به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۶ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۲۳۳۶۲۵
طی ۶ ماه قیمت تخم‌مرغ ۱۴۵ درصد، برنج هندی ۹۸، کره ۷۱ و مرغ ۶۰ درصد افزایش یافته است

آقای روحانی کدامیک از این گرانی‌ها بخاطر تحریم و آمریکاست؟

آقای روحانی کدامیک از این گرانی‌ها بخاطر تحریم و آمریکاست؟
گروه اقتصادی: در حالی که بسیاری از اقلام مصرفی مردم در چند هفته اخیر جهش قیمتی شدیدی را تجربه کرده اند، رئیس‌جمهور روز گذشته اعلام کرد که مردم ترامپ را به خاطر گرانی لعنت کنند!
حال آنکه بسیاری از این اقلام تولید داخلی هستند و به اعتقاد کارشناسان سومدیریت باعث آشفتگی بازارها شده است. در حالی که روحانی روز گذشته اعلام کرد مردم تمام لعن و نفرین های گرانی را به آمریکا،کاخ سفید و ترامپ بفرستند، باید از ایشان پرسید آقای رئیس‌جمهور، واقعا گرانی برنج و محصولات داخلی مانند تخم مرغ و اغلامی همچون کره و تن ماهی به ترامپ مربوط می‌شود یا دولتی که با بیش از سه وزارت خانه اقتصادی مسئول تنظیم بازار است و عملا در چند ماه گذشنه مردم و بازارها را به حال خود رها کرده است؟

در همین رابطه نود اقتصادی گزارش داد: مقایسه قیمت برخی اقلام خوراکی نشان می‌دهد طی ۶ ماه اخیر اغلب اقلام خوراکی رشد شدید قیمت را تجربه کرده‌اند، به‌طوریکه قیمت هر شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ با رشد ۱۴۵ درصدی از ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان در اوایل سال به ۳۶ هزار تومان در روزهای اخیر رسیده است. برنج هندی دیگر اقلام پرمصرف خانوارهای کم‌درآمد است که قیمت آن با رشد ۹۸ درصدی از ۱۰ هزار و ۳۳۶ تومان به ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. کره سومین اقلام خوراکی است که طی ۶ ماه اخیر قیمت آن رشد ۷۱ درصدی داشته، قیمت مرغ نیز طی این مدت با رشد ۵۹ درصدی از هر کیلو ۱۱ هزار و ۶۲۳ تومان به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان در روزهای اخیر رسیده است. 

شیر با ۳۰ درصد، برنج ایرانی با ۲۷ درصد، ماست با ۲۶ درصد، گوشت گوسفند ۱۳ درصد، پنیر ایرانی با ۵ درصد و گوشت گوساله نیز با حدود ۳ درصد دیگر اقلامی خوراکی هستند که طی ۶ ماه افزایش قیمت داشته‌اند.قابل ذکر است با افزایش شدید قیمت اقلام خوراکی، خرید اقلامی همچون برنج، مرغ و گوشت برای بسیاری از کارگران دشوار شده و درحال حذف از سفره آنان است.