به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب : ۲۳۱۷۷

طالبان،​الگوي جمهوری‌خواهان ایرلند شمالی!

گروه بين​الملل: یک روزنامه انگلیسی امروز (یکشنبه) فاش ساخت، مخالفان جمهوری‌خواه حکومت انگلیس در ایرلند شمالی با تکنولوژی‌هایی که از الهام گرفته از شبه‌نظامیان طالبان است، در حال افزایش ظرفیت و قابلیت‌های خود برای انجام حمله به نیروهای امنیتی هستند.
طالبان،​الگوي جمهوری‌خواهان ایرلند شمالی!
روزنامه ایندیپندنت نوشت، اخیرا تسلیحات پیشرفته‌ای در ایرلند شمالی کشف شده که مشابه آن‌ها در گذشته دیده نشده بود. کارشناسان نسبت به اینکه این سلاح‌ها باعث تشدید اقدامات جمهوری‌خواهان ایرلند از جمله آغاز کمپین بمب‌گذاری توسط آن‌ها شود، هشدار می‌دهند چرا که به گفته آن‌ها پیچیدگی‌های فنی تسلیحات جدید در سطح بالایی بی‌سابقه‌ای بوده است. اخیرا پلیس ایرلند شمالی توانسته حمله‌ای را در منطقه آرماگ جنوبی خنثی کند که به گفته آن‌ها با استفاده از سلاح‌هایی شبیه به خمپاره اجرا شده بود.

جمهوری‌خواهان مخالف در ایرلند برنامه‌ریزی کرده بودند تا با استفاده از یک موشک‌انداز هلی‌کوپتر نیروهای امنیتی را سرنگون کنند و کارشناسان کنترل تسلیحات سه روز برای بررسی این سلاح زمان صرف کرده‌اند. در عین حال منابع امنیتی در ایرلند به دنبال کشف این سلاح‌ها نگرانی‌های خود را با جیم شانون، قانونگذار حزب اتحادیه دموکراتیک مطرح کرده‌اند. این سلاح‌ها که در ماه اوت کشف شده‌اند پیش از این در ایرلند شمالی مشاهده نشده بودند. گفته شده است که این سلاح‌ها قابلیت انفجار از راه دور با استفاده از لیزر مادون قرمز را داشته‌اند که این تاکتیک توسط طالبان در افغانستان استفاده می‌شود.

شانون گفت: این سطح جدیدی از تروریسم در ایرلند است. هرگز در ایرلند شمالی چنین سلاح‌هایی تا این سطح از پیچیدگی و قابلیت فنی مشاهده نشده است. وی تاکید کرد که این کشف بسیار نگران‌کننده تایید می‌کند که روابطی میان شبه‌نظامیان افغانستان و پاکستان با کسانی که در منطقه کولیهانا ایرلند سلاح‌های خمپاره‌انداز و بمب‌های جدید ساخته‌اند، وجود دارد. یک کارشناس امنیتی اظهار داشت که اطلاعات نشان می‌دهند که بمب‌های کشف شده کنترل انفجاری مادون قرمز داشته‌اند. هم‌چنین پاتریک مرسر، یک قانونگذار مستقل که در شمال ایرلند خدمت کرده از احتمالی دیگر خبر داد و آن این است که پرسنل ارتش که در افغانستان و عراق پیش از این خدمت کرده‌اند، احتمالا مسئول انتقال اطلاعات مربوط به این تکنولوژی هستند.

وی اظهار داشت: مساله مربوط به سلاح‌های حساس به نور است اما حقیقت احتمالا این است که آن‌ها افرادی را که از افغانستان باز گشته‌اند و در این کشور خدمت کرده‌اند، پیدا کردند و آن‌ها دانش ساخت سلاح را به آنها داده‌اند چرا که افراد زیادی از ایرلند در افغانستان خدمت کرده‌اند و خیانت آن‌ها نیز مساله چندان غریبی نیست. همچنین سرهنگ ریچارد کمپ، فرمانده سابق نیروهای انگلیسی در افغانستان اظهار داشت که حتی ممکن است تبادل اطلاعات میان مخالفان در ایرلند شمالی با طالبان انجام شده باشد. وی افزود: ما در گذشته نیز همکاری میان افراطگران در خاورمیانه و ارتش جمهوری‌خواه ایرلند را مشاهده کرده‌ایم.