به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۷:۲۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۵ ساعت ۱۸:۴۹
کد مطلب : ۲۳۳۵۳۹

سه عضو کانون نویسندگان به زندان منتقل شدند

گروه سیاسی: کانون نویسندگان ایران امروز شنبه ۵ مهر در اطلاعیه‌ای از اجرای حکم حبس سه نفر از اعضایش شامل رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن خبر داد.
کیوان باژن (سمت راست)، بکتاش آبتین (وسط) و رضا خندان مهابادی
کیوان باژن (سمت راست)، بکتاش آبتین (وسط) و رضا خندان مهابادی
خندان و آبتین، دو عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران و کیوان باژن به عنوان عضو پیشین این هئیت، پس از حضور در شعبه اجرای احکام دادسرای اوین، حوالی ساعت سه بعد از ظهر روز شنبه، جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان منتقل شدند. این سه نویسنده پیشتر در تاریخ یکم تیر سال جاری به شبه یک اجرای احکام احضار شده بودند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، اجرای حکم آنها به تاریخ ۵ مهر موکول شد.
آنها نخستین بار، اردیبهشت سال گذشته در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه محاکمه شدند و با رای دادگاه بدوی، هر کدام به شش سال زندان محکوم شدند.
پرونده این سه عضو کانون نویسندگان پس از اعتراض وکلا، به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر ارسال شد. این دادگاه به ریاست قاضی احمد زرگر روز شنبه ۷ دی‌ماه ۹۸ اعلام کرد که حکم ۶ سال زندان برای رضا خندان و بکتاش آبتین به اجرا درمی‌آید و حکم ۶ سال زندان کیوان باژن به ۳ سال و شش ماه زندان کاهش خواهد یافت. این احکام در شرایطی صادر شده که بنابر گزارش کانون نویسندگان، دادگاه تجدیدنظر بدون دعوت از متهمان و وکلای آنها برگزار شده است. اتهام این افراد «عضویت در کانون نویسندگان ایران، انتشار خبرنامه‌ داخلی کانون، آماده‌کردن کتاب پژوهشی در باره‌ی تاریخ پنجاه ساله‌ کانون برای انتشار داخلی، بیانیه‌های کانون، حضور بر مزار جانباختگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای جعفر پوینده و محمد مختاری و شرکت در مراسم سالانه‌ احمد شاملو» اعلام شد.
محاکمه و صدور این احکام قضایی سنگین برای سه چهره مطرح کانون نویسندگان تا کنون واکنش‌های متعددی از سوی فعالان داخلی و بین‌المللی به دنبال داشته است. بیش از ۹۰۰ نویسنده، مترجم و شاعر سال گذشته در نامه‌ای به مقامات اجرایی و قضایی، احکام صادر شده برای سه عضو کانون نویسندگان را « ناروا و آزادی‌کُش» و «لطمه‌ای گران به حقوق اساسی فرد فرد ملّت ایران» خواندند. هم‌زمان، انجمن جهانی قلم نیز در بیانیه‌ای «نگرانی عمیق» خود را از این احکام اعلام و تاکید کرد که اتهام‌های وارد شده به این سه نویسنده «نقض آشکار حق آزادی بیان است».
کانون نویسندگان روز اول اردیبهشت سال ۴۷ با امضای ۴۹ نویسنده تشکیل شد و از اعضای هیات مؤسس آن می‌توان به چهره‌هایی چون جلال آل‌احمد، بهرام بیضایی، داریوش آشوری، محمدعلی سپانلو و اسماعیل نوری‌علاء اشاره کرد.