به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۱۴ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۲۲۹۹۲۹

شنبه خطرناک

شنبه خطرناک
گروه جامعه: اقدامات کنترلی اصلی مورد تاکید بهداشت جهانی را می توان در کلمه شنبه (شلوغ، نزدیک، بسته) خلاصه کرد، بنابراین، دوری از شنبه خطرناک یک راهبرد برای کنترل اپیدمی کرونا به شمار می رود.به گزارش ایسنا، از ابتدای شروع پاندمی کروناویروس، بخشی از اقدامات کنترلی اصلی که سازمان بهداشت جهانی به طور مداوم بر آنها تاکید می‌کند دوری از سه موقعیت خطرناک یا ۳Cs شامل فضاهای سربسته، مکان های شلوغ و پرازدحام و شرایط منجر به تماس نزدیک با دیگران (closed spaces, crowded places, close contact setting) است. در زبان فارسی می توان این سه مورد را در کلمه شنبه (شلوغ، نزدیک، بسته) که در عین حال شروع  هفته و آغاز کار و فعالیت نیز می باشد خلاصه کرد. بنابراین، دوری از شنبه خطرناک راهبردی است که در صورت بکارگیری توسط افراد، خانواده ها و جوامع نقش بسیار مهمی در کنترل اپیدمی کووید-۱۹ خواهد داشت.
برای مثال حضور در جاهای سربسته، شلوغ و بدون تهویه مانند بانک ها، دفاتر پیشخوان، دفاتر اسناد رسمی و محضرهای ازدواج، شهرداری ها و به خصوص اداراتی که کلیه خدمات خود را در یک فضای یکپارچه با حضور تعداد زیاد کارکنان و مراجعه کنندگان انجام می دهند؛ مانند ادارات مرتبط با امور تعویض پلاک خودرو، ثبت نام خودرو و ... از مصادیق واضح شنبه خطرناک می باشد. پرواضح است که نمی توان افراد را به طور مطلق از حضور در این مکان ها بر حذر داشت و مراجعه اغلب شهروندان به این مکان ها بر حسب ضرورت می باشد؛ به علاوه کارکنان این ادارات و شرکت ها خود از گروه های اصلی در معرض خطر ابتلا به کووید-۱۹ محسوب می شوند. 

اگرچه در حالت ایده آل تنها راه دوری از شنبه خطرناک به حداقل رساندن مراجعه به این مراکز و ادارات می باشد و توصیه می شود که در صورت مراجعه ضروری، مواردی همچون استفاده از ماسک به طور صحیح، استفاده از خودکار شخصی، رعایت فاصله حداقل یک متری با دیگران، به حداقل رساندن تماس مستقیم دست با سطوح و ضدعفونی کردن یا شستشوی دست با آب و صابون پس از ترک مکان رعایت شود، اما بدیهی است که با رعایت همه این موارد نیز احتمال انتقال وجود دارد و انجام چنین اقداماتی از سوی مردم، به تنهایی باعث شکسته شدن اجزای شنبه خطرناک نخواهد شد. در واقع ادارات، سازمان ها و شرکت ها کارگردانان اصلی شکستن اجزای شنبه خطرناک هستند؛ ارائه خدمات به صورت غیرحضوری و بر بستر خدمات الکترونیک تا حد امکان، نوبت دهی و کنترل ورود و خروج تعداد افرادی که به طور همزمان مراجعه و در اماکن سربسته حضور می یابند و علامت گذاری مکان های ایستادن افراد، بهبود تهویه با اقدامات اساسی در درازمدت و اقدامات بدون هزینه ای مانند الزام به بازبودن درب ها و پنجره ها در کوتاه مدت می تواند شلوغی، نزدیکی و حتی سربسته بودن را تا حد زیادی کاهش دهد و ما را بر شنبه خطرناک پیروز گرداند. 

البته فراموش نکنیم که شنبه خطرناک فقط در مراجعه به ادارات و شرکت ها نمود نمی یابد. دورهمی های خانوادگی و دوستانه از قبیل مهمانی، مراسم جشن، عزاداری و ترحیم و مسابقات ورزشی نیز از مصادیق واضح شنبه خطرناک می باشند. به حداقل رساندن حضور در این دورهمی ها از سوی مدعوین، مهمترین اقدام برای دوری از شنبه خطرناک می باشد. در غیر این صورت، تفکر در مورد نحوه شکستن اجزای شنبه خطرناک قبل از برگزاری مراسم توسط میزبان بسیار مهم است. مواردی مانند به حداقل رساندن تعداد مهمانان (کاهش شلوغی و ازدحام)، رعایت تهویه مکان سربسته با باز گذاشتن درب ها و پنجره ها (تعدیل سربسته بودن محیط) و مشخص کردن مکان قرارگرفتن افراد (جلوگیری از تماس نزدیک) و کوتاه کردن زمان دورهمی راهبردهای مهمی برای شکستن اجزای شنبه خطرناک می باشد. همه می دانیم که زمان پایان این پاندمی در آینده خیلی نزدیک نخواهد بود و استفاده از راهبردهای پیشگیرانه مهمترین سلاح افراد و جوامع برای کنترل آن می باشد.