به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۲۳ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : ۲۳۱۴۵۵

این‌جا دختران در تاریکی تمرین می‌کنند!

این‌جا دختران در تاریکی تمرین می‌کنند!
گروه ورزشی: دختران دونده‌کار خوزستانی مدتی است که علاوه بر کمبود امکانات زیرساختی همچون پیست تارتارن، با مشکل جدید بی‌نوری در ورزشگاه‌ها نیز مواجه شده‌اند، مشکلی که عده‌ای را مصدوم و عده‌ای را از ادامه فعالیت در این رشته دلسرد و خانه‌نشین کرده است.به گزارش ایسنا، در دنیایی که تبعیض بین ورزش مردان و زنان تا حدود زیادی برداشته شده است، هنوز در شهرهایی هم‌چون اهواز و ماهشهر این نوع نگاه مسئولان به ورزش مردان و زنان وجود دارد و باعث شده که دختران دونده‌کار خوزستانی مجبور باشند در تاریکی شب تمرین کنند. شرایطی که هر روز کار را برای این دختران سخت کرده، به صورتی که علاوه بر تحمل درد ناشی از مصدومیت‌های حاصل از تمرین در تاریکی، باید درد بی‌انگیزه‌گی و دلسرد شدن از ادامه فعالیت در رشته‌ای که سال‌ها برای آن عرق ریخته‌اند را نیز تحمل کنند. اهواز و ماهشهر از جمله شهرستان‌های پراستعداد در رشته مادر و پایه دو و میدانی هستند که مسئولان هیات‌های دو و میدانی این شهرها نیز به سختی موفق به کشف این استعدادها و حفظ آن‌ها در این رشته شده‌اند اما نگاه نامهربانانه برخی از مسئولان ورزش شهرستان‌های اهواز و ماهشهر در خدمات‌رسانی یکسان به ورزش بانوان و آقایان، گله‌مندی دختران دو و میدانی‌کار استان را در بر داشته است.
 
تاریکی و دلسردی
"متاسفانه نورافکن‌های ورزشگاه تختی اهواز را برای تمرین بانوان روشن نمی‌کنند و نکته جالب این است اگر در همان روزی که ما تمرین داریم، بعد از ما ورزشکاران آقا در رشته‌های دیگر وارد زمین شوند، نور ورزشگاه برای آن‌ها روشن می‌شود." این جملات را زهرا عبدی دونده‌کار اهوازی می‌گوید و ادامه‌ می‌دهد: باتوجه به این که نورافکن‌ها را برای تمرین ما روشن نمی‌کنند، از ساعت ۲۰ به بعد نمی‌توانیم تمرینات مانع و تمریناتی که نیاز به وسایل دو و میدانی دارد را انجام دهیم.وی می‌گوید: به دلیل نبودن نور و تمرین در تاریکی، دوستانم در حین تمرین به هم برخورد کرده و دچار آسیب‌دیدگی‌ شده‌اند. حتی مشکل دیگر ما نیز این است که هر اتفاقی که بیافتد تمرین بانوان را تعطیل می‌کنند و حتی شده یک هفته تمام به تمرین نپرداختیم زیرا فوتبالی‌ها تمرین داشته‌اند. ورزشکار ما این همه تمرین می‌کند و وقتی به اوج می‌رسد، به دلیل این‌که یک هفته تمرین نداشته، از روزهای خوب خود فاصله می‌گیرد.این دونده‌کار خوزستانی ادامه می‌دهد: به ما گفتند می‌توانید در زمین شماره ۳ ورزشگاه تختی اهواز بازی کنید اما چمن این ورزشگاه آن‌قدر بلند و تا زانو است که نمی‌توان در آن تمرین کرد. ضمن اینکه به شدت آلوده و پر از حشره است. در مجموع به نظرم چنین شرایطی حق دختران دونده‌کار اهوازی نیست و باید این مشکلات حل شود. حتی هیات دو و میدانی به هیات فوتبال استان گفته است که حاضریم پول برق را هم بدهیم اما در حین تمرینات دختران، نور ورزشگاه را روشن کنید اما فایده‌ای نداشته است. مشکلات را به اداره‌کل ورزش و جوانان نیز اطلاع داده‌ایم. همین بی‌مهری‌ها باعث شده که دختران ما دلسرد شوند و به سمت رشته‌های سالنی بروند و همین‌ها کم‌کم باعث می‌شود، دو و میدانی خوزستان خالی شود.

جلسه بی‌نتیجه!
به گزارش ایسنا، مریم ذلکی‌نایب رئیس هیات دو و میدانی خوزستان درباره پیگیری برای حل مشکل ‌نور در زمان تمرین دختران اهوازی در ورزشگاه تختی توضیح می‌دهد: درباره حل این مشکل ۲ ماه پیش جلسه‌ای با حضور آقای نصیری معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان خوزستان و هیات فوتبال استان داشتیم و مقرر شد هنگام تمرین آقایان و بانوان دو و میدانی‌کار، با همکاری هیات فوتبال، دو چراغ از چراغ‌های موجود در زمین شماره یک ورزشگاه تختی روشن شود تا حداقل بخشی از پیست نور داشته باشد اما با گذشت ۲ ماه از این جلسه هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است و دختران ما بخشی از ساعت تمرینی‌شان در تاریکی شب انجام می‌شود.وی با بیان این که خطرات تمرین در تاریکی را با مسئولان مربوطه نیز در میان گذاشته‌ایم، ادامه می‌دهد: البته اگر هوا خنک بود، ساعت تمرینی‌مان را عصر می‌گذاشتیم اما واقعا آب و هوای خوزستان به صورتی است که تمرین در عصر مقدور نیست. دو و میدانی‌کاران نونهال هم داریم که واقعا کار برای آن‌ها نیز سخت است. حتی در آن تاریکی بعد از تمرین نیز خانواده‌ها به سختی فرزندان خود را پیدا می‌کنند.نایب رئیس هیات دو و میدانی خوزستان می‌گوید: اگر مسابقه داشته باشیم، نورافکن‌ها را روشن می‌کنند ولی برای تمرینات نه. حتی به اداره‌کل ورزش خوزستان گفتیم که پیست را در اختیار دو و میدانی بگذارید که گفتند با توجه به مقررات باید تمام اماکن ورزشی به مزایده گذاشته شوند و شما هم می‌توانید در مزایده شرکت کنید اما هیات دو و میدانی پولی ندارد که بخواهد در مزایده شرکت کند.وی بی‌مهری در حق دختران دو و میدانی کار را این گونه توضیح می‌دهد: زمانی که تمرینات ما پیش از تمرین بازیکنان فوتبال بود، هیات فوتبال وقتی مطمئن می‌شد ورزشکاران دو و میدانی در زمین نیستند و پیست را ترک کرده‌اند، تمام نورافکن‌ها را برای فوتبالیست‌ها روشن می‌کرد.

 
گم شدن تجهیزات در تاریکی پیست
عسل ادهمی دونده‌کار ماهشهری نیز با اشاره به انجام تمرینات دختران این شهرستان در تاریکی شب، می‌گوید: ساعت تمرینی ما به صورتی است که بخشی از ساعتی تمرینی‌مان در تاریکی است، زیرا نورافکن‌های ورزشگاه شهدای شهرستان را برای ما روشن نمی‌کنند و همین موضوع برای ما مشکلات فراوانی دارد، از جمله این‌که بازیکنان‌مان آسیب دیده‌اند و حتی وسایل پرتابی‌مان گم شده‌اند.وی با اشاره به تبعیض و تفاوت در خدمات‌رسانی مسئولان ورزشگاه به ورزش بانوان و آقایان، ادامه‌ می‌دهد: نکته قابل تامل این است که وقتی پس از تمرینات ما، آقایان رشته‌های دیگر برای دویدن یا تمرین وارد زمین می‌شوند، نور ورزشگاه برای آن‌ها روشن می‌شود و وقتی نسبت به این موضوع گله‌مند می‌شویم که چرا برای ما نور نیست، می‌گویند فرق دارد و بیشتر از این هم توضیح نمی‌دهند! این به نوعی تبعیض محسوب می‌شود."چند روز پیش هم یکی از دو و میدانی‌کاران به دلیل تمرین در تاریکی دچار پارگی رباط صلیبی شد و اکنون پایش در گچ است". ادهمی این جملات را می‌گوید و ادامه می‌دهد: وقتی نور ورزشگاه را برای ما روشن نمی‌کنند، مجبوریم به گونه‌ای تمرین کنیم که بخش بیشتر ساعت تمرینی ‌ما زیر نور روز و در هوای گرم باشد، هر چند بازهم بخشی از تمرین ما به تاریکی شب می‌خورد. حتی پیست‌ ما آسفالت است و همین نیز باعث آسیب‌دیدگی دو و میدانی‌کاران شده است.این دونده می‌گوید: همین مشکلات باعث شده که علی‌رغم تلاشی که دختران ماهشهری دارند، وقتی در روزهای اوج و آماده شدن برای مسابقات هستند، مصدوم شده و به مسابقات کشوری نرسند. همین‌ها نیز باعث شده که تعداد ورزشکاران ما به دلیل دلسردی کمتر شود. ماهشهر یک شهر ثروتمند است و چرا نباید یک پیست تارتان داشته باشد یا حتی نور ورزشگاه را برای ما روشن کنند تا بی‌دغدغه تمرین کنیم؟
 
یک دلیل جالب برای روشن نشدن نور ورزشگاه
به گزارش ایسنا، همچنین قادر شریفی رییس اداره ورزش و جوانان ماهشهر دلیل جالبی را برای روشن نکردن نورافکن‌های ورزشگاه شهدای ماهشهر برای تمرین دختران دونده عنوان می‌کند و می‌گوید: هیات فوتبال یک کارگر ناشنوا دارد که وقتی غروب می‌شود به زمین چمن می‌آید و یکی از چراغ‌ها را روشن می‌کند تا زمین را آب دهد که این هم بعد از تمرین دختران دونده است.در حالی که این روزها هوای خوزستان گرم همراه با رطوبت بالا است، به جای این که مسئولان نورافکن‌ها را برای تمرین دختران دونده در ساعت‌های تمرینی‌شان در شب روشن کنند، شریفی می‌گوید: به دختران دو و میدانی‌کار گفته‌ایم که تایمی را به شما می‌دهیم که زودتر در محل پیست حاضر شوید زیرا روشنایی و بحث نور با هیات فوتبال است و باتوجه به بدهی که از بابت برق دارند، هیات مصمم است که خیلی نورافکن‌ها را روشن نکند.این صحبت مسئول اداره ورزش ماهشهر یعنی دختران باید زیر نور آفتاب سوزان و نفس‌گیر و با رطوبت بالا تمرین کنند تا برق ورزشگاه بیش از حد مصرف نشود!وی همچنین می‌گوید: اگر مسابقه دو و میدانی باشد، نورافکن‌ها روشن می‌شود.این گفته این مقام مسئول در ورزش ماهشهر یعنی در تاریکی تمرین کن و بعد به مسابقه برو و مدال هم بیاور.در دنیای امروز از ورزش به عنوان یک مقوله مهم و اساسی در جوامع یاد می‌شود و ورزش در توسعه روابط بین‌المللی کشورها نیز تاثیرگذار است و مسئولان ما معتقدند که باتوجه به این که نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند، باید شرایط ورزش برای زنان فراهم بوده تا با سالم بودن جسم و روح مادر یک خانواده، سلامتی تمام اعضای آن خانواده تضمین شود. باتوجه به این موضوع این که دختران ماهشهری و اهوازی از انجام یک تمرین در شرایط عادی جهت افتخارآفرینی برای خوزستان محروم هستند، جای تاسف است و می‌طلبد مسئولان مشکل ایجاد شده در ماهشهر و اهواز را به سرعت حل کرده تا به این نوع شیوه کاری آن‌ها، به عنوان نابرابری در ورزش مردان و زنان نگاه نشود.باتوجه به اینکه در ماهشهر و اهواز پای عدم همکاری هیات‌های فوتبال این دو شهرستان با هیات‌های دو و میدانی در میان است، باید تعامل در ورزش از سوی مسئولان اداره‌کل ورزش و جوانان استان و اداره ورزش و جوانان ماهشهر به هیات‌های مد نظر گوشزد شده تا بدانند ورزش، تجهیزات ورزشی و به تبع آن ورزشگاه‌ها برای استفاده همه ورزشکاران بوده و انحصاری آن‌ها نیست. ضمن این که مسئولان متولی ورزش باید در حل این مشکل چندین ساله و کهنه بین هیات‌های دو و میدانی و فوتبال ورود کرده تا بیش از این مسیر برای فعالیت رشته دو و میدانی چه در بخش دختران و چه پسران سخت‌تر نشود. مسیری که در آن هر روز شاهد خالی شدن پیست‌ها از دوندگان است.