به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ساعت ۰۷:۳۲
کد مطلب : ۲۳۰۰۱
آماري كاملا اغراق آميز از زبان يك مسئول ناشناخته!

برنامه ایران برای خرید ۲۵۰ هواپیمای بوئینگ یا ایرباس!

گروه اقتصادي: رویترز به‌نقل از یک مقام آگاه ایران اعلام کرد در پی توافق هسته‌ای اخیر و لغو تحریم‌ها بر صنعت هواپیمایی ایران این کشور در نظر دارد ۲۵۰ تا ۴۰۰ هواپیمای بوئینگ یا ایرباس خریداری کند.
برنامه ایران برای خرید ۲۵۰ هواپیمای بوئینگ یا ایرباس!
به گزارش رویترز، در حالی که وزرای خارجه کشورهای مختلف در اوایل ماه جاری میلادی در ژنو برای رسیدن به توافق هسته‌ای در مورد برنامه هسته‌ای ایران در تلاش بودند، مسافران شرکت ملی هواپیمایی ایران در نقطه‌ای دیگر با مشکلی دیگر مواجه بودند. زمانی که هواپیمای بوئینگ 747 هواپیمایی هما پکن را به‌مقصد تهران ترک کرد، خدمه ایرانی پرواز هشداری از جانب کابین خلبان دریافت کردند مبنی بر اینکه یکی از 4 موتور هواپیما آتش گرفته است. خلبان موتور را خاموش کرد، سیستم مقابله با حریق را فعال کرد و مجدداً به فرودگاه پکن بازگشت.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاعاتی اتفاقات هوایی اوییشن هرالد، این حادثه که در روز 8 نوامبر [17 آبان ماه] اتفاق افتاد و اقدامات انجام‌شده برای حل و فصل آن، اهمیت نیاز به اقدامی اساسی برای تداوم پروازهای هواپیمایی ملی ایران پس از سالها تحریم و چالش‌ها در زمینه تأمین قطعات را خاطرنشان ساخت. به‌گفته منابع مطلع، سالهاست هواپیماهایی نظیر این بوئینگ قدیمی از طریق خرید قطعات یدکی از بازار سیاه، جاگذاری قطعات هواپیماهای دیگر یا بازتولید قطعات در داخل کشور، همچنان در ناوگان هوایی ایران حفظ شده‌اند.

اکنون و به‌دنبال توافق هسته‌ای هفته گذشته، تهران اجازه خواهد یافت تا خریدهای محدودی در زمینه قطعات هواپیما و انجام تعمیرات انجام دهد. مشکل عمده‌ای که ایران با آن مواجه است آن است که به‌دلیل قدیمی بودن هواپیماهای مورد استفاده، قطعات یدکی این هواپیماها به‌آسانی یافت نمی‌شود. هواپیمای بوئینگ مدل 747-100 اولین بار در سال 1966 وارد خط تولید بوئینگ شد و این شرکت از سال 1982 به این‌سو، تولید این مدل را متوقف کرده است.

تحلیلگران معتقدند، در صورت برداشته نشدن کل تحریم‌ها، این میزان لغو محدودیت‌ها برای ایجاد تفاوتی قابل توجه در سوددهی شرکت‌های هواپیماساز و قطعه‌ساز جهانی کافی نیست اما تجدید روابط تجاری قدیمی می‌تواند گامهایی اولیه در فرآیندی باشد که بسته به روند دیپلماسی، بازاری را که 10 سال بود بلوکه شده بود مجدداً احیا کند.

ایران پیشتر اشاره کرده است که اگر روابط اقتصادی به‌صورت کامل بازیابی شود، کاهش تحریم‌ها می‌تواند به‌منزله کاشتن بذر حضور آینده در بازار خرید هواپیما باشد. البته این موضوع بستگی به نتیجه مذاکرات مفصل آینده بین ایران و غرب دارد. یک مقام ارشد ایرانی دراین‌باره گفت: «با توجه به توافق اخیر ژنو، من امیدوارم ما بتوانیم قطعات را نه از دلالان به‌قیمتی بالاتر بلکه به‌صورت مستقیم از تولیدکنندگان خریداری کنیم». وی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «ما در انتظار زمانی هستیم که تحریم‌ها برداشته شوند و بتوانیم 250 تا 400 هواپیمای بوئینگ یا ایرباس خریداری کنیم». در عین حال سخنگوی شرکت ایرباس دراین‌باره گفت: «پیش از اینکه بتوانیم هرگونه ارزیابی تجاری‌ای انجام دهیم، ما ابتدا باید به‌تفصیل در مورد تغییرات احتمالی در وضعیت حقوقی کسب اطلاع کنیم».

توضيح بهارنيوز: اعداد 250 تا 400 هواپيما آن هم براي ناوگاني كه مجموعه هواپيمايي فعلي‌اش بين 150 تا 200 هواپيما است، كاملا اغراق آميز به نظر مي‌رسد و شايد به همين دليل باشد كه مقام مذكور خواستار عدم درج نامش شده تا به عنوان مرد سال اغراق‌گويي و آمارسازي لقب نگيرد!

۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۷:۴۳
همچین مسوولی در دولت راستگویان چی کار میکنه؟؟ (179895)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۲:۳۲
باید صنعت هوایی ایران متحول بشه

به نظر من بهترین کار ایجاد رشته دانشگاهی هستش که سازمانی با نام هواپیماسازی اقدام به جذب نخبه ها و دانشجوها در مقاطع مختلف بکنه تا شروع ساخت هواپیما کند (180105)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۲:۳۹
همون 300 تا F16 و یک دونه F14 تحویل نشدمون رو از زمان خدا بیامرز بگیرن بسه (180109)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۲۲:۱۰
300 تا F16 ????? (180426)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۵:۲۹
راست گفتی!! (180201)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۵:۴۱
اجتمالا از بازماندگان دولت قبلی است که هنوز برکنار نشده! (180204)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۷:۵۸
به علاوه اینکه 250 تا 400 هواپیما بین 15 تا 20 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت که این مقدار نه تنها در شرایط فعلی کشور بلکه در شرایط قبل از تحریم ها مقدار زیادی بود (179899)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۱:۰۵
این هزینه یه جا پرداخت نمیشه و ایران میتونه هواپیماها رو لیز کنه.
بعد هم ایشون نگفتن هفته دیگه همرو میخرن.
میگه تحریم ها برداشته شه این تعداد باید خریداری بشه.
در ضمن کشوری به پهناوری ایران باید بیشتر از این رو بخره چون 90% هواپیماهای اکتیو ایران به درد رستوران شدن و موزه میخورن تا مسافر کشی (180041)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۲۰:۲۸
اقای مسعود کشورهایی که این تعداد هواپیما نیاز دارند میلیونها توریست از سرتاسر جهان به ان کشورها وارد می شوند که ظرف یک سال کل این مبلغ را در می اورند بقیه ان هم سود می شود می رود درجیبشان این همه پول به باد دادن به هیچ دردی نمی خورد درست هست ما نیاز به هواپیما امن داریم اما اباید انرا سالهای قبل وبه تدریج می خریدیم در ضمن مشخص هست که هدف این پروژه ها چیست میخواهند یک عده را از بیت المال بهره مند کنند در اخر هم بویینگی وجود ندارد (180360)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۶:۰۸
قیمت ایرباس و بویینگ حدود 300 میلیون دلار هست که حداقل هزینه می شود 75 میلیارد دلار با 20 میلیارد دلار شما فقط می توانید اشغالهای روسی مثل توپولف بخرید (180217)
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۷:۰۴
دوست گرامی

اشتباه می کنید رقم بالاتر از این حرفهاست.

قیمت هواپیماهایی در رنج بوئینگ 747 و 777 بین 350 تا 400 (هر هواپیما) میلیون دلار است.

200 تا 400 فروند هواپیما یعنی بالای 150 میلیارد دلار. (180247)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۸:۲۴
بقیش واسه مصرف خصوصی آقازاده هاس . مخصوصا" اگه بخوان با ایل و تبار برن آمریکا سفر (179908)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۸:۴۲
جالبه هزینه کل این هواپیماها حدود 100 میلیارد دلار می شود یعنی 300 هزار میلیارد تومان چه کسی این پول را می دهد (179922)
عباس علیپور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۵:۲۳
اونم با خزانه خالی!!؟؟ (180197)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۷:۵۸
برای بعضی حضرات این ها پول خورد به حساب میاد. (180269)
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۸:۴۷
در شرايط موجود اگر هدف رسيدن به استانداردهاي جهاني باشد بايد كل هواپيماهاي موجود از رده خارج شوند و با احتساب كمبودهاي موجود خريد همان 250 هواپيما منطقي به نظر مي رسد. (179927)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۲۰:۳۳
کدام توریست به ایران می اید که این پولها را میخواهند بدهند!!! (180366)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۸:۵۲
بطور متوسط ۱۰۰ فروند بوئینگ و ایرباس مدرن حدود ۲۰ میلیارد دلار آب میخوره..از کجا؟؟! (179936)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۶:۱۰
الان قیمت هر فروند از اینها بین 300 تا 400 میلیون دلاره یه سر به ویکیپدیا انگلیسی بزنید (180219)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۹:۰۰
اشکال نداره بقیشو برای کشورای دوست و همسایه سفارش دادیم!!!!آخه ما ایرانیا عادت نداربم تک خوری کنیم!!!البته ترشی ایرباس تا حالا نخوددم اگه نیشه یه چنو تاییشونو ترش کتید!!! (179944)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۱:۰۶
آفرین به نظرت. (180043)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۰:۵۹
پس چی شد اون هواپیما های اوکرایینی ایران ایران140؟ تازه میگفتن خیلی از کشور ها سفارش دادن که ایران براشون تولید کنه ؟ (180039)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۲۲:۱۲
مشکل اینجاست که اونهم اصل کاریش(موتورش و جاهای حساسش) روسی بود وگرنه اگر همون هم بود خوب بود (180428)
کنترل پروژه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۱:۴۰
بابا رویترز هم گاهی اوقات تنش می خوره به تن کیهان خودمون
ما که با این اخبار عجیب غریب بیگانه نیستیم
یه هفته کیهان بخونید عادت می کنید (180065)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۱:۵۵
چراكه نه؟ همين چندروز پيش كشور پونزي امارات 150 فروند هواپيماي صفر خريد به قيمت 150 مليون دلار مااگر براي هراستان مان 5 فروند هواپيماي نو بخريم بايد همين تعدادباشه ديگه...مردم ماحقشان نيست هواپيماي 100سال پيش سوار شوند وتوهوابتركند... (180080)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۲۰:۳۱
اقا مثل اینکه شما تو باغ نیستید هدف این پروژه ها بردن پول مردم در جیب یه عده خاص هست هواپیما کجا بود (180363)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۲۰:۳۵
امارات برای صنعت گردشگری اش میخواهد شما اوضاع اقتصادی عالی امارات را با ایران مقایسه میکنی (180368)
abas
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۲:۵۱
سنگ مفت گنجشک مفت تا حالا یقه مسئولی را گرفتن که این دومی باشه دل تون خوش با شه (180117)
کارون اهوازی
United States
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۴:۲۸
ایشون برای یک لحظه فکر کردند که یکی از شاهزاده های این کشورای همسایه هستش!!! (180176)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۵:۵۷
متاسم برای یه سایت که تا این اندازه نا اگاه هست،اگه تحریمها برداشته بشه این موضوع اصلا اغراق امیز نیست،همه پول را یکجا پرداخت نمیکنند برادر،ساخت این هواپیما ها چندین سال طول میکشه،قسطی میگیرن،در ضمن ناوگان امروزی ما منعلق به 35 سال پیش هست،نیاز امروز کشوربه همین اندازه هست،یه نگاهی به امار هواپیما های ترکیه،قطر،امارات،...بندازید تا متوجه بشید. (180211)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۶:۰۱
قربون دستت داری میری سمت بازار اونورا یه شیش هفتا شاتل هم برا ما بخر (180213)
هیراد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۹:۰۸
تعجبی نداره. کلا اینجور جوگیری ها و اغراق ها کاملا طبیعیه توی ایران. چه از سوی مردم، چه مسئولین. (180307)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۲۰:۰۰
برا کشوری که سالی 120 میلیارد فروش نفت داره .جدای از دیگر صادرات این خرید نیاز نیست.البته نیاز به بیشتر از این تعداد است .خوبه بدونیم که خط امارات به 170 نقطه پرواز داره. (180341)
لهراسب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۲۰:۰۵
مگر 150 تا200 هواپیما در شان کشور بزرگ ماست قطعا تحریمها برداشته شود و اصل44در آزادسازی و برداشتن قوانین انحصارگرا دولتی پیاده شود سرمایه گذاری عظیمی از طرف بخش خصوصی در صنعت هوایی صورت خواهد گرفت آنگاه می توانیم 1500 تا 2000هواپیما در ناوگان هوایی داشته باشیم و در یک اقتصاد صحیح قدرت خرید مردم بالا رفته بین شرکتهای هوایی رقابت در کیفیت و نرخ و رضایتمندی مسافران به وجود آمده و نرخها تابع سطح ثروت عمومی و رقابتی خواهد شد. (180342)
دانشجو
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۲۱:۵۷
747 هواپیمایی ماندگار و اسطوره مسافربریهای آسمان است و گویا هنوز هم انواعی از آن تولید میشود.
ولی از هواپیماهای دهه 60 و 70 میلادی دیگر خبری نیست خب! مثل لاکهید مارتین اس آر 71، کنکورد، (180415)