به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۲۵ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب : ۲۳۱۷۰۱

اپراتور‌ها موبایل قسطی می‌فروشند

اپراتور‌ها موبایل قسطی می‌فروشند
گروه اقتصادی: شیوع کرونا نیاز ایرانی‌ها را به بازار موبایل بیشتر از همیشه کرده است. حالا در شرایطی که سال تحصیلی جدید آغاز شده و بسیاری از دانش‌آموزان برای آموزش آنلاین نیازمند گوشی و تبلت شده‌اند، قیمت‌ها در این بازار بیداد می‌کند و بنا به اعلام انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه فقط ظرف یک ماه قیمت موبایل 50 درصد افزایش داشته است.این موضوع در شرایطی رخ می‌دهد که ریزش ارزش پول و جهش قیمت دلار دست ایرانی‌ها را از فناوری‌های روز کوتاه‌تر کرده است و حالا پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار گوشی‌های میان رده یک برند چینی است. از آن سو وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که چیزی حدود یک سوم دانش‌آموزان ایرانی به گوشی موبایل، تبلت و اینترنت دسترسی ندارند و با صعود بیش از پیش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید خانوارها به نظر می‌رسد که این میزان دسترسی کاهش داشته باشد.حالا گرانی دلار و ناتوانی خانواده‌ها برای تامین گوشی‌های مورد نیاز دانش‌آموزان موجب شده است که وزارت ارتباطات عرضه گوشی‌های قسطی توسط اپراتورها را مطرح کند.

افزایش ۵۰ درصدی قیمت موبایل ظرف یک ماه
افشار فروتن، رئیس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه گفته است که از یک ماه قبل تاکنون بهای گوشی بین 30 تا 50 درصد افزایش داشته است. او به اعتماد آنلاین توضیح داده است که مشتری به این امید که بازار کنترل و نرخ ارز کاهش یابد تا بتوانند گوشی را با قیمت مناسب‌تری تهیه کنند، در خرید تعلل کردند، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و اکنون بازار با رکود قابل‌توجهی مواجه است.فروتن گفته است که افزایش تقاضای دانش آموزان برای گوشی و تبلت و صعود نرخ ارز از مهمترین دلایل جهش قیمت در بازار موبایل بوده و البته احتکار هم در این بازار رخ داده است.رئیس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه گفته است که عرضه‌کننده عمده، بعضا به دنبال گران کردن گوشی، از عرضه سرباز زد و تمام این اتفاقات دست به دست داد و در بازار نابسامانی ایجاد کرد و قیمت افزایش پیدا کرد.بر اساس گفته این مقام صنفی در حال حاضر میانگین قیمت گوشی پر تقاضا و پرفروش برای دانش آموزان از ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان در دو هفته قبل به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده و نرخ تبلت نیز متاثر از نوسانات ارز افزایش یافته است.گرانی در بازار موبایل در شرایطی رخ می دهد که این بازار از همان دو ماه ابتدای امسال با جهش قابل توجه قیمت مواجه شد و به طوری که میانگین قیمت گوشی نسبت به ماه‌های پایانی سال گذشته بین 50 تا 80 درصد بیشتر شد.

پرفروش ترین گوشی‌های بازار ایران کدامند؟
فروشندگان بازار موبایل می‌گویند که در حال حاضر پرفروش‌ترین گوشی‌ها، گوشی‌هایی هستند که بازه قیمتی بین 3 تا 6 میلیون تومان دارند و البته پربازدیدترین گوشی‌های فروشگاه‌های آنلاین هم مربوط به همین دسته قیمتی است. بر اساس گفته فروشندگان در حال حاضر بیشترین تقاضا برای گوشی در بازار مربوط به برند شیائومی و رده‌های میانی گوشی سامسونگ است و البته گوشی‌های ارزان‌قیمت هوآوی هم در فهرست بیشترین تقاضای مشتریان ایرانی است که این روزها با ریزش شدید ارزش پول ملی و جهش قیمت دلار مواجه هستند و قدرت خریدشان در بازار فناوری کمتر و کمتر می‌شود.این موضوع در شرایطی رخ می‌دهد که وزارت آموزش و پرورش چندی پیش اعلام کرد که نزدیک به یک سوم دانش‌آموزان ایرانی به گوشی و تبلت و اینترنت دسترسی ندارند و حالا که دلار نرخ بی‌سابقه 27 هزار تومان را رد کرده است به نظر می‌رسد که دانش‌آموزان بیشتری قدرت خریدشان را در این بازار از دست بدهند.

جهش قیمت موبایل در بازار تهران
در بازار تهران بهای گوشی شیائومی مدل Redmi Note 9 به 6 میلیون و 159 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که همین مدل گوشی در میانه مرداد ماه امسال فقط 4 میلیون و 150 هزار تومان قیمت داشته است. قیمت گوشی Galaxy A51 هم در بازار تهران بین 8 تا 8 میلیون و 900 هزار تومان قیمت خورده. این در حالی است که همین مدل گوشی در نیمه مرداد امسال حدود 6.5 میلیون تومان قیمت داشته است.بهای گوشی سامسونگ Galaxy A70 هم در حال حاضر به 7 میلیون و 800 هزار تا 8 میلیون و 400 هزار تومان رسیده این در حالی است که همین گوشی در مرداد ماه 7 میلیون و 600 هزار تومان قیمت داشته است.فروشندگان می‌گویند که بسیاری از مدل‌های گوشی در حال حاضر در بازار وجود ندارد و با تشدید تحریم‌ها و بسته شدن مرزها به دنبال شیوع کرونا مشتریان ایرانی انتخاب‌های محدودتری در بازار موبایل دارند.در حال حاضر میانگین قیمت گوشی پرتقاضا و پرفروش برای دانش‌آموزان از ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان در دو هفته قبل به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده و نرخ تبلت نیز متاثر از نوسانات ارز افزایش یافته است

اپراتورها گوشی قسطی به مردم می‌فروشند
در این شرایط وزارت ارتباطات اعلام کرده است که وام ۵۰۰ میلیارد تومانی در اختیار اپراتورها قرار می‌دهد تا گوشی‌های موبایل را به صورت اقساطی در اختیار مشتریان قرار دهند. این مدل البته در سایر کشورهای جهان رایج است و عرضه گوشی‌های تلفن همراه معمولا در دایره خدمات اپراتورهاست و اپراتورها سیم کارت را همزمان با گوشی‌های تلفن همراه و با خدمات ویژه به مردم عرضه می‌کنند. در بازار ایران اما توزیع با واسطه کالا و قاچاق موبایل موجب شده است که قیمت گوشی در بازار ایران با بازار جهان تفاوت فاحش و معناداری داشته باشد.
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دیروز در آیین معرفی دستاوردهای بومی‌سازی تجهیزات پیشرفته شبکه ملی اطلاعات این خبر را اعلام کرده و گفته است: در شرایطی که نرخ دلار نوسان دارد نمی‌توانیم به عنوان مسئول بگوییم کاری از دست ما برنمی‌آید. اکنون به دلیل آموزش مجازی خیلی از ما مصرف‌کننده هستیم و باید برای فرزندان خود تبلت، گوشی تلفن همراه و مودم تهیه کنیم. مودمی که قیمت آن ۲۰۰هزار تومان بوده و اکنون قیمت آن ۱۰ برابر شده است. در این شرایط باید چه کرد؟جهرمی گفته است که در این شرایط دشوار تحریم و کرونا چشم مردم امروز به دست‌های تولیدکنندگان است. او این حرف را در شرایطی به زبان می‌آورد که تولید موبایل در ایران بسیار پرهزینه است و تولیدکنندگان ایرانی به دلیل نداشتن دسترسی به بازار جهانی نمی‌توانند هزینه سنگین و غیرقابل توجیه تولید گوشی‌های تلفن همراه را متقبل شوند.جهرمی در ادامه گفته است که دستور اعطای اعتبار ۵۰۰ میلیاردی به اپراتورها به عنوان وام در دستور کار معاونت فناوری نوآوری قرار گرفته است تا اپراتورها بتوانند از این طریق گوشی را به صورت قسطی به مردم بدهند و زنجیره تولید تکمیل شود.
او توضیح داد: البته مجموعه‌هایی مانند مخابرات ایران، همراه اول و رایتل نیز کارهایی در این زمینه کرده‌اند که گزارش آن‌ها هنوز به دست ما نرسیده است.جهرمی همچنین گفته است: تجربه مردم از دریافت خدمات پس از فروش شرکت‌های داخلی تجربه خوشایندی نیست. تماس با ۲۰۲۰ مخابرات و پشتیبانی اپراتورها گوشه‌ای از این نارضایتی‌ها است در حالی که یکی از دلایل ماندگاری مشتریان کیفیت خدمات پس از فروش است.
حال مشخص نیست سازوکار پرداخت این اعتبار برای ایجاد امکان خرید گوشی قسطی چیست و آیا امسال والدین می‌توانند از این امکان بهره‌مند شوند؟
مرجع : روزنامه توسعه ایرانی