به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۳:۲۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ساعت ۰۷:۴۶
کد مطلب : ۲۳۰۰۳

درآمد سالانه خوشبخت‌ترین مردم روی زمین‌

گروه جامعه: محققان با بررسی نقش توسعه اقتصادی در احساس خوشبختی و رضایت از زندگی اعلام کردند که ثروت به شرطی خوشبختی به همراه می‌آورد که درآمد فرد بیش از 36 هزار دلار (معادل 108 ميليون تومان) در سال باشد.
به گزارش مهر، یک گروه از محققان با بررسی پرسش نقش توسعه اقتصادی در احساس خوشبختی و رضایت از زندگی در نهایت اعلام کردند که ثروت مي‌تواند خوشبختی به همراه داشته باشد اما این شرایط تنها زمانی عملی است که درآمد فرد بیشتر از 36 هزار دلار در سال باشد. اقتصاددانها با بررسی این پرسش که آیا توسعه اقتصادی توان خرید خوشبختی را دارد یا خیر به این نتیجه رسیده است که رضایت از زندگی درمیان افرای که در ثروتمندترین کشورها زندگی مي‌کنند کاهش یافته است.

تحقیقات انجام شده توسط یوجینیو پروتو از دانشگاه وارویک و آلدو راستچینی از دانشگاه مینه سوتا همانطور که انتظار مي‌رفت به این نتیجه رسید که سطح رضایت از زندگی با ثروت کشور افزایش مي‌یابد تا مردم بتوانند نیازهای اولیه خود را تأمین کنند. این درحالی است که نتیجه شگفت انگیز اینجاست که وقتی در آمد به یک سطح مشخصی مي‌رسد (حدود 36 هزار دلار) سطح رضایت از زندگی به اوج خود مي‌رسد و پس از آن در کشورهای بسیار ثروتمند اندکی کاهش مي‌یابد.

محققان اظهار داشتند تحقیقات ما یک نتیجه بسیار شگفت انگیز داشت که تاکنون گزارش نشده بود به نظر مي‌رسد که سطح رضایت از زندگی پس از یک سطح مشخص از ثروت کاهش مي‌یابد. این تحقیق نشان مي‌دهد که افرادی که در کشورهایی زندگی مي‌کنند که سرانه تولید ناخالص ملی آنها کمتر از 6700 دلار است 12 درصد بیشتر از کشورهایی که سرانه تولید ناخالص ملی آنها حدود 18 هزار دلار بود، به بیشترین سطح رضایت از زندگی دست یافته اند.

وقتی که کشورها به سرانه تولید ناخالص ملی حدود 36هزار و 400 دلار دست یافتند افزایش سطح شادی که ثروت به ارمغان مي‌آورد کمتر مشهود است. بین این سطح و بالاترین سطح سرانه تولید ناخالص ملی یعنی رقم 54 هزار دلار احتمال گزارش بالاترین سطح رضایت از زندگی تغییر مي‌می کند.

نتایج این تحقیق به طور گسترده در ارتباط با پارادوکس استرلین قرار مي‌گیرد که اعلام کرده است ارتباط رضایت از زندگی و تولید ناخالص ملی در کشورهای غنی کما بیش در یک سطح است. پارادوکس استرلین که از نام اقتصاد دان ریچارد استرلین برگرفته شده است بیان مي‌‌کند که درآمد بالا لزوما افراد را شادمان ‌تر نمی‌ کند. این نظریه از سال 1974 که بیان شد نظرات اقتصاددانها را دچار تحولات بسیاری کرده است.

123
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۸:۴۸
خوبه من كه سطح درامدم 2300 دلار در ساله يعني با خوشبختي فقط و فقط 33700 دلار فاصله دارم. چقدر خوشهالم!!!!!!!!!! (179930)
nice
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۹:۳۷
خوش به حالت آرزو میکنم جای تو بودم:)) یه کم از خوشبختی برامون بگو (179972)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۹:۵۴
ما که درآمدی در حد 3 هزار دلار در سال داریم آیا خوشبخت به حساب نمی آئیم ؟ (179997)
کارمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۰:۳۲
با این حساب ما بدبخترین مردم روی کره زمین هستیم البته قبل از گینه بی صاحب؟؟؟؟ (180018)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۲:۴۲
خوشبختي، رفاه، ثروتمند، آرامش!!! اين اصطلاحات عجيب و غريب چيه؟ بابا، با زبون خودمون حرف بزنيد ببينيم، حرف حسابتون چيه آخه؟ (180111)