به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۲۲ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۲۳۱۲۵۹
صلح یك كشور دیگرحوزه خلیج فارس با تل آویو

بحرین و اسرائیل برای صلح توافق کردند

بحرین و اسرائیل برای صلح توافق کردند
گروه بین الملل:  رئیس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد که به دنبال امارات متحده عربی، بحرین نیز با اسرائیل صلح می‌کند.
دونالد ترامپ در توییتی نوشت: «یک روز موفقیت‌آمیز تاریخی دیگر! دو دوست بزرگ ما، اسرائیل و بحرین برای قرارداد صلح موافقت کردند؛ دومین کشور عربی که طی ۳۰ روز گذشته با اسرائیل وارد صلح شده است.»ماه گذشته امارات متحده عربی با اسرائیل برای صلح به توافق رسید و پس از مصر و اردن، سومین کشور عربی شد که با بازنگری در سیاست‌های خود روابط خود با اسرائیل را عادی کرده بود.
 ترامپ همچنین با انتشار توئیت دیگری بیانیه مشترک آمریکا، اسرائیل و بحرین را درباره عادی‌سازی روابط دو کشور منتشر کرد که می‌گوید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و حمد بن عیسی آل خلیفه ،پادشاه بحرین  گفت‌وگو کرده و برای صلح توافق کرده‌اند.این بیانیه می‌گوید طرفین به تلاش‌های خود برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین بصورت عادلانه، گسترده و ماندگار ادامه خواهند داد.بیانیه یادشده تاکید کرده که باز شدن درهای گفت‌وگو و توافق عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و بحرین بر روند دگرگونی خاورمیانه تاثیر مثبت خواهد گذاشت و ثبات، امنیت و کامیابی منطقه را نیز افزایش خواهد داد.
بر اساس گزارش‌ها، قرار است سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد بحرین روز دوشنبه به واشنگتن سفر کند. بیانیه مشترک سه کشور نیز می‌گوید که مقامات بحرین در آیین امضای سند عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات در روز سه‌شنبه هفته آینده شرکت خواهند کرد. ترامپ پیشتر گفته بود، «کشورهای دیگر هم به توافق صلح امارات و اسرائیل خواهند پیوست». او اما آن زمان اشاره‌ای به نام کشور خاصی نکرده بود.
قبل از آن در جریان سفر مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا به بحرین، این کشور تاکید کرده بود تا زمانی که کشور فلسطینی تشکیل نشود، آماده عادی‌سازی روابط با اسرائیل نیست. با این حال بحرین هفته گذشته به پروازهای اسرائیل-‌امارات اجازه داد از آسمان این کشور پرواز کنند. قبلا عربستان نیز اقدام مشابهی انجام داده بود.
واکنش‌ها؛ از ستایش تا خشم
به دنبال اعلام آغاز روند عادی‌شدن روابط دیپلماتیک میان اسرائيل و بحرین از سوی دونالد ترامپ، دولت‌ها و سازمان‌های سیاسی چندی به آن واکنش نشان دادند.رهبران سه کشور آمریکا و اسرائيل و بحرین در بیانیه‌ای مشترک از توافق خود برای "برقراری روابط کامل دیپلماتیک میان اسرائیل و پادشاهی بحرین" خبر دادند.بیانیه می‌گوید که دو طرف مایلند به "تلاش‌های خود در راستای رسیدن به راه حلی کامل و عادلانه برای پایان دادن به کشمکش میان فلسطین و اسرائيل" ادامه دهند.نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل، و عبداللطیف زیانی، وزیر خارجه بحرین "توافق تاریخی صلح" را به زودی طی مراسمی امضا خواهند کرد.در کاخ سفید جرد کوشنر، مشاور عالی رئیس جمهور، اظهار داشت که سیاست ترامپ به ۴۸ سال منع پرواز هواپیماهای اسرائيل در آسمان عربستان پایان داد. او گفت چند هیئت آمریکایی همچنان در خاورمیانه هستند و "به تلاش برای آشتی میان ملت‌های منطقه" ادامه می‌دهند.
امارات متحده عربی، که به تازگی با میانجیگری آمریکا به توافق مشابهی با اسرائیل رسید، از توافق تازه میان بحرین و اسرائیل استقبال کرد. وزارت خارجه امارات توافق را به دو کشور بحرین و اسرائیل تبریک گفت.
عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر، در پیامی توییتی توافق میان بحرین و اسرائیل را تأیید کرد. او این تصمیم را "گامی پراهمیت" در راستای "ثبات و صلح در خاورمیانه و حل دائمی مسئله فلسطین" دانست.
دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای از اقدام بحرین برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل ستایش کرد و توافق را "خبری بسیار خوب" ارزیابی نمود.
بنا به گزارش کانال خبری "الجزیره" به دنبال اعلام توافق موجی نیرومند از مخالفت با آن در شبکه‌های اجتماعی بحرین و جهان عرب به راه افتاد. بسیاری از شهروندان با هشتگ "بحرینی‌ها بر ضد توافق" ناخرسندی خود را اعلام کردند.گروه‌های فلسطینی عادی شدن روابط میان بحرین و اسرائيل را محکوم کردند."سازمان آزادیبخش فلسطین" توافق را "یک گام خیانت‌آمیز دیگر به قضیه فلسطین" دانست و به دستور محمود عباس، سفیر خود را از منامه فرا خواند.بیانیه تشکیلات خودگردان فلسطین توافق را "خیانتی به بیت‌المقدس، مسجد اقصی و آرمان فلسطین و تلاشی برای مشروعیت بخشیدن به جنایت‌های حکومت اشغال علیه ملت فلسطین" ارزیابی کرده است.تشکیلات خودگردان این توافق را همچنین ضربه‌ای به "تلاش‌های واقعی صلح‌جویانه بر پایه موازین عربی و بین‌المللی و اسلامی" دانسته است.جنبش اسلامی حماس آشتی بحرین و اسرائیل را گامی در جهت پیاده کردن "برنامه صلح آمریکایی" و اجرای "معامله قرن" در جهت منافع اسرائيل و نابودی ملت فلسطین دانست.حازم قاسم، سخنگوی گروه حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد، تأکید کرد که هر توافق جداگانه برای مشروعیت بخشیدن به "دشمن اعراب و فلسطینی‌ها" به شدت محکوم است.
سازمان جهاد اسلامی گفت که حکومت و پادشاه بحرین در پیوستن به این توافق‌نامه به طور کامل از اندرزها و فرمان‌های آمریکا پیروی کرده‌اند.  کمیته‌های مقاومت فلسطین در بیانیه‌ای توافق یادشده را محکوم کردند و بیانیه سه‌جانبه آمریکا، بحرین و اسرائیل را "خیانتی تازه علیه فلسطین" دانستند.سازمان‌های چپ‌گرای فلسطینی، مانند جبهه خلق برای آزادسازی فلسطین و جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز توافق تازه بحرین و اسرائیل را "خیانت" دانسته‌اند.جبهه دموکراتیک برای آزادسازی فلسطین هم در بیانیه‌ای تاکید کرد توافق بحرین و اسرائیل خیانت به مسئله فلسطین است.
وزارت امور خارجه ترکیه  تصمیم بحرین برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل را به شدت محكوم كرد. وزارت خارجه ترکیه اقدام بحرین را "ضربه تازه‌ای" به تلاش‌ها برای دفاع از مساله فلسطین دانست.
در ادامه بیانیه آمده است: این توافق، رژیم اسرائیل را به ادامه اقدامات نامشروع علیه فلسطین و تلاش برای اشغال دایمی سرزمین‌های فلسطینی تشویق می‌کند.
ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در بیانیه‌ای در واکنش به عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و بحرین تأکید کرده است که اسرائیل باید گام‌هایی در راستای دستیابی به صلح جامع و عادلانه در منطقه بر دارد.
وزیر خارجه اردن بدون محکوم کردن صریح توافق عادی‌سازی روابط میان بحرین و اسرائيل گفته است که صلح در خاورمیانه باید بر پایه "راه حل دو کشور همجوار" صورت گیرد، که لازمه آن تشکیل دولت فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس شرقی با مرزهای ۱۹۶۷ بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی است.
برچسب ها: بحرين اسرائیل