به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۰:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۱ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۲۳۲۵۲

فاز دوم هدفمندی در بودجه ۹۳ نیامد

گروه اقتصادي: مشاور اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به اینکه خوشه بندی و تقسیم بندی دهک های جامعه یک کار پردردسر و بسیار پیچیده با عواقب بسیار زیاد است گفت: هنوز هیچ پیش‌بینی از فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه ۹۳ نشده​است.
فاز دوم هدفمندی در بودجه ۹۳ نیامد
مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور شب گذشته با حضور در برنامه پایش ضمن تحلیل گزارش صد روزه اقتصادی دولت ، به تشریح برنامه های آینده دولت تدبیر و امید پرداخت. وی با اعلام اینکه 4.5 میلیون نفر در سیستم آموزشی داریم که به تدریج وارد بازار کار می‌شوند گفت: به همین دلیل مساله اشتغال مساله خیلی مهم اقتصاد ما در سال‌های آینده خواهد بود. نیلی افزود: سال گذشته به دلیل رشد منفی 6 درصد اقتصاد کشور، 45 هزار میلیارد تومان از درآمد دولت کم شد. همچنین ما 4 سال تورم بالای 30 درصد داشتیم که دو مورد آن برای سال‌های 92 و 91 بوده است. مشاور اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مهمترین مساله الان اقتصاد ما "رکورد تورمی" است و مهمترین مساله آینده اقتصادی ما "بیکاری" است، افزود: از سال 84 تا 91، هفت میلیون نفر به سن کار رسیدند که از این تعداد، 560 هزار نفر شاغل شده اند. وی تصریح کرد: تورم در کشور امر متعارفی است و علت افزایش تورم در کشور مشخص است ولی کاهش آن کار سختی است ولی رکورد در کشور امری غیرمتعارف است. در شرایط رکود تورمی، دولت با محدودیت خیلی شدید مالی مواجه است بنابراین ما دولت را نمی توانیم عامل خروج از تورم در نظر بگیریم.

نیلی با تاکید بر اینکه علت رکود در کشور تحریم بوده ولی شدت رکورد، به سیاست‌های داخلی بر می‌گردد، گفت: وزارت صنعت به دنبال راهکارهایی است که بخش خصوصی راحت تر سرمایه گذاری بکند. مشاور اقتصادی رئیس جمهور همچنین گفت: الان با توجه به ثبات نسبی اقتصادی منابع مالی مردم از ارز و سکه و طلا به بورس منتقل شده است. نیلی در بخش دیگری از این گفتگو به هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت: خوشه بندی و تقسیم بندی دهک های جامعه یک کار پردردسر و بسیار پیچیده با عواقب بسیار زیاد است. ولی در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها می توانیم مجدد گروه های هدف را تعریف کنیم. وی همچنین در باره دلایل توقف مسکن مهر گفت: مسکن مهر 43 هزار میلیارد تومان بار روی پایه پولی گذاشته است و هفت هزار میلیارد تومان دیگر باقی مانده است. دولت خود را مقید کرده که برای تامین کسری بودجه سراغ بانک مرکزی نرود. مشاور اقتصادی رئیس جمهور درباره دلایل عدم کاهش نرخ ارز هم گفت: بانک مرکزی الان هیچ دخالتی در بازار آزاد ارز ندارد. اتفاق مهمی که الان افتاده این است که دیگر ارز نمی تواند سرمایه گذاری خوبی برای مردم باشد. نواسانات بازار ارز خیلی کم شده و ثبات پیدا کرده است.

نیلی تصریح کرد: الان نرخ تورم در مسیر کاهش قرار گرفته است. بخش اعظمی از افزایش نقدینگی که عامل تورم است به دلیل منابع مالی مسکن مهر بوده است که از بانک مرکزی تامین شده است. وی در ادامه با اعلام اینکه هنوز هیچ پیش‌بینی از فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه 93 نشده است، گفت: شوک وارد کردن به اقتصاد خیلی کم شده است.
مرجع : تسنيم