به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۲ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۲۳۳۷۶

بانوان با خون دادن دچار کم‌خوني نمی‌شوند

گروه علمی و فناوری: سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: کم خونی از عوامل بی‌رغبتی بانوان به اهدای خون است در حالی که اهدای خون در کم خونی تاثیری ندارد.
بانوان با خون دادن دچار کم‌خوني نمی‌شوند
بشیر حاجی‌بیگی ترس را از دیگر عوامل اصلی کم رغبتی بانوان برای اهدای خون دانست و افزود: اهدای خون بانوان در هشت ماهه اخیر 4.51 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (5.32 درصد) کاهش چشمگیری داشته است. طی این مدت بانوان استان لرستان با 10.35 درصد اهدای خون بیشترین میزان اهداکنندگان زن را در کشور تشکیل داده‌اند.

وی با بیان اینکه، کرمانشاه با 7.25 درصد و کردستان با 7.03 درصد نیز جزو استان‌هایی هستند که بیشترین میزان اهدا کنندگان خون از سوی بانوان را دارند، اظهار داشت: از مجموع بیش از یک میلیون اهدا کننده خون در هشت ماهه اخیر ، 61 هزار و 497 نفر زن بودند. متاسفانه در کشور سهم اهدای خون بانوان نهادینه نشده، در حالیکه آمار اهدای خون بانوان در کشورهای اروپایی در بسیاری موارد با مردان برابری می‌کند. وی ادامه داد: تهران به دلیل داشتن مراکز درمانی و بیمارستان‌های متعدد بیشترین مصرف خون و فرآورده‌های خونی را دارد ، در حالی که اهدای خون بانوان تهرانی به طور میانگین پنج درصد است و گاهی هم کاهش می‌یابد.
مرجع : ایرنا