کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رضاخان حزب‌اللهی که قرار است به پاستور برود کیست؟

رونمایی از رییس دولت آینده؛ سردار سعید محمد

15 شهريور 1399 ساعت 15:28


گروه سیاسی: سایت دیده‌بان ایران نوشت؛ هفته گذشته بود که برخی رسانه ها از حضور یک نامزد نظامی در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری خبر دادند و به دنبال آن و برخی شخصیت های سیاسی نزدیک به جناح اصولگرا از حضور یک فرد نظامی در پاستور دفاع کردند. به عنوان مثال 
مرتضی طلایی درباره همین موضوع گفته بود: نامزدی شخصیت‌های نظامی در انتخابــــات هیچ ایــرادی نـــدارد و یا منصور حقیقت پور مشاور علی لاریجانی در مجالس قبل و از چهره های نظامی، سیاسی کشور درباره احتمال حضور یک فرد نظامی در پاستور اعلام کرده بود که:
ریاست جمهوری یک فرد نظامی هیچ اشکالی ندارد چرا که اغلب مقامات کنونی ما فرمانده جنگ بودند.

با این وجود به نظر می رسد برخی چهره های عمدتاً اصولگرا بر این باورند که رییس جمهور آینده ایران باید فردی عملگرا، جوان، انقلابی و احتمالاً نظامی باشد. آنها مدت هاست که بر این باورند تنها یک «رضاخان حزب اللهی» می تواند شرایط فعلی کشور را سرو سامان دهد. نخستین بار احمد ناطق نوری در سال ۷۶ بود که با تشبیه علی اکبر ناطق نوری به رضاخان پهلوی، برادرش را شخص لایقی برای اداره کشور معرفی کرده بود. او در توصیف خود و برادرش گفته بود: «ما این قدر پنیر را با انگشت شستمان روی نان می مالیدیم که انگشت مان ورم می کرد». خود علی اکبر ناطق نوری هم در دورانی که از احمدی نژاد شاکی شده بود، به بیان مثالی از رضاشاه پرداخت و غیرمستقیم از احمدی نژاد خواست که حداقل از رضاشاه بیاموزد، او گفته بود: «رضاشاه یک موقعی رفت مشهد بالای قبر نادرشاه با چکمه یک لگد به قبر نادر زد و گفت مرتیکه، تو چه آدم نادانی بودی؟ اول آدم کار را می کند بعد اعلام می کند، تو اول قبل از اینکه چشم دربیاوری اعلام می کنی که می خواهی چشم دربیاری؟ خوب چشم خودت را درآوردند، رضاشاه ظالم و جنایت کار می داند و بعضی ها نمی دانند».

اما تا پیش از رسیدن قالیباف به ریاست مجلس یازدهم این «محمدباقر قالیباف» بود که خودش را لایق صفت «رضاخان حزب اللهی» می دانست. او سال ۸۴ در جمع اعضای جامعه الرضا خود را رضاخان حزب اللهی نامیده بود. هر چند که بعداً این اظهار نظر از سوی نزدیکانش تکذیب شد. البته برخی منابع خبری هم نوشته بودند که این حسین الله کرم بوده که محمدباقر قالیباف را «رضاخان حزب اللهی» و در برابر الگوی احمدی نژاد مطرح کرده است. قالیباف و محسن رضایی دو شخصیت نظامی، سیاسی عرصه انتخابات ریاست جمهوری کشور هستند که هر کدام بارها خودشان را در معرض رای مردم برای رسیدن به ریاست قوه مجریه قرار داده و شکست خورده اند. اما با این حال اسفندماه گذشته بود که قالیباف با عدم مشارکت اکثریت مردم تهران در انتخابات مجلس یازدهم راهی بهارستان شد و به جایگاه علی لاریجانی تکیه زد و محسن رضایی هم کماکان به دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام قناعت کرده است.

این در حالی است که به نظر می رسد با نزدیک شدن به انتخابات خرداد 1400 حضور دو نظامی دیگر به عنوان نامزد انتخابات دور از ذهن نباشد. حسین دهقان،  چهره ای نزدیک به هر دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا که مورد وثوق بسیاری از چهره های بانفوذ کشور است و سردار سعید محمد؛ فرمانده خاتم‌الانبیاء سپاه که به نظر می رسد این روزها نیم نگاهی هم پاستور و انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم دارد.

سعید محمد 52 سال دارد و از جمله فرماندهان جوان در سپاه به حساب می‌آید و برخلاف فرماندهان پیشین قرارگاه سازندگی سپاه پاسداران از چهره‌های جوان و نسل دوم سپاه پاسداران است که در کوران دفاع مقدس در سپاه فعالیت زیادی نداشته‌اند. از طرف دیگر او برخلاف فرماندهان پیشین قرارگاه سازندگی سابقه نظامی‌گری ندارد و با وجود اینکه در سپاه پاسداران حضور داشته، او را با القاب نظامی نمی‌شناسند. رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران از عنوان دکتر برای معرفی او استفاده می‌کنند و او با لباس نظامی در محل کار خود حاضر نمی‌شود.  در حالی که فرماندهان پیشین قرارگاه خاتم عموما از نظامیان باسابقه و حرفه‌ای بودند، در رزومه‌ای که برای سعید محمد ذکر شده است هیچ ردی از فعالیت نظامی دیده نمی‌شود. پیش از سعید محمد، محمد وفایی، محمد باقر قالیباف، حسن دانایی‌فرد، عبدالرضا عابد، رستم قاسمی، ابوالقاسم مظفری، عبادالله عبداللهی که همگی از فرماندهان دفاع مقدس بودند، فرماندهی قرارگاه خاتم سازندگی را برعهده داشتند.
 
قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، قرارگاهی از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، که در حال حاضر می‌توان گفت: بزرگ‌ترین پیمان‌کار پروژه‌های دولتی است. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء پس از پایان جنگ ایران و عراق و به دستور مقام معظم رهبری و با حکم محسن رضایی تشکیل شد و هدف از تأسیس آن کمک به سازندگی کشور اعم از مشارکت در پروژه‌های «آب‌رسانی، نفت و گاز، سدسازی، انتقال آب و نیرو و راه‌سازی» بود. این قرارگاه تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار دارد.
 
سعید محمد کیست؟
 سعید محمد، متولد سال ۱۳۴۷ در تهران و دارای مدرک تحصیلی دکترای مهندسی عمران (گرایش راه و ترابری) از دانشگاه تربیت مدرس تهران در سال ۱۳۸۸ است. محمد از سال ۱۳۶۶ به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و دارای سوابق مدیریتی و اجرایی متعددی در شرکت‌ها و مؤسسات اقماری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و بنیاد تعاون سپاه است؛ او از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۳ مدیرعامل گروه سپاسد ــ وابسته به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) بود. سپاسد مهم‌ترین بازوی مهندسی سپاه پاسداران است که پروژه‌های عظیم سدسازی، تونل سازی، نیروگاه‌های برق، سازه‌های بتونی بلند و... را در کشور اجرا می‌کند. سد مخزنی کرخه و سد گوتوند از جمله پروژه‌هایی است که توسط سپاسد اجرا شده است. از دیگر سوابق سعید محمد مدیرعاملی گروه ایرانیان اطلس، سازنده و مالک چندین مرکز خرید در شهر‌های مختلف از جمله اطلس مال در تهران است. از سوابق علمی او می‌توان به عضویت در انجمن تونل ایران از سال ۱۳۸۸ تاکنون، عضویت در هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) از سال ۱۳۸۹ تاکنون و عضویت در نظام مهندسی استان تهران از سال ۱۳۷۵ تاکنون اشاره کرد.
 
فرمانده جدید قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در سال ۲۰۱۴ موفق به کسب تندیس برنز جایزه بین‌المللی پروژه برتر در سطح مگاپروژه‌ها از انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه (IPMA) شد. همچنین کسب تندیس بلورین جایزه ملی پروژه برتر در سطح مگاپروژه‌ها از انجمن ملی مدیریت پروژه ایران در سال ۱۳۹۲؛ کسب لوح تقدیر جایزه تعالی منابع انسانی از انجمن ملی منابع انسانی ایران در سال ۱۳۹۳؛ کسب رتبه دوم در جایزه ملی مدیریت دانش (MAKE) در سال ۱۳۹۳؛ کسب لوح تقدیر حامیان زمین از اجلاس جهانی حامیان زمین سال ۱۳۹۲؛ کسب لوح تقدیر از وزیر نیرو در جشن خودکفایی صنعت سدسازی در سال ۱۳۹۱؛ برگزیده در همایش برترین مدیران جهادی در عرصه سازندگی کشور در سال ۱۳۹۴ دیگر جوایز و افتخارات کسب‌شده توسط سعید محمد است.
 
از سوابق علمی و پژوهشی او می‌توان به تألیف کتاب‌های «تأثیر الیاف فولادی در کنترل ترک‌های کششی بتن»، «مدیریت طرح‌های عمرانی»، «طراحی و اجرای روسازی بلوکی بتنی»، «انتخاب، طراحی و اجرای خط با دال بتنی در خطوط قطار شهری» و «بهسازی خاک با نگرشی ویژه به سد‌های خاکی»؛ همچنین ترجمه دو کتاب «زمین‌شناسی مهندسی در کارست» و «کاربرد بتن غلطکی» اشاره کرد. در مراسم معارفه فرمانده جدید قرارگاه سازندگی، سعید محمد گفته بود: «با وجود تحریم‌های ظالمانه دشمنان علیه نظام و ملت ایران، مصمم به کمک دولت در تکمیل زیر ساخت‌ها و فعال‌سازی بخش خصوصی و نیز اشتغال‌زایی جوانان هستیم.»
 
محمد با تاکید بر اینکه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) امروز در حال شناسایی خلاء‌های موجود و تولید ثروت ملی در راستای ارتقای رفاه عمومی جامعه است، گفت: "با توجه به پتانسیل و ظرفیت‌های بسیار مطلوبی که به حمدالله در کشور از آن برخورداریم، درصدد رفع مشکلات هستیم و در این راستا دست یاری به سوی دولت دراز می‌کنیم. " رابطه قرارگاه سازندگی با دولت تا پیش از آمدن "محمد" به این قرارگاه همیشه یکی از چالش‌های مهم این نهاد قدرتمند بوده است که با تدابیر سردار جوان این مشکل با دولت حسن روحانی تا حد زیادی به تفاهم و مصالحه رسید.
 
به گوا برخی کاربران در شبکه های اجتماعی سردار سعید محمد از مدت ها قبل خودش و تیمش را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آماده کرده است. محمدباقر قالیباف هم هفته گذشته فعالیتش را با شعار «نظارت میدانی» به عنوان نماینده تهران در استان خوزستان آغاز کرد. حرف و حدیث ها درباره انتخاباتی بودن این سفر بسیار است اما برخی از نزدیکان او مانند فریدون عباسی می گویند قالیباف قصد دارد در مجلس بماند و به دولت انقلابی بعدی کمک کند. در این بین سردار سعید محمد هم فردا به اهواز می رود تا یکی از پروژه های مهم قرارگاه خاتم را افتتاح نماید. بر اساس شنیده ها او هم مانند سفر 11 شهریور قالیباف به استان خوزستان، تیم رسانه ای خودش را زودتر به این استان فرستاده است تا همه جوانب را در نظر داشته باشند.  با این حال به نظر می رسد خوزستان سهم مهمی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 داشته باشد. یکی از ثروتمندن ترین و در عین حال محرومترین استان های کشور که مردمش هر چند ساعت با یک بحران تازه مواجه می شوند.


کد مطلب: 230201

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/230201/رونمایی-رییس-دولت-آینده-سردار-سعید-محمد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir