به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۱ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۲۳۲۴۵
تهدید تازه برای بلوط ها و سنجابهای زاگرس

علت قاچاق بذر بلوط به کشورهای‌خلیج‌فارس

گروه جامعه: کارشناس حقوقی اداره کل محیط زیست لرستان از جمع آوری و قاچاق بذر بلوط در این استان به کشورهای حوزه خلیج فارس خبر داد.
علت قاچاق بذر بلوط به کشورهای‌خلیج‌فارس
کامران سپهوند با بیان این مطلب افزود: چندی پیش نیروهای یگان حفاظت محیط زیست لرستان در جریان گشت و کنترل در منطقه حفاظت شده سفیدکوه به یک دستگاه نیسان آبی رنگ مشکوک شدند و پس از متوقف کردن و بازرسی از خودرو، متوجه جمع آوری و بارگیری بیش از ۲ تن بذر بلوط توسط سرنشینان خودرو شدند. در این رابطه دو نفر دستگیر شده و متهمین در جریان بازجویی اولیه اظهار داشته‌اند که بارها این اقدام را انجام داده و با انتقال بذرهای بلوط به بندر ماهشهر، این محموله توسط لنج بارگیری شده و بصورت قاچاق به کشورهای حاشیه خلیج فارس و به خصوص به کشور امارات ارسال می‌شود.



سپهوند تصریح کرد: هنوز دقیقا مشخص نیست بذر بلوط به چه دلیل به کشورهای حوزه خلیج فارس قاچاق می شود و در این کشورها از بذر بلوط چه استفاده‌ای می‌شود!به گفته وی، متهمین با جمع‌آوری و انتقال بذر بلوط تنها دستمزد و کرایه حمل دریافت می‌کنند و اطلاعی از علت انتقال بذر بلوط به خارج از کشور ندارند.جمع آوری بذر بلوط مهمترین منبع غذایی سنجاب ایرانی را از دسترس این گونه جانوری ارزشمند خارج می‌کند.

همچنین چنانچه بذر بلوط توسط سنجاب‌ها زیر خاک دفن نشود قادر به جوانه زنی و رویش مجدد درختان بلوط می‌شود. درختان بلوط جنگل‌های زاگرس مدتهاست که با بیماری، خشکسالی، قطع و سرشاخه زنی، کشت زیر اشکوب و چرای دام دست به گریبانند و به نظر می‌رسد جمع آوری و قاچاق بذر بلوط به خارج از کشور به معضلی جدید برای بلوط‌ها تبدیل شده است.

مرجع : مهر

۱۳۹۲/۰۹/۱۱ ۱۱:۰۷
خدا لعنت کنه تمام قاچاقچی ها رو (180998)
۱۳۹۲/۰۹/۱۱ ۱۱:۵۴
از مسوولان محترم و خانم ابتکار خواهش می کنیم هر چه زودتر علت این کار را پیدا کنند و جلوی آن را بگیرند. آیا هدف سیاسی پشت این اقدام بوده؟!
آیا می خواهند جنگلهای بلوط ایران را منقرض کنند تا بر وسعت بیابانهای ایران افزوده شود؟! (181005)
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۱ ۱۴:۱۸
ما خودمان ید طولانی دی بیابان زایی داریم ، چه نیازی به نقشه های پلید سیاسی دشمنان است ؟


دریاچه اورمیه یادتان هست ؟ (181058)
ژيلا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۱ ۱۱:۵۵
اگر زاگرس بميره پديده جديدي از گردوغبار راه مي افته. كاري بكنيد . (181006)
۱۳۹۲/۰۹/۱۱ ۱۳:۲۶
دیگه همین مونده که زاگرسم از دست بدیم واقعا که چه بلا هایی که سر این مملکت نیومده (181039)