به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۶ ساعت ۱۵:۴۸
کد مطلب : ۲۳۳۷۰۰

امانوئل مکرون: الکساندر لوکاشنکو باید برود

امانوئل مکرون: الکساندر لوکاشنکو باید برود
گروه بین‌الملل: پس از آن که اتحادیه اروپا اعلام کرد الکساندر لوکاشنکو را به عنوان رییس جمهور جدید بلاروس به رسمیت نمی‌شناسد، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، هم یکشنبه ششم مهرماه گفت: لوکاشنکو باید از قدرت کناره‌گیری کند.
امانوئل مکرون به مجله هفتگی du Dimanch گفته است، «خیلی واضح است که او باید برود.» رئیس جمهوری فرانسه تصریح کرد، این یک بحران قدرت است، یک مستبد که نمی‌تواند منطق دموکراسی را بپذیرد و به زور متکی است. روشن است که لوکاشنکو باید برود. به دنبال اعلام نتایج انتخابات ۹ اوت در بلاروس ده‌ها هزار نفر به خیابان‌ها آمده‌اند و به نتیجه این انتخابات اعتراض کرده‌اند. کمیته انتخابات بلاروس مدعی است الکساندر لوکاشنکو که طی ۲۶ سال گذشته قدرت را در کشور در دست داشته، بیش از ۸۰ درصد آرا را به دست آورده است. معترضان، اتحادیه اروپا و آمریکا می‌گویند در نتایج انتخابات دستکاری شده است و تعدادی از مقامات بلاروس به خاطر تقلب در انتخابات و سرکوب معترضان، مورد تحریم آمریکا و اروپا واقع شده‌اند. الکساندر لوکاشنکو برای مقابله مخالفان دست به سرکوب گسترده اعتراضات زده است که واکنش و محکومیت کشورهای غربی را در پی داشته است. این در حالی است که روسیه از اقدامات الکساندر لوکاشنکو حمایت کرده است. لوکاشنکو روز چهارشنبه گذشته در مراسمی مخفیانه و ناگهانی به عنوان رییس جمهور جديد بلاروس سوگند یاد کرد.
امانوئل مکرون تاکید کرده است که معترضان به رغم آگاهی از خطرات اخر هفته‌ها به خیابان‌ها می‌آیند و جنبش برای دموکراسی را زنده نگه داشته‌اند. رئیس جمهوری فرانسه در ادامه از نقش زنان در رهبری اعتراضات بلاروس تمجید کرده است. اعتراضات روز شنبه درمینیسک و دیگر شهرهای بلاروس ادامه داشت و نیروهای امنیتی ده‌ها نفر از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور را بازداشت کردند.
گروه مدافع حقوق بشر «ویانسا» در بلاروس فهرست ۵۹ زن بازداشت شده در روز شنبه را منتشر کرده است. بازداشت زنان معترض سفیدپوش که پرچم‌های سرخ و سفید حمل می‌کردند، بلافاصله بعد از آغاز به تجمع آنها در میسنک، پایتخت کشور انجام شده است. تاکنون هزاران نفر در اعتراضات بلاروس بازداشت شده و گزارش‌های متعددی از شکنجه و سرکوب خشن معترضان منتشر شده است، موضوعی که دولت بلاروس آن را رد می‌کند.