت آلمان "عمیقا" ابراز نگرانی کرد و مسمومیت شیمیایی منتقد روسی را "کاملا مذموم" خواند.
بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا هم استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی علیه الکسی ناوالنی را غیرقابل پذیرش خوانده و از دولت روسیه خواسته درباره این ماجرا شفاف‌سازی کند.
دولت آلمان تازه‌ترین یافته‌ها درباره چگونگی مسمومیت الکسی ناوالنی را با سازمان منع کاربرد جنگ‌افزارهای شیمیایی (OVCW) نیز درمیان گذاشته است. روسیه از کشورهایی است که پیمان منع استفاده از جنگ‌افزارهای شیمایی را امضاء کرده است.پزشکان معالج ناوالنی در بیمارستان شریته برلین پیشتر با توجه به نتایج بررسی‌های آزمایشگاهی وضعیت او را ناشی از مسمومیت شیمیایی عنوان کرده بودند. دولت روسیه این اظهار نظر را شتابزده خوانده بود.سخنگوی بیمارستان شریته اعلام کرده نگرانی درباره وضعیت سلامتی الکسی ناوالنی همچنان جدی است اما تاثیر سم بر بدن او رو به کاهش است. ناوالنی هنوز در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شود.پزشکان می‌گویند وضعیت ناوالنی پایدار است اما دوران مداوای او طولانی خواهد بود و هنوز نمی‌توان درباره پیامدهای دراز مدت مسمومیت او اظهار نظر قطعی کرد.روسیه از موضع‌گیری دولت آلمان به شدت انتقاد کرده و برلین را به انتشار بیانیه‌های پرهیاهوی عمومی متهم می‌کند. وزارت خارجه روسیه می‌گوید دولت آلمان به استفاده از مکانیسم‌های موجود و قانونی همکاری‌های دوجانبه کاملا بی‌توجهی کرده است.دمیتری پسکوف، سخنگوی دولت ولادیمیر پوتین می‌گوید روسیه آماده همکاری با دولت آلمان است اما در حال حاضر قادر نیست نسبت به مسائل مطرح شده به طور مشخص موضع‌گیری کند. او افزود :دادستانی کل مسکو برای دریافت گزارش پرونده الکسی ناوالنی به طور رسمی درخواستی ارائه کرده که تا کنون به آن پاسخی داده نشده است.روسیه ادعا می‌کند پزشکان بیمارستان شهر امسک سیبری که الکسی نوالنی ابتدا به آنجا منتقل شده بود علت بیماری او را مسمومیت شیمیایی تشخیص نداده‌اند و چنین اتفاقی نمی‌تواند در این کشور رخ داده باشد.
مسکو در جریان مسمومیت اسکریپال و دخترش نیز مدعی شده بود پس از فروپاشی شوروی سابق کشورهای غربی نیز به دانش لازم برای تولید "نووی‌چوک" دست یافته‌اند و روسیه الزاما دیگر تنها کشوری نیست که می‌تواند این ماده شیمیایی را تولید کند. انتشار گزارش دولت آلمان درباره چگونگی مسمومیت الکسی ناوالنی بازار بورس مسکو را به شدت تحت تاثیر قرار داده و با کنار کشیدن بسیاری از سهام‌داران بورس مسکو اندکی بیش از ۳ درصد ارزش خود را از دست داده است.
بنابر این گزارش ارزش روبل روسیه نیز در برابر دلار و یورو حدود دو درصد سقوط کرده است. این رویدادها مربوط به شامگاه دوم سپتامبر است و ادامه آن درصورت اقدام کشورهای غربی علیه مسکو دور از انتظار نیست.