به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۲۸ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۲۳۲۱۹۷

افزایش سرعت شیوع ویروس کرونا در فرانسه

افزایش سرعت شیوع ویروس کرونا در فرانسه
گروه جامعه: وزیر بهداشت فرانسه گفت: شیوع کرونا سرعت يافته است. اولیویه وران وزیر بهداشت فرانسه، آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا را در این کشور تشریح کرد. وي در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: از چندین هفته قبل درباره خطر شدت‌گرفتن دوباره همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ هشدار داده‌ایم. در تابستان چند مورد تشدید همه‌گیری -به خصوص در شهر ماین- داشتیم که مدیریت شدند.وران افزود: مهار برخی موارد دیگر -چون در شهر‌های بزرگ با روابط اجتماعی بیشتر رخ داده‌اند- دشوارتر است. این یک واقعیت است و شما هم می‌دانید که همه‌گیری بار دیگر در کشور ما- همچون همسایگان‌مان- شدیدتر شده است. باید همزیستی با ویروس را برای چند ماه دیگر یاد بگیریم. در برخی برهه‌ها فعالیت این ویروس شدیدتر می‌شود و این ما را مجبور به تلاش بیشتر می‌کند. همواره باید مراقب باشیم و در مبارزه با همه‌گیری کاملا ایفای نقش کنیم و همزمان به زندگی اجتماعی، اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و شهروندی خود نیز ادامه دهیم.وزیر بهداشت فرانسه سپس این پرسش را مطرح کرد که «چه مدت باید با ویروس زندگی کنیم؟» و در پاسخ گفت: پاسخ به این پرسش دشوار است، اما در یک چیز تردیدی وجود ندارد. ما هر روز بیشتر درباره کووید ۱۹ می‌دانیم و موفقتر عمل می‌کنیم. درباره وضع همه‌گیری این بیماری در فرانسه و راهبرد ما به حق پرسش می‌کنید. امروز می‌خواهم -همسو با درخواست رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر- همه اطلاعات را با شفافیت با شما در میان بگذارم. قبل از هرچیز می‌خواهم راهبردمان را برای مقابله با کووید ۱۹ یادآور شوم.این راهبرد مبتنی بر چهار اصل است. اولین اصل، رفتار‌های بازدارنده است. از ابتدای این بحران، برای آموزش در این باره اطلاع‌رسانی کرده‌ایم. اکنون همه مردم فرانسه با این رفتار‌های بازدارنده آشنایی دارند و آن‌ها را - از جمله استفاده از ماسک- رعایت می‌کنند و نتایج آن نیز آشکار است. اما این رفتار‌ها حالت طبیعی ندارند و حتی برخی اوقات در تضاد با احساس درونی فرد است. مثلا همه ما احساس می‌کنیم که در محافل خانوادگی یا دوستانه امنیت بیشتری داریم و در این بحران طولانی مدت، برخی اوقات می‌خواهیم مقداری آرامش خاطر داشته باشیم.
 
اما آمار و ارقام جایی برای بحث باقی نمی‌گذارد. خانواده و دوره همی‌های دوستانه اماکن اصلی شیوع هستند. در این امکان هم رفتار‌های بازدارنده تنها تدبیری است که می‌تواند از ما محافظت کند. به همین علت یادآور می‌شوم که هر کدام از ما بازیگران کلیدی مبارزه با ویروس هستیم و در غیاب واکسن و روش‌های درمانی موثر، رفتار‌های بازدارنده همچنان اولین ابزار مقابله با همه‌گیری است.اولیویه وران در ادامه گفت: دومین اصل، هسته راهبرد ما را تشکیل می‌دهد و شما با آن‌ها آشنایی دارید: آزمایش، هشدار و محافظت. توانسته‌ایم به هدف خود برای انجام تست‌های گسترده دست پیدا کنیم، اما با توجه به تست‌های زیادی که هر روز انجام می‌دهیم، با مشکلاتی واقعی روبروایم.سومین اصل هم اتخاذ راهبردی متمایز و متناسب با هر منطقه است. وقتی اوضاع بهداشتی یک منطقه ایجاب کند، با هماهنگی مقامات محلی تدابیری هدفمند برای مهار کانون همه‌گیری اتخاذ می‌کنیم؛ و در پایان چهارمین اصل هم حفاظت از افراد سالمند و آسیب پذیر در مقابل کووید است. نحوه رفتار ویروس کرونا با این قشر نشان می‌دهد که این ویروس با دیگر ویروس‌ها تفاوت دارد.وزیر بهداشت فرانسه در ادامه گفتگو با خبرنگاران تصریح کرد: آنچه از چند هفته قبل شاهد آنیم سرعت گرفتن شیوع ویروس کرونا است. هماهنگونه که می‌دانید ابزار‌هایی برای نظارت بر تحول همه‌گیری در سراسر سرزمین‌های ملی به کار گرفته ایم. این ابزار‌ها به ما امکان می‌دهد تقریبا به صورت زنده نگاهی بسیار دقیق به پخش ویروس داشته باشیم. هنگام اولین موج بیماری، این امکان را نداشتیم. با این ابزار‌ها می‌توانیم پیش بینی کنیم و به گونه‌ای هدفمند وارد عمل شویم. درحال حاضر، همه شاخص‌ها پیشرفت همه‌گیری را نشان می‌دهند.

موارد ابتلا - که شامل موارد جدید ابتلا در هفته می‌شود- در حال افزایش مستمر است. روز گذشته در کشور ما این رقم ۸۳ مورد به ازای هر صد هزار نفر بود. در حالی که رقم مذکور در پایان ماه اوت ۴۰، در اواسط اوت ۲۵ و در پایان ژوئیه ۱۰ نفر بود. موارد مثبت در بسیاری از استان‌ها از سطح هشدار عبور کرده است.اولیویه وران در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: آنچه با موج اول شیوع این بیماری تفاوت دارد در مرحله نخست سرعت انتشار آن است. در بهار امسال یک فرد بیمار هر سه روز دو فرد دیگر را بیمار می‌کرد. در حال‌حاضر یک فرد بیمار هر ۱۵ روز به طور متوسط دو فرد دیگر را بیمار می‌کند.سرعت انتشار ویروس کاهش یافته و این تفاوتی مهم است. تفاوت دیگر درباره نحوه انتشار ویروس است. شاهد این بوده‌ایم که ویروس در فصل تابستان بیشتر در میان جوانان شیوع یافته است. خطر این اتفاق این است که ویروس از جوانان - که شکل وخیم بیماری کمتر در میان آنان دیده می‌شود- به افراد مسن‌تر و آسیب‌پذیرتر سرایت می‌کند.وي همچنین عنوان کرد: با همکاری با دانشمندان سطح هشداری برای بیماری تعیین کرده‌ایم. سطح هشدار را پنجاه مورد در ازای هر صد هزار نفر تعیین کرده بودیم. امروز ۵۳ استان از این سطح عبور کرده اند. در برخی از مناطق و به خصوص در برخی از شهر‌ها بسیار فراتر از این سطح رفته‌ایم. در مارسی در حدود شش برابری این سطح و در پاریس در بیش از دو برابری آن قرار داریم.وزیر بهداشت فرانسه در پایان تدابیر جدیدی را که دولت این کشور برای مهار همه‌گیری کرونا اتخاذ کرده است را یادآور شد و گفت: در این میان این تدابیر به ویژه می‌توان به ممنوعیت تجمع‌های بالای ده نفر در پارک‌ها و سواحل، کاهش رقم بیشینه‌ی افراد مجاز در مناسبت‌ها به هزار نفر و لغو مناسبت‌های بزرگ به علت خطر آن‌ها برای سلامت عموم اشاره کرد. نظارت بر رعایت این موارد تشدید خواهد شد. از سوی دیگر چارچوبی برای ملاقات‌ها در خانه‌های سالمندان اجرا می‌شود. به شدت توصیه می‌شود که تجمعات خانوادگی و دوستانه همچون ازدواج و جشن‌های تولد محدود شود.
وزیر بهداشت فرانسه افزود: در این شرایط ازسرگیری شدید همه‌گیری، بیش از هر زمان دیگری رهگیری ویروس ضروری است. راهبرد ما به همین علت آزمایش، هشدار و محافظت است. آزمایش برای اینکه افراد حامل ویروس شناسایی شوند. دادن هشدار با شناسایی زنجیره انتقال ویروس و آگاهی‌بخشی به افراد در معرض ابتلا و محافظت از طریق جداسازی سریع ناقلان.