به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۳۱ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب : ۲۳۲۷۳۳
پمپئو: اروپا همچنان احمقانه در برجام مانده است!

ترامپ: برجام، احمقانه‌ترین توافق بود

ترامپ: برجام، احمقانه‌ترین توافق بود
گروه بین الملل: رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز» بار دیگر ضمن آنکه برجام را «احمقانه‌ترین» توافق توصیف کرد،گفت: با وجود این توافق امکان توافقات اخیر میان اسرائیل و کشورهای عربی خلیج‌فارس وجود نداشت.
دونالد ترامپ ضمن دفاع از توافقات اخیر اسرائیل و  امارات و بحرین و انتقاد از دولت‌ قبلی آمریکا به دلیل راه‌اندازی جنگ‌های غرب آسیا گفت: « آنها (دولت قبلی آمریکا) این مسیر را در پیش گرفتند که به خونریزی منتهی شد.میلیون‌ها نفر کشته شدند. ما 8 تریلیون دلار در خاورمیانه (غرب آسیا) صرف کردیم که به جایی نرسیدیم».وی در ادامه بار دیگر از توافق هسته‌ای ایران به شدت انتقاد کرد و خروج یکجانبه واشنگتن از این توافق را اقدامی خوب و درست توصیف کرد و گفت: «توافق ایران یک فاجعه بود. با توافق ایران شما هرگز نمی‌توانستید این توافقات (میان اسرائیل و دو کشور عربی حاشیه خلیج‌فارس) را پیش ببرید. ۱۵۰ میلیارد دلار بعلاوه ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد به ایران داده شد. افراد حتی نمی‌توانند تصورش را هم بکنند که آنها چنین توافق بدی صورت دهند ».
رئیس‌جمهور آمریکا سپس با انتقاد از «جان کری» وزیر خارجه دولت پیشین آمریکا به دلیل توافق با ایران تصریح کرد: «جان کری بسیار بی‌کفایت بود. آنها درباره توافقی مذاکره کردند که گرچه به دنبال تمامی نکات بودند اما حتی حداقل‌ها را در این توافق به دست نیاورد. برخی اوقات باید بلند شوید و خارج شوید.برخی اوقات باید بلند شوید و بگویید که متأسفم ما توافق نمی‌کنیم و خداحافظی کنید و آنها دوباره با شما تماس خواهند گرفت چون تمامی دلایل را برای این کار در اختیار داریم. این (برجام) احمقانه‌ترین توافق بود و امکان انجام هرکاری را غیرممکن می‌کرد ».
ترامپ گفت: با خروج از برجام موفق شده تغییراتی را در تهران حاصل کند.بنابراین من به این توافق پایان دادم و ایران به یک کشور متفاوت تبدیل شده است که گرچه رفتارهای خشونت‌آمیز و شرورانه خود را پایان نداده است اما ضعیف شده است. تولید ناخالصی این کشور به 27 درصد رسیده است که یک رکورد تاریخی است...من دنبال این نیستم و من می‌خواهم که این کشور مجدداً قدرتمند باشد اما نمی‌خواهم تسلیحات هسته‌ای داشته باشند. آنها نمی‌تواند تسلیحات هسته‌ای داشته باشند.»
رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی از مصاحبه خود خروج از برجام را یک دستاورد توصیف کرد که به اعتقاد وی اتفاقات خوبی را رقم زده است و گفت: ایران هم‌اکنون بودجه کافی برای کمک به گروههای مقاومت در منطقه را ندارد.
اروپا همچنان احمقانه در برجام مانده است!
وزیر امور خارجه آمریکا در حالی که اتحادیه اروپا بطور رسمی با بازگرداندن تحریم یکجانبه آمریکا علیه ایران مخالفت کرد، گفت: اروپایی‌ها در مکاتبات با ما نگران فروش تسلیحات به تهران هستند.مایک پمپئو گفت: اروپایی هایی که در این (تمدید تحریم تسلیحاتی ایران) به ما نپیوسته اند می دانند که حق با ماست. آنان (اروپایی ها) به طور خصوصی به ما می گویند که نمی خواهند فروش تسلیحاتی (ایران) برگردد و آنان در نامه ای بیان کردند که بسیار نگران فروش تسلیحات هستند.وزیر امور خارجه آمریکا به مواردی مانند آن‌که این نامه توسط چه کسی ارسال و یا وی چه زمانی آن را دریافت کرده، اشاره ای نکرد.پمپئو در حالی که از حمایت اروپایی‌ها از برجام خشمگین به نظر می‌رسید، گفت: دولت های اروپایی که از اعمال مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران حمایت نمی کنند، همچنان در توافق هسته ای احمقانه سال ۲۰۱۵ باقی مانده اند.وزیر امور خارجه آمریکا گفت: کشورهای اروپایی هیچ گزینه دیگری برای جلوگیری از فروش تسلیحات متعارف جدید به ایران پیشنهاد نکرده اند.
همچنین «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام با انتشار بیانیه‌ای ادعای آمریکا مبنی بر از سرگیری تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را رد و تصریح کرد که تعهدات طرف‌های باقی‌مانده در این توافق به رفع تحریم‌ها ادامه دارد.
وی بر همین اساس تصریح کرد: آمریکا نمی‌تواند به عنوان عضو مشارکت کننده برجام تلقی شود و قادر به فعال کردن سازوکار بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل [علیه ایران] ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیست.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطر نشان کرد که در کسوت هماهنگ کننده برجام؛ تمام تلاش خود را برای حفظ و اجرای کامل این توافق توسط تمام طرف‌ها به کار خواهد بست.آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کرد که به دلیل "عدم قطعیت"، نمی‌تواند در زمینه اقدام آمریکا در بازگشت تحریم‌های ضد ایرانی سازمان ملل اقدامی انجام دهد.



 
برچسب ها: برجام آمریکا